7 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Beyaz yakalıların enflasyon günlükleri
Haberler

Beyaz yakalının enflasyonla sınavı: Her yer dört duvar…

Gizem Yıldız
12 Kasım 2023
3 dk okuma

AGS Global Araştırma Şirketi tarafından “Beyazların Enflasyonla Mücadelesi” araştırması, beyaz yakalıların enflasyon ışığında dönüşen ve değişen tercihlerine ışık tutuyor. Araştırmanın en ilginç bulgularından biri beyaz yakalıların enflasyon nedeniyle en çok zorlandığı konunun ulaşım/yakıt olması. Buna paralel olarak beyaz yakalılar geçen yıla kıyasla en çok ev dışı yeme-içme bütçelerini kıstığı dikkat çekiyor.

Türkiye’nin önde gelen holding ve kurumsal şirketlerinde profesyonel hayatını sürdüren 201 beyaz yakalının katılımıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre; geride bıraktığımız birkaç ayda beyaz yakalıların enflasyon nedeniyle en çok zor zorlandığı başlıklar; ulaşım-yakıt (yüzde 59,7), gıda (yüzde 55,2) ve giyim-ayakkabı ve aksesuar (yüzde 44,8) olurken, onları sırasıyla ev dışı yeme içme (yüzde 37,3) ve konut-kira (yüzde 32,8) izledi. Kişisel bakım ise kendisine en son sırada yer buldu (yüzde 7,5).

Diğer yandan, beyaz yakalılar geçen yıla kıyasla en çok ev dışı yeme-içme bütçelerini (yüzde 29,9) kısarken, onu tatil ve seyahat (yüzde 25,4) takip etti. Tüketici elektroniği (yüzde 14,9) ile giyim, aksesuar ve ayakkabı ise (yüzde 10,4) geçen yıla kıyasla daha az bütçe ayrılan diğer kalemler oldu.

Her 10 beyaz yakalıdan 4’ü tatil yapamıyor

Araştırmanın ilginç çıktılarından biri ise beyaz yakalıların tatil tercihine dair. Buna göre; 2022 yılında yurt içinde tatil yapanların oranı yüzde 64,2 iken, bu oran 2023 yazında yüzde 50,7’ye geriledi. Diğer yandan, bu yıl butik oteller (yüzde 54) beyaz yakalıların açık ara ilk tercihi oldu. Onu memlekete (yüzde 18) ve 5 yıldızlı otele gidenler (yüzde 12) ile kiralık ev tutanlar (yüzde 11) izledi.

2022 yılına kıyasla butik otel (2022’de yüzde 51) ve memlekete gidenlerin (2022’de yüzde 12) payı kısmi de olsa artarken, beş yıldızlı otellerin (2022’de yüzde 17) ve kiralık evlerin payı (2022’de yüzde 14) azaldı. Karavan/kamp tatili (yüzde 2) ve devre mülk (yüzde 5) tercihleri ise son sıraları paylaştı.

Bununla birlikte, toplamda her 10 beyaz yakalıdan 4’ü ise tatil yapamadığını (yüzde 28,4) ya da yapmayı tercih etmediğini (yüzde 11,9) belirtti. Bu oran önceki yıl sırasıyla (yüzde 20,9) ve (yüzde 6) idi.

Favori yurt dışı destinasyonu Balkanlar

“Beyazların Enflasyonla Mücadelesi” araştırmasına göre yurt dışında tatil yapan beyaz yakalıların oranı 2022 yılı ile benzer şekilde, 10 kişiden biri ile sınırlı kaldı (yüzde 9). Azınlıkta olsalar da, yurt dışında tatil yapanların ilk tercihini Balkanlar’daki destinasyonlar oluştururken, onu sırasıyla Kıbrıs, Almanya ve İtalya izledi. Yurt dışını tercih edenlerin belirttiği en temel gerekçe; yurt içi tatilden çok daha ucuza gelmesi olurken, vizeye gerek olmaması diğer öne çıkan nedendi.

Yakıt masrafları nedeniyle özel araçlar daha az kullanılıyor

Araştırmada öne çıkan bir diğer başlık ise ulaşım maliyetleriyle mücadele yöntemleri oldu. Buna göre beyaz yakalılar ulaşım maliyetleriyle mücadele etmek için en çok özel araçlarını daha az kullanacağını (yüzde 32,8) ifade ederken, onu toplu taşıma kullanmayı planlayanlar (yüzde 28,4) izledi. Her 100 kişiden 6’sı ise elektrikli araç satın alacağını ifade etti. Ajandasına e-mobilite çözümlerini yazan beyaz yakalıların satın almayı düşündüğü markalar ise ağırlıklı olarak Eylül ayı sonunda ülke genelinde 5 bin 600 adet satılan yerli otomobil TOGG ve Elon Musk’ın ikonik markası Tesla oldu.

