“Biz Bize Yeteriz Türkiyem” sosyal medyada nasıl yankılandı?

Türkiye, son günlerde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın başlattığı “Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyasına odaklanmış durumda… Muhalefet tarafından sert biçimde eleştirilen kampanya sosyal medyanın da gündeminde. Peki, kampanya sosyal medyada nasıl karşılandı? En çok hangi kesim kampanyayla ilgili konuşuyor? Bu kampanyada en çok itibar kazan taraflar kimler oldu?  Marketing Türkiye için Salesforce Marketing Cloud’un bir modülü olan Social Studio ile gerçekleştirilen “Biz Bize Yeteriz Türkiyem Sosyal Medya Yansımaları” analizi tüm bu sorulara ışık tutuyor.

Geçtiğimiz günlerde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Türkiye’de coronavirüs tedbirleri kapsamında hayata geçirilecek önlemlere ilişkin değerlendirmelerde bulunduğu ulusa sesleniş konuşmasında “Biz Bize Yeteriz Türkiyem” adında bir bağış kampanyası başlatıldığını açıklamıştı. Erdoğan, bu kapsamda “Kampanyayı, şahsım olarak, 7 aylık maaşımı bağışlayarak açıyorum” demiş ve ekranlara yansıtılan IBAN numarası üzerinden kamuoyuna, iş dünyasına ve siyasetçilere çağrıda bulunarak kampanyanın desteklenmesini istemişti. Muhalefetin sert tepki gösterdiği ve “sosyal devlet anlayışı bitmiştir” eleştirilerinin hedefi olan kampanyaya sosyal medyadan tepkiler de gecikmedi. Erdoğan’ın konuşmasının hemen ardından “Biz Bize Yeteriz Türkiyem” sosyal medyada en çok konuşulan konu oldu. Peki, sosyal medya kullanıcıların kampanyaya tepkisi nasıl oldu? “Biz Bize Yeteriz Türkiyem” yardım kampanyasını toplumun hangi kesimi beğendi hangi kesimi tepkiyle karşıladı. Kampanya kapsamında en çok hangi kelimeler üzerinden tartışmalar yaşandı?

Araştırma sonuçlarına göre 31 Mart saat 21.30 itibarıyla Türkiye genelinde “Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyası sosyal medyada 223 bin kişi tarafından konuşuldu.

223 bin paylaşım yapıldı kampanyaya “IBAN” kelimesi damgasını vurdu

Çalışmada Social Listening Summary, Twitter, Facebook, Linkedin, Google+, YouTube, Instagram, Pinterest mecraları mercek altına alındı. Etiketlerde ise öne çıkan başlıklar “iban”, “devlet”, “blokerezaleti”, “yardım”, “hükümetistifa” oldu.

 

“Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyası son 24 saatlik zaman diliminde yüzde 99,6 ile en çok Twitter’da konuşuldu. Konuya dair toplam 223 bin gönderi paylaşıldı.

“Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyası yüzde 79 oranında “negatif” değerlendirildi

Verilere göre retweet ve bot hesaplar kapsam dışında tutulduğunda yüzde 78,8’lik bir kesim bu kampanyayla ilgili olumsuz dönüşler yaptı. Kampanyayı olumlu bulanların oranıysa yüzde 21,3 düzeyinde…

Herhangi bir partiye yakınlığını belirtmeyen genç seçmenin kampanyaya bakışı da araştırmada mercek altına alındı. Verilere göre yüzde 87,5 oranında siyasi bir partiye yakınlığını belirtmeyen genç kampanyaya karşı negatif bir tutum içerisinde. Bu kitlenin sadece yüzde 12,5’lik bir kısmı “Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyasına karşı pozitif olduğu gözlemleniyor.

“Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyasını en çok çalışan genç nüfus konuştu

Sosyal medya üzerinden kampanyayla ilgili paylaşımda bulunan cinsiyet kırımına bakıldığında yüzde 62’lik oranla erkeklerin kadınlara göre daha fazla paylaşımda bulunduğu görülüyor. Konuya dair paylaşım yapanların çalışan genç nüfusun yüksek olmasıysa dikkat çekiyor.

Kampanyayla ilgili en çok paylaşımı 3 büyük il yaptı

Araştırmada göze çarpan bir başka veriyse 3 büyük şehir kampanyayla ilgili paylaşımlarda ilk üç sırayı alırken sağ tandanslı diğer büyük şehirlerde etkileşim oranı oldukça düşük olarak göze çarpıyor.

En çok hangi hesaplar kampanyayı konuştu?

“Biz Bize Yeteriz Türkiyem” kampanyasında öne çıkan account’lar bazıları ise şöyle: Cumhuriyet, İsmail Saymaz, Oda TV, Sözcü, Hilal Cebeci, ArtıGerçek, GazeteDuvar… Gerçekleştirilen analize göre iktidara yakın hesaplar uzun süre sonra bu konuda kendi tabanında dahi etkinliğini yitirmişe benziyor.


 

Biz Bize Yeteriz Türkiyem kampanyasının değerlendirildiği araştırmadan öne çıkan çarpıcı sonuçlar ise şöyle sıralanıyor:

  • Muhalif kesimden hemen hemen her seçmenden olumsuz yorum göze çarpıyor.
  • Cumhur İttifakı’nın MHP kanadı seçmeninden etkileşim yok denecek kadar az.
  • AK Parti kanadında ise seçmenden daha çok siyasiler ve bürokratlar etkileşimde.
  • HDP seçmeni de uzun süredir süren suskunluğu bu konuda bozmuş görüntüsü veriyor
  • Belediye bağış hesaplarının blokajı konusu ise bağışların daha çok ekonomideki açığı kapatma sebebiyle yapıldığı şeklinde yorumlanan paylaşımlara yol açıyor.
  • Ekrem İmamoğlu ise kendi seçmeninden dahi yer yer olumsuz yorumlar aldı. “Sokağa çıkma derken neden hükumete de bunun mali çözümleri hakkında söylemde bulunmuyorsun” eleştirisi göze çarpıyor.
  • Uzun süre sonra apolitik genç seçmen de konuyla ilgili olumsuz söylem ortaya koyuyor.
  • Kişiler daha çok yardımı kendi istekleri doğrultusunda direkt ulaştırmak istiyor
  • Olumlu ve olumsuz yorumlarda üç büyük şehir ilk üçü paylaşırken, yine uzun süre sonra yurt dışı seçmenden de konuyla ilgili etkileşim artmış ve daha çok olumsuz söylem göze çarpıyor.
  • Söylemlerde, VPN oranın yüksek olması konu ile ilgili vatandaşın kendini güvende hissetmemesi olarak yorumlanabilir.

Araştırmanın Metodolojisi:

Marketin Türkiye için gerçekleştirilen analiz 24-31 Mart tarihleri arasında ve 31 Mart saat 21.30 itibariyle 7 günlük İnternet ortamında bağış kampanyaları konusunda paylaşılan iletilerin tümünün anlık olarak toplanmasıyla oluşturuldu. Çalışmanın içeriği Salesforce Marketing Cloud’un bir modülü olan Social Studio ile derlenmiştir.

İLGİLİ HABERLER