2 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Enflasyon günlükleri | Kolay para
Haberler

Enflasyon günlükleri | Kolay para

Sena Tufan
4 Ekim 2024
3 dk okuma

Alım gücünün düşmesiyle birlikte, insanlar ek gelir elde etmek için yeni yollar arıyor. Kripto para alışverişi, evde üretim ve freelance işler gibi seçenekler giderek daha popüler hala geliyor. Enflasyonun günlüklerini tutan Twentify, geliştirdiği yapay zeka araştırma platformu Quals.ai ile bu kez de enflasyonda “kolay para”ya bakışı mercek altına alıyor…

Ek gelire yönelim

Alım gücünün düşmesiyle insanlar mevcut işlerini ve evdeki sorumluluklarını aksatmadan ek gelir elde edebilecekleri işler aramaya başlıyor. Sosyal medyaya da çevrelerinden duydukları deneyimler ile kripto para alışverişi, evde üretim, freelance işler ve buna benzer evden yapabilecekleri işleri deneme eğilimine giriyorlar.

“Ek işler aramaya başladım, çiçek üretmeye başladım, el işi yapmaya başladım.” 35 yaş, Kadın

“Şu anda giymediğim kıyafetlerimi satıyorum bir şeyler alabilmek için, çalışmak istiyorum ama küçük bebeğim olduğu için çalışamıyorum.” 25 yaş, Kadın

Ek gelir kriterleri

Çalışan kişiler esnek zamanlı gerçekleştirebileceği, ev hanımları ve öğrenciler ise evden yapabilecekleri işlere ilgi duyuyor. En önemli motivasyon ise kısa vadeli ihtiyaçları karşılayabilmek amacıyla hızlı kazanç sağlamak. Ayrıca insanlar, yetenek ve ilgi alanlarını paraya çevirebilecekleri işler bulmaya çalışıyorlar.

“Tam zamanlı çalışacak durumda olmadığım için bazı uygulamalar yükledim ve onlarla ek gelir sağlamaya çalışıyorum.” 31 yaş, Kadın

“Ek bir iş yapma gereği hissettiriyor bu durum. Özellikle esnek çalışma imkanı olan alanları tercih ediyorum.” 50 yaş, Erkek

Temkinli yaklaşım

Kripto para ve borsa gibi yatırım araçlarında yüksek kazanç potansiyelinin karşılığının yüksek risk olduğu biliniyor. Yüksek risk dışında yaşanılan dolandırıcılık olayları da insanları daha temkinli yaklaşmaya itiyor. Hızlı para kazanma yöntemlerinin yüksek kayıplarla ve bağımlılıkla sonuçlanabileceğine dair yaygın bir bilinç var. Ayrıca, sürekli ve düzenli gelir kazanma potansiyeli olmadığı düşünülüyor.

“Başta sevindim, kazanmaya başladım; sonra yatırım yaptığım borsa çöktü, tüm yatırım gitti. Kazanmak için girdim, kaybedince çok üzüldüm, gerildim, şaşırdım; tüm duygularımı bir anda yaşadım.” 24 yaş, Erkek

“Kripto para ve borsada çok kayıpları olan arkadaşlar var hiç bulaşmadım.” 48 yaş, Kadın

“Bu şekilde para kazanmak mümkün değil, insan kendinden vazgeçiyor. Emek olmadan para kazanılmaz.” 32 yaş, Kadın

Sosyal medya etkisi

Fenomenler, lüks yaşantısını sergileyenler, para kazanma yollarının aslında çok zahmetsiz olduğunu anlatan kişiler sosyal medya üzerinden yanlış bir bakış açısı yaratıyor. Hızlı şekilde finansal çözüme ihtiyaç duyan kişiler bu tür hikayelere inanıp sonunda büyük hayal kırıklıklarıyla karşılaşabiliyor.

Hayal kırıklıkları

“Sanal bahis ve kripto gibi kolay para kazanılacak platformlarda dolandırılmam. Hayat pahalılığı ekonomik zorluk ve ödeme borç silsilesi insanı bu noktaya getiriyor.” 37 yaş, Erkek

“Zorunluluk ve borç nedeniyle şans oyunları oynadım ve kaybettim. Çalışmadan kazanmanın olmadığını zor anladım, işime verdim kendimi.” 29 yaş, Kadın

Kazandığımda daha fazla kazanma hevesi oluşuyordu. Kendimi çok iyi ve güzel hissediyordum. Gezmek ve eğlenmeye hevesleniyordum. Kaybedince ağladım, içime kapandım, dünyam başıma yıkıldı.” 19 yaş, Kadın

Eğitim ve güven ihtiyacı

Tüketiciler ek gelir için çaba ve zaman sarfetmeye hazır. Bu konuda en önemli bariyerleri tam olarak ne yapmaları gerektiğini ve hangi platform ya da araçlara güvenmeleri gerektiğini bilmemeleri. Bu alanda geçmişte yapılan sosyal sorumluluk projeleri gibi güvenilir yolların ve nasıl bir yöntem izlenebileceğinin onlara anlatıldığı projelerin yapılması markalara dair duygusal bağ oluşmasını sağlayabilir.

e-ticarete kadın eli

Özellikle kadınları kullanmadıkları eşyaları, evde ürettikleri ürünleri ya da ucuza tedarik edip değer katabildikleri ürünleri internet üzerinden satıp küçük ama sürekli bir gelir elde edebileceklerini düşünüyorlar. Bu emek verilen ve emek verildiği için de daha güvenilir ve hak edilmiş olarak görülen bir ek gelir yöntemi olarak tercih ediliyor.

