Cannes Lions’dan rakamlar & anlamlar
Ahmet Akın – Kramp Ajans Başkanı
Cannes Lions bize sadece dünyadaki en iyi fikirleri ve kampanyaları anlatmakla kalmıyor, aynı zamanda dünyanın gündeminde her boyutta neler olduğunu öğrenme şansı da tanıyor. İşte bu yazıda 2018’de Grand Prix alan 6 işi, bize öğrettiği 6 rakam üzerinden sizlerle paylaşmak istiyorum.
Cannes Lions bir holding grubunun pas geçtiği, diğerlerinin de biraz mesafeli durduğu bir yılda bile cazibesini kaybetmedi. Çünkü bir festival ve yarışma olmanın ötesinde bir duruşu ve anlamı var. Bu özel durum ona rest çekenler için de geçerli zira Cannes Lions bize sadece dünyadaki en iyi fikirleri ve kampanyaları anlatmakla kalmıyor, aynı zamanda dünyanın gündeminde her boyutta neler olduğunu öğrenme şansı da tanıyor. “Kimin mitingine daha çok kişinin katıldığı” ya da “Sandık başında dikkat etmemiz gereken 20 şey” gibi konularla içimize kapandığımız bir ortamda bizi dünyaya yakınlaştırıyor, dünyanın meselelerini gözümüzün önünü getiriyor. Yaratıcı endüstrilerin desteğiyle dünyadaki birçok konu su yüzüne çıkıyor, bu etkinlik çözüm arayışları için sıçrama tahtası oluşturuyor. İşte bu yazıda 2018’de Grand Prix alan 6 işi, bize öğrettiği 6 rakam üzerinden sizlerle paylaşmak istiyorum.
831
831; bir proje için John Kennedy’nin analiz etmek üzere dinlenilen konuşma sayısı. The Times, Amerikan Başkanı John Kennedy’nin 1963’te kimsenin dinleyemediği The Trade Mart konuşmasını kendi sesiyle yeniden oluşturmak için gerekli kelimeleri Kennedy’nin toplam 831 konuşmasını tek tek dinleyerek bulmuş. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Creative Data kategorisinde Grand Prix kazandı. Bakalım datayı sayısal müşteri bilgisi gibi görmenin ötesine geçerek her alanda var olan bilgiyi görmeye ne zaman başlayacağız? Ses dosyası gibi bir datayla ne zaman yeni fikirler üreteceğiz?
1.000
1.000; Hindistan’da her yıl el temizliği eksikliği nedeniyle hayatını kaybeden çocuk sayısı. Çocuk ların çatal bıçak kullanmadan elleriyle yemek yediği ve sonra da ellerini yıkamadığı ülkede Hintli sabun firması Savlon içinde sabun yer alan tebeşirler üretmiş. Çocuklar tebeşirleri kullandıktan sonra ellerinde kalan tozları suya tuttuklarında ellerini sabunla yıkamış oluyor. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Creative Effectiveness kategorisinde Grand Prix kazandı. Batılılar gibi ilan fikri bulmaya ve bu şekilde bir dönem ödül kazanmaya alışmıştık ama bakalım gerçek bir ürün tasarlama aşamasına ne zaman geçeceğiz?
6000913
6000913; internete ulaşamayan Kolombiyalılar için önemli bir telefon numarası. İnternet erişimi çok düşük olan ve bu yüzden bilgi edinmekte zorlanan Kolombiyalılar için İletişim Bakanlığı Myline isimli bir proje başlatmış. Google Assistant destekli projeyle en basit telefonlardan bile 6000913 nolu numarayı arayanlar sorularını sesli olarak sisteme iletiyor. Google Systems, Cloud üzerinden bulduğu cevabı yine sesli olarak arayana iletiyor. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Innovation kategorisinde Grand Prix kazandı. İnovasyon konferansları düzenlemeyi ve komiteler kurmayı seven bir ülkeyiz. Bakalım kendi sektörümüz için inovasyon yaratmaya ne zaman geçeceğiz?
1.300.000.000
1.300.000.000; dünyada elektriğe ulaşamayan insan sayısı. Mum kullanarak akşamlarını aydınlatan Kolombiyalılar için geliştirilen Kingo ile internete ihtiyaç duymadan güneş enerjisini kullandıran bir sistem geliştirmişler. Evdeki küçük aletlere girilen kodlarla istenildiği zaman istenildiği kadar güneş enerjisi çatıdaki bağlantı üzerinden evlere ışık olarak getirilebiliyor. Aileler mumlar için ayda ortalama 15 USD harcarken, Kingo ile artık güneş enerjisi için sadece 8 USD harcıyorlarmış. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Product Design kategorisinde Grand Prix kazandı. Bu projenin ne kadarının ajans tarafından üretildiğini bilemeyiz ama mühendislerle birlikte çalışmadan böyle ürün fikirleri bulamayacağımızdan eminiz. Bakalım biz ne zaman yaratıcıların mühendislerle birlikte ortaya çıkardığı ürünler tasarlayacağız?
8.000.000
8.000.000; okyanuslara her yıl atılan plastiğin ton miktarı. Büyük Okyanus’ta yüzen plastiklerin toplam alanı Fransa’nın yüzölçümüne denk geliyormuş. Dünya Okyanus Günü’nde başlatılan Trash Isles, Birleşmiş Milletler’i okyanustaki çöp adasını resmi bir ülke olarak kabul etmeye ikna etme projesi. Trash Iles, resmi bayrağı, vatandaşları, pasaportları ve kendi para birimi olan bir ülke. İşte bu iş Cannes Lions 2018’de Design kategorisinde Grand Prix kazandı. Çöp üretmede ve ürettiğimiz çöpü denizlere atma konusunda başarılı bir ülkeyiz. Bakalım biz kendi çöplerimizle ne zaman yaratıcı projeler üreteceğiz?
106
106; Smashing Pumpkins’den William Patrick Corgan’ın Aeronaut parçası için oluşturulan VR projesinde kullanılan kameraların sayısı. Aeronaut için 3 boyutlu bir dünyanın içinde 2 boyutlu görüntü üretilmiş. Microsoft’un Mixed Reality Capture Studio’sunda çekilen ve bu bugüne kadarki en yüksek kalitede “volumetric video” olan bu proje Cannes Lions 2018’de Digital Craft’ta Grand Prix kazandı. Bugüne kadar Cyber’da herhangi bir şekilde varlık gösteremeyen Türkiye’nin birden Digital Craft kategorisinde ödül almasını bekleyemeyiz ama bakalım biz “Digital Craft”ı en azından cümle içinde ne zaman kullanmaya başlayacağız?
4
4; Türkiye’nin bu sene Cannes’da aldığı aslan sayısı. “İki aslan birbirini buldu”nun resmi olduğu için, Alemşah’ın Altın Aslan ödüllü fotoğrafını çok sevdik. Koçtaş işinin fikrini beğenmemek mümkün değil. Design’da ilk Aslan’ı almak da ayrı bir güzel. Gönül ister ki önümüzdeki yıllarda, Innovation, Creative Data, Digital Craft, Titanium gibi kategorilerde de varlık gösterelim.