15 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Beklenen riske “karşı” algılanan risk
Haberler

Beklenen riske “karşı” algılanan risk

Ali SAYDAM
4 Ocak 2025
4 dk okuma
Beklenen riske “karşı” algılanan risk
Ali Saydam

2025’e hazırlanmanın tek yolu var gibi görünüyor; Kahneman’ı bir kez daha gözden geçirip oku­mak…

Bilindiği üzere, 2002 yılında Ekonomi alanındaki Nobel Ödülü, psikolog Daniel Kahneman’a verildi. Kahneman, kendi­si gibi psikolog olan Amos Tversky ile birlikte “muhakeme” ve “karar alma” davranışları üze­rine pek çok makaleye imza atmış. 1979 yılında yayınladıkları “Beklenti Teorisi: Risk Altında Alınan Kararların Analizi” başlıklı çalışma için bu iki akademisyen, bireylerin belirsizlik orta­mında nasıl karar aldıklarını davranış bilimi açısından incelemişler.

Çalışmaya göre, insanların riskten kaçınma eğilimleri, kazanma isteğine galip geliyormuş. Karar alırken her zaman rasyonel davranışlar sergilenmiyormuş. Kayıpların verdiği acı, ka­zançtan elde edilen tatminden iki kat daha faz­laymış.

Kahneman ve Tversky’in çalışması sadece psi­koloji alanıyla sınırlı kalmıyor elbette… Eko­nomi, finans alanları için de ciddi bir veri ve yöntem olarak kullanılıyor. Araştırmacıların merkeze aldıkları bu “davranışsal yaklaşım” göstermiş ki; psikolojik önyargılar nedeniyle akılcı davranmak yerine, davranışlarda irrasyo­naliteye (mantık dışılık) ve tercihlerin yön de­ğiştirmesine sıklıkla rastlanabiliyormuş. Bunlar geçici de değilmiş, belirli bir düzen içinde sürü­yormuş.

Beklenen riske “karşı” algılanan risk
Kahneman ve Tversky

Ayrıca, irrasyonel davranışlar sergileyenleri eğitimli-eğitimsiz diye ayırmak da mümkün de­ğilmiş, yani toplumun tüm kesimlerinde görü­lebiliyormuş. O nedenle, Kahneman ve Tversky gibi davranışsal yaklaşımcılar, sezgiler, inançlar ya da zihinsel modellerin altını çiziyor ve ortaya koydukları Beklenti Teorisi, “beklenen risk”ten ziyade “algılanan risk” kavramını daha önemli kabul ediyormuş.

Risk alanlar kazanacak

Kahneman’ın kuramında da ifade ettiği sezgi (intuition), 2025 yılında tüm iletişim faaliyetle­rine damga vuracak. Gelin de Atatürk’ü bir kez daha anmayın…

19 Mayıs 1919’da Samsun’a ayak bastığında ül­kenin “gelecek tasarımı” için anket çalışmaları yapılmasını isteseydi… Mesela Rus Harbi’nde, Balkan Savaşları’nda ve Birinci Dünya Savaşı’n­da erkek nüfusunun büyük bir kısmını kaybe­den Anadolu insanına şöyle sorsalardı; “Önü­müzde Kurtuluş Savaşımız var. Elimizde ne doğru dürüst silah var ne de para… Yiyecek, gi­yecek dahi sınırlı. Bu savaşa kalkışmalı mıyız?”

Sizce cevap ne olurdu?..

Aldığı cevaba göre Bandırma Gemisi’ne binip, geri döner miydi?..

İşte tarihimizde o gün, mantıktan çok sezgi devreye girdi ve o sezgi bize Cumhuriyet’i, ba­ğımsızlığı, Türk milletinin varoluşunu bugünkü gücümüzü kazandırdı…

2025 yılında da muhayyilesi zengin, sezgileri kuvvetli olan markalar “doğru” riskleri alarak başarılarına başarı katacaklar…

Diğerleri ise nal toplayacaklar…

Volkswagen “aşkı buldu”

Beklenen riske “karşı” algılanan risk

Geç kaldılar mı, evet… Fakat sonunda buldular mı? Ona da evet…

Şu sıra bir hayli sıkıntı içindeki Alman oto­motiv devi Volkswagen, Tanju Okan’ın seslendirdiği, kültür DNA’mızda yer etmiş “Aşkı bulacaksın” şarkı­sıyla tanıttığı “ID. Ailesi” reklamıyla iletişim anlamında büyük bir atılım gerçekleştirmiş.

“Think global, act local”dan nihayet vazgeçmiş ve “Think local, act local”a geçmiş. Tıpkı bir zamanlar AU­DI’nin (“AUDI’de Asla Bulamayacağınız Aksesuarlar”) ya da Coca-Cola’nın (Ramazan’da aklımıza ilk gelen marka olmasını sağlayan reklamlar) yaptığı gibi…

Eskiden yurt dışında çekilen reklamların sonuna Türk­çe bir iki söz eklenip oynatırlardı. Veyahut, stratejiyi biz dışarıda belirleriz, siz burada uygularsınız derlerdi. Bu da markayı belli bir yere kadar taşıyabildi.

Geç de olsa, hatta belki güç de olsa iletişimin milli bo­yutunu yakaladıkları için kutlarız… 2025’e damgasını vuracak bir başka unsur da budur.

2025’te tanıtın artık şu KSS’yi!

