Facebook Shops yıllardır beklenen e-ticaret kahramanı mı?
Facebook yeni özelliği Shops’un lansmanını bu hafta gerçekleştirdi. Kurucusu Mark Zuckerberg’in saklamaya dahi çalışmadığı hedefi olan rakip kuruluş We Chat’in uygulama içi e-ticaret yetilerine sahip olmaya bir adım daha yaklaşan Facebook açıklamasıyla birçok perakendecinin de dikkatini çekti.
Shops’un en önemli özellikleri arasında kurumlara Facebook ve Instagram üzerinden ücretsiz sanal vitrinler sunabilmesi bulunuyor. Shops’tan önce Instagram satın alınabilir özellikleriyle Facebook’un e-ticaret hedeflerini hayata geçirmek için var olan bir platform görevi görüyordu. Ancak bu açıklamayla birlikte Facebook perakende devleri Amazon ve eBay gibi markaların yeni rakibi olarak piyasaya adım attığını duyurmuş oldu.
Zuckerberg, Shops’un ilk duyurusunu yaptığı canlı yayında, “mağazanızı veya restoranınızı fiziksel olarak hizmete açamıyorsanız dahi online siparişler almaya devam edebilirsiniz” dedi ve sözlerine salgından önce online varlığı olmayan birçok KOBİ’nin faaliyetlerini sanal platformlardan devam ettirmeye başladığını belirterek devam etti.
Facebook’un bu atılımının lansmanının zamanı ve belirlediği hedef kitle bakımından oldukça akılcı olduğunu söylemek mümkün. Shops’un tek başına büyük bir marka olarak yansıtılmasındansa amacının salgından direkt olarak etkilenen küçük işyerlerine bir nefes aldırmak olduğunun belirtilmesi bu görüşü doğrular nitelikte. Amaçların tam kapsamını ise önümüzdeki haftalarda göreceğiz.
Zuckerberg, Financial Times ile bu hafta içinde gerçekleştirdiği söyleşisinde Shops’un kurumlara dijitalleşme süreçlerini hızlandırıp daha sık satış yapma olanağı tanıyacağını ve bu şekilde reklam fiyatlarının da aynı doğrultuda yükseleceğini belirtti.
Herkes kazanıyor
Shops ile Facebook sadece reklamlarda değil, ödeme ve destek servislerinde de eşsiz bir fırsata sahip olacak. Kullanıcılar istedikleri kurumlarla Facebook Messenger, WhatsApp veya Instagram direkt mesajlarını kullanarak iletişime geçebilecek. Facebook bir blog gönderisinde Shops’un asıl amacının “KOBİ’lere Facebook Shops üzerinden yaratmaları, yönetmeleri ve bir sadakat programı geliştirmeleri konusunda yardımcı olmak” olduğunu belirtti. Bu gelişme gıda, güzellik ve diğer D2C marka kategorileri için tekrar edilen satın alma işlemlerini yönetme ve hedef kitlelerini sadık müşterilere çevirme konusunda yeni ve önemli bir fırsata teşkil edecek.
Zuckerberg açıklamasında yaşadığımız online perakende çıkışını kaçırmamak için Shops’un lansmanını aceleyle gerçekleştirdiklerini itiraf etti. Zuckerberg aynı zamanda uzun vadede restoran ve gıda siparişlerinin gerçekleştirildiği bir platform haline gelmenin Facebook için “iyi” olacağını dile getirdi.
Facebook Shops beraberinde ne getirir bilinmez, ancak bu uygulamayla e-ticaretin henüz keşfedilmemiş uzak denizlerine yelken açmaya başlıyoruz. Shops, Facebook’un 2012 yılında Instagram’ı satın aldığını duyurduğundan beri gerçekleştirdiği en büyük açıklaması olarak görülüyor. Açıklamanın iyi planlanmış kusursuz zamanlaması, Facebook’un salgın sürecinde KOBİ’lere ulaşmasını sağlarken uzun vadede destek ve sadakat programlarına yapılacak yatırımlara dönüşecek geliri de elde etmesine neden olacak.
Facebook Shops’un Amazon’a rakip olacağını dile getirenler olsa da A.B.D’de Etsy, Uber East, Asos, Boots ve Deliveroo’nun, özellik Türkiye’ye geldiğinde ise Getir ve Hepsiexpress gibi markaların rekabetteki bu yeni aktörü yakından takip etmesi anlamlı olacaktır.
Kaynak: The Drum