Bayrak taşıyıcı markalar
Biz ne zaman ki ülke sınırları dışında boy gösteriyorsak daha güçlü “biz” oluyoruz. Filenin Sultanları sahada, Aziz Sancar laboratuvarda, Nuri Bilge Ceylan Cannes’da başarılara koşarken hep birlikte “gurur” duyuyoruz. Biliyoruz ki onlar “bizim” bayrağımızı taşıyor. Ne zaman ki bu topraklarda doğan, üreten ve kökleri burada olan bir markamız sınırları aşsa benzer duygularla yine onları sahipleniyor, başarılarıyla gururlanıyoruz. Tam da bu noktadan referansla kapsamlı bir analiz ortaya koyuyor “Bayrak Taşıyan Markalar” araştırması. Türk toplumuna göre bizi başarıyla temsil eden markalar Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma’dan, iş dünyasının bu noktadaki görüşleri ise Kuantum Araştırma’dan geliyor…
Bayrağı taşıyanlar “gurur” veriyor
Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma’nın gerçekleştirdiği araştırmada katılımcılara bayrak taşıyıcı markalardan önce “Türkiye’den çıkmış bir markanın yurt dışında da rekabet ediyor olması sizde nasıl bir duygu yaratıyor?” sorusu yöneltildiğinde yaklaşık her 2 kişiden 1’i “gurur” yanıtını veriyor. Tamamı pozitif duygulardan oluşan yanıtlarda “güzel”, “mutluluk”, “harika” ve “heyecan verici” diğer öne çıkan yanıtlar oluyor.
Akla ilk gelen Vestel
Sektör bağımsız olarak Türkiye’den çıkmış ve yurt dışında başarılı olmuş markalar dendiğinde akıllarına ilk gelen marka yüzde 17,5’le Vestel olurken Arçelik yüzde 17,3’le zirveyi yakından takip ediyor. Beko yüzde 13,7 ile üçüncü sırada yer alırken onu LC Waikiki (yüzde 12,8) ve Ülker (yüzde 11,3) izliyor. Bu noktada Vestel’in zihin payında yakaladığı başarısının ardında geçtiğimiz yıl Beyazıt Öztürk’le hayata geçirdiği ve kendisini İtalyancadan Fransızcaya, Japoncadan Almancaya farklı dillerde konuştuğunu gördüğümüz iletişim çalışmasına değinmeden geçmek olmaz…
Bayrağı en yükseğe çıkaran “Arçelik”!
Katılımcılara sektör bağımsız yurt dışına çıkmış ve en başarılı olmuş markalar sorulduğunda bu kez sıralama değişiyor ve zirveye Arçelik (yüzde 12) yerleşiyor. THY yüzde 11’le en başarılı bulunan ikinci marka olurken onu sırasıyla Vestel, Beko ve Ülker takip ediyor…
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma tarafından 8-9 Şubat 2024 tarihlerinde online olarak gerçekleştirilen “Bayrak Taşıyıcı Markalar Araştırması”na Türkiye temsili 1067 kişi katıldı. Araştırma yüzde 95 güven aralığında yüzde 3 hata payı ile gerçekleştirildi.
Ulusal gurur ve kopmayacak bağlar…
✓ İnsan psikolojisi gibi toplumsal psikoloji de sıklıkla etkilenmekte, sıklıkla değişmekte. Özellikle Türkiye gibi ekonomik ve siyasal iklimin her an değiştiği ülkelerde bu durum daha yaygın vaziyette.
✓ Türkiye’nin son 5-6 yılına baktığımızda ağır ekonomik koşullar ve çokça rastlanan siyasal çalkantılarla geçtiğini görüyoruz. Bu sorunlar arasında özellikle ekonomik koşulları ele aldığımızda toplum psikolojisinde de büyük bir etkiyle karşılaşıyoruz. O etki ekonomik kriz ile birlikte ulusal onurun zedelenmesi. Bu zedelenme hali tüm karar süreçlerini etkiliyor.
✓ Onuru zedelenmiş toplumlar bu tür süreçlerde kendine iyi gelecek olumlu gelişmeler ararlar. Böylesine zamanlar markalar için de büyük fırsatlar barındırır. Bu tür dönemlerde ulusal anlamda gurur verecek her marka tüketici ile geri gitmesi zor olan duygusal bağlar kurar. Tam o dönemdeyiz…
✓ Başta katma değerli üretim yapan teknoloji markaları olmak üzere tüm şirketlerin uluslararası alanda elde ettiği başarıları, olumlu gelişmeleri dinlemeye çok hazır bir tüketici grubu var. Bir tekstil firmasının başka bir ülkede açacağı bir mağaza bile ortalamanın çok üzerinde iyi hissettirme potansiyeline sahip.
Bayrak Taşıyıcı Markalar dosya dizisinin 2’inci bölümünde sektör bazlı olarak tüketicinin seçtiği Bayrak Taşıyıcı Markalar’a, 3’üncü bölümünde ise iş dünyasının bu konudaki seçimlerini mercek altına alacağız!