9 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Cenk Gümüşcüoğlu yazdı: Atmadığım tweetler #2: Katma Değer
Haberler

Cenk Gümüşcüoğlu yazdı: Atmadığım tweetler #2: Katma Değer

Marketing Türkiye
8 Ekim 2023
3 dk okuma
Cenk Gümüşcüoğlu yazdı: “Atmadığım Tweetler: #1 – Konkurlar”
Cenk Gümüşcüoğlu
Karbonat Kurucu Ortak & Ajans Başkanı

Geçen ay bu köşede yayınlanan, konkurlarla ilgili yazım için oldukça destekleyici yorumlar aldım. Konkur süreçleri gibi halının altına süpürülmeye devam eden benzer konuları açık sözlü bir şekilde ifade etmem yönünde cesaretlendirici şekilde konuşanlar oldu. Anlıyorum ki sektörün genelinde, biraz da kitabın ortasından konuşmaya ihtiyaç varmış. Haddim olduğunu düşündüğüm kadarıyla “Atmadığım Tweetler”i buradan atmaya devam edeceğim.

Biraz katma değer konuşmak gere­kiyor. Çünkü katma değeri olma­yan şeylere ayrılan zaman ve büt­çeler, pazarlama ve reklamı fena halde çevrelemiş durumda. Bir şey satmak için genelde kas gücüne ya da el emeğine ihtiyacımız var. Ürünü satış noktasına götürmek, fiziksel ya da dijital bir vitrine koymak zaten satı­şın zorunlulukları. Ancak ürünümüzü yüksek bir kâr marjıyla satabilmek için akıl gücüne, tecrü­beye ve bilgiye ihtiyacımız var. Bu dergiyi okuyan hemen herkesin amacı pazarlamanın aklını rekla­mın yaratıcı gücüyle birleştirerek yüksek kârlı bir şekilde ürün veya hizmet satışına dönüştürmektir diye düşünüyorum. Ancak bu temel amaca hizmet etmeyen çok fazla faaliyetle uğraşıyoruz.

Güven Borça’nın 2002’de kaleme aldığı “Bu top­raklardan dünya markası çıkar mı?” kitabının pa­zarlama ve reklamcılığa dair ülkemizde yazılmış en değerli kitaplardan biri olduğunu düşünüyo­rum. Kitabın başlığı zaten başlı başına bir meydan okuma. İlk baskısının üzerinden 21 yıl geçmiş ve bana kalırsa sporcu, sanatçı, siyasetçi gibi birey­sel markalaşma başarıları dışında ürün ve hizmet tarafındaki markalaşmada hâlâ pek yol alabilmiş değiliz. Türkiye’nin katma değerli ürün ve hizmet yaratma, dolayısıyla markalaşabilme konusun­daki genel sıkıntısının arkasında cesur, yaratıcı, fark yaratan iletişim fikirlerine yeterince önem verilmemesinin yattığını düşünüyorum. Son yılla­ra damgasını vuran ekonomik krizler sonucunda, yabancı markaların dövize bağlı maliyetlerinden ötürü yüksek fiyatlarına rağmen, doğru düzgün iletişim yatırımı yapmadan bile marka güçleri sa­yesinde yerli markalara karşı ayakta durmayı sür­dürmelerinden ders çıkarmamız gerekiyor.

Fiyat iletişimiyle marka olunmaz

Yatırım yapmadan iletişim yapamazsınız. İletişim yapmadan da marka olamazsınız. Markalaşma yolunda atılan her planlı adımın, kârlılık ve sür­dürülebilirlik yolunda bir yatırım olduğunu kabul etmek gerekiyor. Raftaki kaliteli ürününüz doğ­ru fiyatlanmış olsa da tüketiciye pahalı geliyorsa markanızın iletişiminde eksik var demektir. Fiyat indirimi yaparak iletişim yapamaz, marka olamaz­sınız. Değer önermenizi iletişime, geniş kitlelere iletmek zorunluluğunuz var, yoksa markanızın de­ğer erozyonu sürekli artar.