Her 4 beyaz yakalıdan 1’i (yüzde 25,4) ise ulaşım maliyetleriyle mücadele etmek için herhangi bir önlem almayacağını vurguladı.

Ülkedeki en büyük sorun hayat pahalılığı ve göçmenler

Beyaz yakalılara 2023 yılının son çeyreğinde Türkiye’nin gündemine yerleşmesi beklenen en önemli iki sorun soruldu. Buna göre; enflasyon ve hayat pahalılığı açık ara (yüzde 85,1) Türkiye’yi bekleyen en büyük sorunu olarak kodlanırken, onu biraz gerilerden de olsa göçmen sorunu (yüzde 44,8) takip etti. Diğer başlıklar ise şunlar oldu; konut bulamama (yüzde 22,4), deprem (yüzde 17,9), işsizlik (yüzde 17,9) olarak sıralanıyor. Diğer yandan, İklim krizi ise jeo-politik tansiyonda artış ve susuzluk tehlikesiyle birlikte son sıralarda yer aldı.

Araştırma sonuçlarını değerlendiren AGS Global Kurucusu ve CEO’su Ahmet Güler, enflasyonist baskının beyaz yakalıların tüketim tercihlerini değiştirmeye başladığını belirterek, “Enflasyon bulutu bir süre daha toplumun tüm kesimlerinin olduğu gibi, beyaz yakalıların da üzerinde dolaşmaya devam edecek. Araştırma, yaşam maliyetlerindeki artışın beyaz yakalıların tüketim alışkanlıklarını dönüştürdüğünü dramatik bir şekilde gösteriyor. Nitekim, beyaz yakalılar ev dışı yeme içmeye ve tatil-seyahate ayırdıkları bütçeler konusunda daha temkinli yaklaşıyor. Önümüzdeki dönemde hükümetin tüketici kredilerine ve bazı ürün-hizmetlerdeki taksit sayılarına yönelik uygulamalarının etkilerini talep bazlı enflasyonun ateşinin sönmesi ile birlikte göreceğiz. Bu da beyaz yakalıları tüketim konusunda daha hassas ve dikkatli olmaya itecektir” açıklamasında bulundu.

Pazarlamacılara Black Friday için 7 tüyo!

AGS Global featured
1 The TECH Summit'te kayıtlar devam ediyor! Geleceği deneyimlemeye hazır mısınız?
The TECH Summit’te kayıtlar devam ediyor! Geleceği deneyimlemeye hazır mısınız?
2 3 gün, 58 farklı oturum, 84 konuşmacı ve eşsiz bir deneyim... İşte The TECH Summit 2025'in programı!
3 gün, 58 farklı oturum, 84 konuşmacı ve eşsiz bir deneyim… İşte The TECH Summit 2025’in programı!
3 Müşteri deneyiminin en iyi markaları The TECHX Awards’ta ödüllendirilecek
Müşteri deneyiminin en iyi markaları The TECHX Awards’ta ödüllendirilecek
4 The TECH Summit oturumlarını mobil app'ten seçin!
The TECH Summit oturumlarını mobil app’ten seçin!
5 Müşteri deneyimi yönetimi, rekabetin yeni kaldıracı!
Müşteri deneyimi yönetimi, rekabetin yeni kaldıracı!
Güncel Haberler
Müşteri deneyiminin en iyileri The TECHX Awards'da ödüllendirildi
Müşteri deneyiminin en iyileri The TECHX Awards’da ödüllendirildi
AI devrimi tüm sektörleri sardı: The TECH Summit'te geleceğin iş modelleri konuşuldu
AI devrimi tüm sektörleri sardı: The TECH Summit’te geleceğin iş modelleri konuşuldu
The TECH Summit'in ikinci gününde finans ve ticaretin yapay zekayla dönüşümü masaya yatırıldı
The TECH Summit’in ikinci gününde finans ve ticaretin yapay zekayla dönüşümü masaya yatırıldı
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Kadınlar için en iyi iş yerleri açıklandı!
Haberler
Kadınlar için en iyi iş yerleri açıklandı!
Sena Tufan
23 Ekim 2025
2026’da gündem "kültür bütçesi" olmalı!
Haberler
2026’da gündem “kültür bütçesi” olmalı!
Marketing Türkiye
3 hafta önce
Z kuşağı, "doomscrolling"i azaltıyor; markalarla gerçek hayatta buluşuyor
Haberler
Z kuşağı, “doomscrolling”i azaltıyor; markalarla gerçek hayatta buluşuyor
İrem Alimoğlu
1 Kasım 2025
Marketing Türkiye C Level Club üyeleri “Tarihin İçinde Bir Akşam”da buluştu
Haberler
Marketing Türkiye C Level Club üyeleri “Tarihin İçinde Bir Akşam”da buluştu
Nafizcan Önder
3 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.