Gerilla pazarlama nedir?
Gerilla pazarlama nedir, avantajları, dezavantajları nelerdir ve başarılı gerilla pazarlama örneklerini bulabileceğiniz bir yazı hazırladık. Öncelikle gerilla pazarlamanın tanımını yaparsak; “çok düşük bir bütçeyle pazarlama faaliyetleri gerçekleştirmenin alışılmamış bir yoludur”diyebiliriz.
Gerilla pazarlama, geleneksel pazarlama yöntemlerinden oldukça farklıdır. Gerilla pazarlamada müşterileri alım boyutunu artırmayı hedefleyen, standartların dışında sıradışı yöntemler kullanılır. Sratejisinin temelinde, viral olma yatar ve yerel olarak başlatılan kampanya insanların paylaşmasıyla bir an da ulusal kampanyaya döner.
Gerilla pazarlamada son yıllarda, özellikle yeni başlayanlar ve imajlarını değiştirmeye veya yeniden canlandırmaya çalışan büyük markalar için popüler hale geldi. Konvansiyonel olmayan bir strateji olduğu için “geleneksel olmayan” kategoride markaya artı puan kazandırır ve doğru bir şekilde uygulanırsa düşük bir bütçeyle geniş kitlelere ulaşabilir.
Gerilla pazarlamanın faydaları
Bu pazarlama stratejisini bu kadar özel yapan avantajlar nelerdir?
Alışılmadık reklamcılık
Genellikle insanlar reklamlara güvenmemeye eğilimlidirler; en azından reklamını yaptığını bildiklerinde değil. Geleneksel yapılan pazarlama, sadece bir şeyler satın almaya yönlendiren sıradan bir girişimdir. İnsanlar manipüle edilmekten hiç de hoşlanmazlar. Bunun yerine gerilla pazarlama, onlara bir şeyler satıldığını bilmeden basit bir yol sunar.
Özgürlük sunar
Standart reklamlar söz konusu olduğunda, genellikle görselleriniz ve kullandığınız kelimeler açısından sınırlı kalır. Gerilla pazarlama markanız için sınırsız, gerçek ve birçok açıdan özgürlük verir.
Viralleşir
Bu gerilla pazarlamadan elde edeceğiniz en büyük potansiyel viralleşmesidir. İnsanlar yerel olarak yaptığınız kampanyanızla ilgili olarak fotoğraf ve videoları paylaşırsa markanız ulusal boyuta çıkabilir.Ayrıca geleneksel pazarlama veya reklam kampanyalarının izin verebileceğinden daha hızlı hedef kitleye ulaşabilir.
Gerilla pazarlamanın dezavantajları
Avantajlarının yanı sıra gerilla pazarlamanın da bazı dezavantajları var.
Zaman yatırımı
Bir stratejinin “başarısı“ndaki en büyük faktörlerden biri ilk etapta ne kadar yatırım yaptındır. Çok fazla yatırım yaparsanız ve buna karşılık bir fayda görmüyorsanız, zamanınızı ve paranızı boşa harcamış oluyorsunuz. Zira bu da gerilla stratejilerini düşünmek, planlamak ve yerine getirmek için uzun sürecektir.
Tahmin edilemez
Gerilla stratejileri, doğal olarak diğer pazarlama ve reklam biçimlerinden daha az öngörülebilir. Burada maruz kalma, gösterim veya büyüme oranını garanti edemezsiniz. Aslında, kullandığınız taktiklere bağlı olarak, başarılarınızın çoğunun zamanlaması ve şansını bulacaksınız.
Riskler
Gerilla pazarlamasındaki dezavantajlara ek olarak, karşılaşacağınız birkaç risk de var.
Görünürlük hatası
Bu biraz risk zararsız olsa da ancak kimse onları farketmez veya stratejiniz markanızla ilişkilendirilmeyebilir.
Yanlış yorumlama
Pazarlamanızı tamamen başka bir şey olarak yanlış yorumlanabileceğinden, ürününüzü tehlikeye atabilir.
Sonuç olarak gerilla pazarlama, doğru bir stratejiyle yapılabildiği takdirde yüksek bütçeli kampanyalardan daha başarılı olabilir. Unutmayın markanızın yapılan stratejiden kazançlı olarak çıkmasını için zamanlamanın doğru olması gerekir ve bu stratejideki bazı riskleri ve dezavantajları dengelemelisiniz.
Gerilla pazarlama örnekleri
Birbirinden başarılı gerilla pazarlama örnekleri bulabileceğiniz; Yaratıcılığıyla şapka çıkarttıran 79 gerilla pazarlama çalışması konumuza göz atabilirsiniz.