18 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Enflasyon özgüvenimizi de yerle bir etti: Yetersizlik ve başarısızlık hissi tavan yaptı...
Haberler

Enflasyon özgüvenimizi de yerle bir etti: Yetersizlik ve başarısızlık hissi tavan yaptı…

Nafizcan Önder
3 Eylül 2024
2 dk okuma

Uzun bir zamandır enflasyonla mücadele ediyor Türkiye… Bu durum başta “indirim avcıları”nı yaratmış olsa da gelinen noktada ülkece enflasyon yorgunu olduğumuzu söylemek mümkün… Tüketim alışkanlıklarından ruh halimize dek hayatın her alanını etkileyen enflasyonun günlüklerini tutmaya karar veren Twentify, geliştirdiği yapay zeka platformu Quals.ai ile enflasyonun “Duygusal Etkileri”ni mercek altına aldı. Çarpıcı söylemlerin öne çıktığı araştırmanın sonuçlarını gelin birlikte inceleyelim…

Ekonomik baskı varken “mutlu olmak” mümkün değil

Enflasyon sevilen, arzu edilen marka ve ürünleri satın alma yetisini kısıtlıyor. Bu durumla başa çıkmaya çalışan toplumda derin bir duygusal etki yaratıyor. Ekonomik baskı, üzüntü, yetersizlik ve hayal kırıklığı gibi hisler baskınlaşıyor. Günlük yaşam ve sosyal etkileşimler derinden değiştiriyor.

“Günlük yaşamımda daha mutsuz bir birey oluyorum. Etrafımdakilere karşı sinirli oluyorum, genel hayata ve işe bakışımı da olumsuz etkiliyor.” 46 yaş, Kadın

Yetersizlik ve başarısızlık hissi…

Kişisel değer ve başarı algıları zedeleniyor ve insanlar kendilerini yetersiz ve başarısız hissediyor. Diğerlerinin kendilerinin alamadığı ürün ve markaları alabilmeye devam ettiğini gördüklerinde, bu kıyaslama yetersizlik duygusunu derinleştirip sosyal baskıyı ve duygusal yükü arttırıyor.

“Tükenmişlik sendromu yaşıyoruz. Kendine yetememek kadar saçma sapan bir durum yaşamak ve bunu hissederken yoğun bir şekilde başkalarının bu kadar rahat harcamasına şahit olmak daha da üzücü.” 47 yaş, Kadın

Giderek kendini soyutlama ve yalnızlaşma

Araştırma sonuçları gösteriyor ki kimileri kendilerini yeterli hissetmedikleri ve başarısız olduklarına inandıkları için toplumda kabul görme konusunda endişeleniyor. Bu duygular, onları sosyal çevrelerinden uzaklaştırıyor ve içine kapanmalarına neden oluyor. Stres ve kaygı hem maddi hem de manevi tatmin duygularını zedeleyerek, bu kişilerin kendilerini diğer insanlardan izole etmelerine yol açıyor.

Sevdiklerine karşı sorumluluklarını yerine getirememe duygusu, içe kapanmaya veya sosyal çevreden uzaklaşmaya neden oluyor.

“Çaresizlik, mutsuzluk, motivasyon kaybı, ruhsal çöküntü, hayata karşı isteksizlik ve çok zorlu bir alışma süreci…” 24 yaş, Erkek

Yarın için umutlu olmak mümkün mü?

Enflasyonun devam etmesi birçok kişide geleceğe dair umutsuz bir bakış açısı geliştiriyor. Ekonomik durumun düzelmeyeceğine dair inanç, daha karamsar düşünmeye ve gelecek planlarını ertelemeye itiyor.

Peki katılımcılar yarın için ne öngörüyorlar?

“Düzelmeyecek ve daha da kötüye gidecek, bu yüzden kaygılarım hiç bitmeyecek.” 39 yaş, Erkek

“Pek düzeleceğini sanmıyorum, biraz çaresiz ve umutsuzum.” 34 yaş, Erkek

Markaların dikkatine!

İnsanlar, markaların enflasyonu fırsat bilerek fiyatları gereğinden fazla yükselttiğini düşünüyor. Marka sadakati hiç olmadığı kadar büyük bir tehlike altında. Genel bir güvensizlik söz konusu. Markaların çıkarcı davrandığına inanılıyor.

