
AVM Endeksi’ne göre giyim öne çıktı, ziyaretçi trafiği sabit kaldı
Alışveriş merkezleri, perakende sektörünün en önemli göstergelerinden biri olan AVM Endeksi ile her ay performanslarını ortaya koyuyor. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ve Akademetre Research tarafından düzenli olarak yayınlanan endeks, ciro gelişimi, metrekare verimliliği, kategori bazlı satış performansları ve ziyaretçi sayılarıyla sektörün genel görünümünü ortaya koyuyor. Açıklanan Ağustos 2025 sonuçları ise, özellikle giyim kategorisindeki artış ve metrekare verimliliğinin enflasyonun üzerinde seyretmesiyle öne çıktı.
AYD ile Akademetre Research tarafından her ay düzenli olarak yayımlanan AVM Endeksi’nin Ağustos 2025 verileri kamuoyuyla paylaşıldı. Açıklanan sonuçlara göre, ciro endeksi geçtiğimiz yılın aynı ayına göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 33,8 oranında artarak 4388 puana ulaştı. Aynı dönem için açıklanan yıllık enflasyonun yüzde 32,95 seviyesinde olduğu düşünüldüğünde, metrekare verimlilik endeksindeki yükselişin enflasyonun üzerinde gerçekleştiği görülüyor. Temmuz 2025’e kıyasla bakıldığında ise endeksin yüzde 6,3 oranında arttığı dikkat çekiyor.

İstanbul metrekare verimliliğinde Anadolu’nun önünde
Ağustos ayında AVM’lerde kiralanabilir metrekare başına düşen ciro, İstanbul’da 18.714 TL, Anadolu’da ise 15.404 TL oldu. Türkiye genelinde metrekare başına ciro ortalaması ise 16.728 TL seviyesinde gerçekleşti.

Giyim kategorisi en yüksek artışı yakaladı
Kategori bazlı incelemede, yıllık bazda en büyük yükselişin yüzde 36,2 ile giyim kategorisinde olduğu görülüyor. Giyim kategorisini; yiyecek içecek (yüzde 33,5), teknoloji (yüzde 31,4), hipermarket (yüzde 24,7), diğer kategorisi (yüzde 24,4) ve ayakkabı (yüzde 7,5) takip etti.

Ağustos 2025 verileri bir önceki ay olan Temmuz 2025 ile karşılaştırıldığında ise en yüksek artışın hipermarket (yüzde 6,7) ve yiyecek içecek (yüzde 6,6) kategorilerinde gerçekleştiği gözlemlendi. Bunu diğer kategorisi (yüzde 6,3), ayakkabı (yüzde 6,1), giyim (yüzde 1,7) ve teknoloji (yüzde 1,3) izledi.
(Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hobi, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme ve eczane gibi mağazalardan oluşuyor.)
Ziyaretçi endeksinde durağan tablo
Ziyaret sayısı endeksi, Ağustos 2025’te geçen yılın aynı ayına kıyasla herhangi bir değişim göstermedi. Ancak Temmuz 2025 ile karşılaştırıldığında ziyaretçi sayısında yüzde 2’lik artış kaydedildi.

“Cüzdanın küçüldüğünü düşünüyoruz”
Konuya ilişkin bir değerlendirme yapan Ekonomist Fatih Keresteci:
“AVM ciro endeksi 2025 yılı Ağustos ayında, geçen yılın aynı dönemine göre nominal olarak yüzde 33,8 büyüdü. TÜFE enflasyonu ile arındırıldığında ufak oranda da olsa reel büyüme kaydedildi. Aylar arası karşılaştırma yapmak mevsimsellikten dolayı pek doğru olmasa da Temmuz ayına göre belirgin oranda bir ivmelenme var. Kategori bazında bakınca ciddi ayrışmalar dikkat çekiyor ki son aylarda bu durumla sıklıkla karşılaşıyoruz. Şöyle ki, yıllık değişim oranlarına göre giyim yüzde 36,2 büyüme ile ilk sırada yer alıyor ve reel olarak da pozitif bir büyümeye işaret ediyor. Yiyecek-içecek grubunda da yüzde 33,5 oranında büyüme ile benzer bir performans dikkat çekiyor.
Son dönemde hep olduğu üzere ayakkabı grubu son sırada yer alırken yıllık nominal büyüme hızı yüzde 7,5’te kalmış. Bu kategoride yapısal bir problem olduğunu geçen ay da dile getirmiştik. Hipermarket ve diğer harcama kategorilerinde iki aydır reel daralma yaşanıyor. Biz cüzdanın küçüldüğünü düşünüyoruz. Hele ki fiyatları göreceli olarak daha fazla artan seyahat ve eğitim harcamalarının yoğunlaştığı bir dönemde diğer harcamalara ayrılması muhtemel kalemlerde cüzdan payının hatırı sayılır bir şekilde daraldığı kanaatindeyiz.
Aslında bu durum dezenflasyonist politikaların uygulandığı günümüzde otorite tarafından olumlu olarak da karşılanabilir. TCMB’nin son Para Politikası Kurulu toplantısı karar metninde belirttiği üzere talep koşulları dezenflasyonist düzeyde. Ancak, bu tablonun perakendeci cephesinde pek de mutluluk yaratmayacağı aşikâr. Bu tablonun birkaç ay daha devam etmesi olası… Öte yandan, AVM ziyaretçi sayısı geçen yıl ile aynı seviyede kalırken bir önceki aya oranla yüzde 2,2 artış kaydetmiş.”