İletişim harcamalarını masraf gören markaların son yıllardaki en yaygın kaçış noktası da iletişimi sosyal medyaya sıkıştırmak oldu. İşte o atıl(a)ma­yan tweet’e geldik: “Yalnızca sosyal medyada ileti­şim yaparak marka idare edemezsiniz, ancak günü idare edersiniz.” Muhtemelen ajanslarda çalışan okurlar strateji, yıllık yol haritası, pazarlama planı gibi konuların sürekli ötelendiği, ancak haftalık/ aylık sosyal medya planlarının asla aksatılmadığı konusunda benimle hemfikir olacaklardır. Sektö­rün genelinde bir “maintenance” (bakım) havası­nın hâkim olduğunu siz de düşünüyor musunuz? İç pazara hâkim lokomotif markaların çoğunun dişe dokunur kampanyalardan, iletişim yatırım­larından ziyade mikro ölçekli, taktiksel iletişim planlarına sahip olduğunu görüyorum. 10 yıl ön­cesinin reklamverenler listesiyle günümüz liste­lerindeki değişimin arkasında yalnızca e-ticaret rekabeti olmamalı. Günü kurtarma eğiliminin bir alışkanlık ve pazarlama kültürü haline geldiğini gözlemliyorum. Ve usta-çırak ilişkisi içindeki bu sektörde, bu değişiminin kalıcı olmasından da biraz korkuyorum. Bugün yabancı borsalarda da işlem gören, dünyaya açılabilmiş yerli markaları­mızın başarılarının, planlı ve makro ölçekli bakış açısıyla yönetilen iletişim yatırımı üzerine kurulu olduğunu ıskalamamalıyız.

Cenk Gümüşcüoğlu yazdı: Atmadığım tweetler #2: Katma Değer

Yapay zekadan daha fazla katma değeri olmayanlar işlevsiz kalacak

Kalabalık ve çok katmanlı departmanlar netice­sinde, karar vericilerle yaratıcı ajanslar arasındaki hiyerarşi arttıkça cesaret ve özgünlük azalıyor. Ge­çen ay yapay zeka ile bir ajansın işi yapılabilir mi diye konuşuruz demiştim… Yapay zeka ile bugün yapılan çoğu şeyi yaparsınız ama markanızı ileri götüremezsiniz. Aslında sorun tam olarak burada yatıyor. Yapay zekanın (bile) masaya getirebile­ceği kriterlerle marka yönetiyorsak; yaratıcı fikir, cesur medya kullanımı, özgün stratejilere yatırım yap(a)mıyorsak yapay zeka işimizi yakında alacak demektir. Bu da hem marka hem ajans tarafında olacak. Yapay zekadan daha fazla katma değeri ol­mayan çalışanlar da patronlar da işlevsiz kalacak.

Markalaşmayı başarmış global bir otel zincirinin Bodrum’da 40 euroya lahmacun satmasıyla 200- 300 dolar malzeme değeri olan marka çantaların 4 bin dolara satılmasının arkasındaki sebepler çok farklı değil. Eğer katma değerleri inşa eder, bunun iletişimine yatırım yaparsanız, raftaki ürününüz pahalı olsa da satılmaya devam edebilir.

Bir reklamcı olarak özellikle yerli markalarda yaşanan iletişim durgunluğunun ve stratejik ha­reketsizliğin kırılması için doğru bir zamanda ol­duğumuzu düşünüyorum. Son yılların ekonomik belirsizliklerinin azalmasıyla gaza erken basacak olan markaların öne geçeceklerini öngörüyorum. Bu nedenle alışkanlık haline gelmeye başlayan günü kurtarma üzerine kurulu iletişim faaliyetleri­ni bir kenara bırakarak, katma değere yatırım yap­manın tam zamanı olduğuna inanıyorum.

Cenk Gümüşcüoğlu yazdı: “Atmadığım Tweetler: #1 – Konkurlar”

featured
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 İş dünyasında haftanın atamaları (26 Nisan - 2 Mayıs)
İş dünyasında haftanın atamaları (26 Nisan – 2 Mayıs)
3 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
4 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
5 Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Güncel Haberler
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
İş dünyasında haftanın atamaları (3-9 Mayıs)
İş dünyasında haftanın atamaları (3-9 Mayıs)
Anneler Günü’nde kartlı harcamada 10 milyar liralık artış bekleniyor
Anneler Günü’nde kartlı harcamada 10 milyar liralık artış bekleniyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

"Funny Women" Gerety Awards'un "Mizah Jürisi"nde yer alacak!
Haberler
“Funny Women” Gerety Awards’un “Mizah Jürisi”nde yer alacak!
Sena Tufan
2 hafta önce
AI çağında liderlik: Problem çözmekten problem tasarlamaya
Haberler
AI çağında liderlik: Problem çözmekten problem tasarlamaya
Marketing Türkiye
3 hafta önce
KFC, ağız bakımına adım attı: Tavuklu diş macunu!
Haberler
KFC, ağız bakımına adım attı: Tavuklu diş macunu!
Sena Tufan
4 Nisan 2025
"DeepSeek"in rakibi "Manus" kullanıma açıldı
Haberler
“DeepSeek”in rakibi “Manus” kullanıma açıldı
Nafizcan Önder
8 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.