“Artık ulaşılamaz görüyorum. Alım gücümüz düştüğü için taklitlerine bakıyor ya da aşırı pahalı olduğu için markanın fırsatçı olduğunu düşünüyoruz.” 25 yaş, Erkek

Öte yandan katılımcılar, eskiden mutluluk ve özgüven veren ürünlere bugün erişemeyince, markalara olan duygusal bağlılıklarını yitiriyorlar.

“Bu zamana kadar kullandığım marka gibi diğer markaların da hiçbir işe yaramadığını, markaların kendileri için var olduğunu, bizi zerre kadar umursamadıklarını anlıyoruz; bu sebeple marka değiştirmekte hiç sıkıntı çekmiyorum.” 52 yaş, Kadın

Sonuç olarak…

Araştırma çıktıları gösteriyor ki hayatın her alanına tesir eden enflasyon karşısında toplumun ruh halini sağlıklı tutabilmesi de pek mümkün değil. Hayal kırıklığı, üzüntü ve çaresizlik en çok öne çıkan duygular olurken tüketim alışkanlıklarının da doğal olarak değiştiği gözlemleniyor. Tüketicilerin markalarla kurduğu duygusal bağlar koparken marka sadakati de azalıyor ve alternatif markalara yönelim artıyor.

Araştırmanın Metodolojisi

Twentify’ın geliştirdiği “Quals.ai” ile gerçekleştirilen araştırmada 18-60 yaş aralığında Türkiye’de yaşayan 20 kişiyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirildi. Kalitatif verilerin toplanması, analiz edilmesi ve raporlanması süreçlerinde Quals.ai‘dan yararlanıldı.

featured
1 IMDb, 2025’in en popüler dizilerini açıkladı: İşte yılın ilk 10’u
IMDb, 2025’in en popüler dizilerini açıkladı: İşte yılın ilk 10’u
2 Türkiye’nin en hızlı büyüyen teknoloji şirketleri belli oldu!
Türkiye’nin en hızlı büyüyen teknoloji şirketleri belli oldu!
3 Google Maps, beklenen özelliği kullanıma soktu: Park yeri otomatik algılanacak
Google Maps, beklenen özelliği kullanıma soktu: Park yeri otomatik algılanacak
4 Disney–OpenAI ortaklığı, eğlence sektöründe yeni bir oyun alanı açıyor
Disney–OpenAI ortaklığı, eğlence sektöründe yeni bir oyun alanı açıyor
5 Ford ve Renault, düşük maliyetli elektrikli araç üretmek için güçlerini birleştirdi
Ford ve Renault, düşük maliyetli elektrikli araç üretmek için güçlerini birleştirdi
Güncel Haberler
Duygusal yatırımın en parlak objesi: Takı sektörü altın çağını yaşıyor
Duygusal yatırımın en parlak objesi: Takı sektörü altın çağını yaşıyor
Epica Awards'tan Türkiye'ye 2 ödül!
Epica Awards’tan Türkiye’ye 2 ödül!
Türkiye'de taksi en çok nerelerden ve hangi durumlarda çağrılıyor?
Türkiye’de taksi en çok nerelerden ve hangi durumlarda çağrılıyor?
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Ekranlar artık hiç kapanmıyor: Süre 6 saati aştı!
Haberler
Ekranlar artık hiç kapanmıyor: Süre 6 saati aştı!
Sena Tufan
19 Ekim 2025
AI Powered Future: Geleceğin ajandası The TECH Summit’te açılıyor
Haberler
AI Powered Future: Geleceğin ajandası The TECH Summit’te açılıyor
Sena Tufan
3 hafta önce
Pinterest, 2026'nın öne çıkan 21 trendini açıkladı!
Haberler
Pinterest, 2026’nın öne çıkan 21 trendini açıkladı!
İrem Alimoğlu
1 hafta önce
Yasa dışı bahis reklamı yaptığı iddia edilen 15 sosyal medya hesabı engellenecek
Haberler
Yasa dışı bahis reklamı yaptığı iddia edilen 15 sosyal medya hesabı engellenecek
Marketing Türkiye
3 gün önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.