“Çiçek üretiyorum, sukulent kaktüs, el işi lif yapıyorum. Satıyorum ikinci el gruplarda.” 35 yaş, Kadın

“Dantel, keçe vb. şeyleri yapıp önce çevremde sonra e-ticaret ile satmaya başladım.” 36 yaş, Kadın

Erkekler hızlı ve riskli

Erkeklerin kadınlara göre daha fazla hızlı gelir elde etme ve bu yüzden daha fazla risk alma eğiliminde olduğu görülüyor. Bu hırsın sonuçları kısa dönemde büyük kayıplara yol açabiliyor. Çoğu katılımcı ilk başta işlerin iyi gittiğini fakat sonrasında ya kazanılanın kaybedildiğini ya da bu serüvenin daha büyük bir zararla sonuçlandığını belirtiyor.

“Sanal bahis ve kripto gibi kolay para kazanılacak platformlarda dolandırılmam… Enayi gibi gereksiz ve hırslanmam ve biraz da aceleci davranmam iyi değilmiş.” 37 yaş, Erkek

“Sanal bahis öncelikle başladığım. Fakat sonucu hep kayıp ve dolandırıcılık.” 27 yaş, Erkek

Sonuç olarak…

Yüksek enflasyon insanları çeşitli ek gelir yöntemlerine yönlendiriyor. Kripto para, borsa, ikinci el ve el işi ürün satışı gibi yöntemler sıklıkla tercih ediliyor. Ancak dolandırıcılık ve yüksek risk gibi faktörler özellikle kripto ve bahis gibi alanlarda katılımcıların güvenini zedelemiş gibi görünüyor. Sosyal medya ve çevre desteği önemli bir motivasyon kaynağı. Güvenilir bilgi arayışı ve deneyim paylaşımı süreçte kritik bir rol oynuyor. Markaların bu alanda sosyal sorumluluk projesi başlatarak katılımcılara doğru bilgi ve rehberlik sağlaması insanların daha bilinçli kararlar almalarına yardımcı olarak marka ile bağ kurmasını sağlayabilir.

Marka sadakati enflasyon sınavında

featured
1 İşte Türk tüketicinin Rossmann'da en sevdiği ürünler...
İşte Türk tüketicinin Rossmann’da en sevdiği ürünler…
2 YouTube'dan müzik endüstrisine 12 ayda 8 milyar dolar ödeme!
YouTube’dan müzik endüstrisine 12 ayda 8 milyar dolar ödeme!
3 adidas Originals, müziğin evrensel diliyle gençlerle buluşuyor
adidas Originals, müziğin evrensel diliyle gençlerle buluşuyor
4 Dünyaca ünlü gelinlik markası Oleg Cassini, Türkiye’ye veda etti
Dünyaca ünlü gelinlik markası Oleg Cassini, Türkiye’ye veda etti
5 YouTube’da rotayı kim belirliyor? İşte en çok izlenen gezi kanalları...
YouTube’da rotayı kim belirliyor? İşte en çok izlenen gezi kanalları…
Güncel Haberler
AI Slop: Dijital saçmalık mı, yeni yaratıcılık dalgası mı?
AI Slop: Dijital saçmalık mı, yeni yaratıcılık dalgası mı?
Rekabet Kurumu çalışan transferine nasıl bakar?
Rekabet Kurumu çalışan transferine nasıl bakar?
Z kuşağı, "doomscrolling"i azaltıyor; markalarla gerçek hayatta buluşuyor
Z kuşağı, “doomscrolling”i azaltıyor; markalarla gerçek hayatta buluşuyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Hangi sektör ChatGPT'yi daha çok kullanıyor?
Haberler
Hangi sektör ChatGPT’yi daha çok kullanıyor?
İrem Alimoğlu
28 Eylül 2025
X’ten “güven” odaklı bir güncelleme: Kullanıcı profilleri şeffaflaşıyor
Haberler
X’ten “güven” odaklı bir güncelleme: Kullanıcı profilleri şeffaflaşıyor
Nafizcan Önder
2 hafta önce
Tesla’dan yeni nesil insansı robot: Grok ile konuşan Optimus 2.5
Haberler
Tesla’dan yeni nesil insansı robot: Grok ile konuşan Optimus 2.5
Nafizcan Önder
10 Eylül 2025
Meta’nın yapay zeka asistanı Türkiye’de kullanıma açıldı
Haberler
Meta’nın yapay zeka asistanı Türkiye’de kullanıma açıldı
İrem Alimoğlu
2 gün önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.