Beklenen riske “karşı” algılanan risk

İSK, “Ortak Yarınlar Ödül Prog­ramı”yla 26 kuruluşun KSS pro­jelerini ödüllendirmiş.

Kadınlar için Fayda Yaratanlar, Gençlerin Yolunu Açanlar, Sosyal Uyum, İşimizin Yarını, Dijitalleşme, Jüri Özel Ödülü, Ye­şil Dönüşüm, İş Sağlığı ve Güvenliği Özel Ödülü ile Birlikte Mümkün kategorilerinde ödül alanlar şöyleymiş: Abdi İbrahim, Alar­ko Holding, Assan Panel, Batıçim, Borçelik Çelik Sanayi, Bosch, Bursa Esnaf ve Sa­natkârlar Odaları Birliği, Coşkunöz Eğitim Vakfı, Çimsa, Denizli Sanayi Odası, Ditaş Denizcilik, Eskişehir OSB, GEBKİM OSB, Koç Holding, KoçSistem, OTOKAR, Oto­koç Otomotiv, SGK Sigorta Primleri GM, Siemens, Türk Eğitim Derneği, Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı, Tohum Derneği ve Yünsa…

Konu KSS olunca, herkes “iyilik meleği” gibi algılandığını zannediyor. Yaptıkları el­bette çok önemli ve kıymetli. Fakat hedef kitlelerde oluşturdukları algılama bu mu?

Yok canım, daha neler…

Araştırma şirketi BAREM’in, global ortağı WIN Grubu ile 2022 yılında hayata geçir­diği KSS’nin bilinirliğini ve etkisini ölçen araştırmaya 39 ülkede 33 bin 236 kişi ka­tılmış.

Dünyada araştırmaya katılan kişilerin yüz­de 42’si KSS kavramını daha önce hiç duy­madıklarını söylemişler. Türkiye’de KSS kavramını bilenlerin oranı dünya ortalamasından düşükmüş ve 39 ülke arasında 34. sıradaymışız.

Dünya genelinde görüşülen kişilerin yüzde 39’u şirketlerin KSS çabalarını “samimi de­ğil, göstermelik” olarak değerlendirmiş; bu oran bizde yüzde 52 imiş.

Yine dünyada, çoğu şirketin KSS ile hiç ilgi­lenmediğini, yalnızca işlerine odaklandığını düşünenlerin oranı yüzde 25 imiş. Ülke­mizde, şirketlerin KSS ve sürdürülebilirlik konularında ciddi olarak çalıştığını düşünenlerin oranı yalnızca yüzde 7’de kalmış.

Firmaların varoluş nedenini destekleyen, hedef kitleler nezdinde karşılığını bulmuş KSS’ler itibarı yükselttikleri için olası kriz­lere karşı oluşturulmak istenen “ısı kalka­nı”nı da desteklerler. Teori böyle diyor… Pratik de destekliyor. Yani KSS’den vazge­çilmemeli.

İyi, güzel… Fakat araştırmadan ne anlıyo­ruz?

Bırakın iyilik meleği algılamasını; KSS ne­dir, neye yarar o henüz anlaşılmış değil.

O zaman ne yapmak lazım… Anlatmak la­zım… 2025 yılında KSS hakkında doğru düzgün bir iletişim yapılmaz, bu işin önemi, değeriyle firmaların KSS projeleriyle doğa­ya, topluma kazandırdıkları hedef kitlelere benimsetilmezse, bu uğurda harcanan büt­çeler ve emekler havaya gider…

İletişim mezunlarına neden iş yok?

featured
1 Online alışverişin 2025 trendleri: Türk tüketiciler nasıl bir deneyim arıyor?
Online alışverişin 2025 trendleri: Türk tüketiciler nasıl bir deneyim arıyor?
2 Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
Instagram, TikTok, YouTube… Sosyal medya yarışında hangi platform önde?
3 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
4 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
5 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
Güncel Haberler
Sürdürülebilirlik artık takım oyunu!
Sürdürülebilirlik artık takım oyunu!
Z kuşağının favori oyunları, 19 milyondan fazla siber saldırı girişiminde yem olarak kullanıldı 
Z kuşağının favori oyunları, 19 milyondan fazla siber saldırı girişiminde yem olarak kullanıldı 
Siber saldırıda rekor: 2024’te saldırılar yüzde 28 arttı!
Siber saldırıda rekor: 2024’te saldırılar yüzde 28 arttı!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Markanızın dijital dünyadaki nabzını tutun! İşte en iyi sosyal medya izleme araçları...
Haberler
Markanızın dijital dünyadaki nabzını tutun! İşte en iyi sosyal medya izleme araçları…
İrem Alimoğlu
1 gün önce
Teknosa'nın plastik poşetleri kartona, karton poşetleri ormana dönüşüyor!
Haberler
Teknosa’nın plastik poşetleri kartona, karton poşetleri ormana dönüşüyor!
Nafizcan Önder
9 Mayıs 2025
Pepsi’den futbola "taze" bir bakış: Kadın futbolcularla yazılan yeni bir efsane
Haberler
Pepsi’den futbola “taze” bir bakış: Kadın futbolcularla yazılan yeni bir efsane
Nafizcan Önder
3 hafta önce
Group M resmen WPP Media oldu!
Haberler
Group M resmen WPP Media oldu!
Nafizcan Önder
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.