10 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Medya centilmen, sosyal medya ise maço çıktı!
Araştırma

Medya centilmen, sosyal medya ise maço çıktı!

Marketing Türkiye
6 Temmuz 2021
3 dk okuma

İş dünyasında kullanılan sıfatları mercek altına alan Medya Takip Merkezi’nin araştırmasında sosyal medya, cinsiyetçi sıfat kullanımıyla sınıfta kaldı. Sonuçlara göre “İş adamı” sıfatını kullanarak maço bir tavır sergileyen sosyal medya kullanıcılarının aksine, medya kuruluşları ve TV’ler “iş insanı” tabirini her geçen gün daha fazla kullanıyor.

TÜİK verilerine göre; Türkiye’de 83 milyonluk toplam nüfusun yüzde 49,9’unu kadınlar (41.698,377), yüzde 50,1’ini ise erkekler (41.915,985) oluşturuyor. Genel nüfusun işgücüne katılım oranının, ülke ekonomileri açısından da önemli bir gösterge olması sebebiyle kadın istihdamı konusu Türkiye’de hala çok konuşulan konular arasında yer alıyor.   

Devlet kurumlarının pozitif ayırımcılık politikaları çerçevesinde; Türkiye’de toplam nüfusun yarısını oluşturan kadınların, iş gücüne katılım oranın artması için çeşitli çalışmalar yürütülüyor. Buna rağmen, yine TUİK verilerine göre; Türkiye’de erkeklerin yüzde 63’ü çalışma hayatının içindeyken kadınlarda bu oran yüzde 29’u geçmiyor. Türkiye’de kadınların iş hayatına katılımı ve cinsiyetçi yaklaşımın kırılması yönünde yürütülen politikalar sayesinde iş hayatında kadının rolü ve statüsü de yavaş yavaş olumlu anlamda değişmeye başlamış görünüyor. Bu değişimin en önemli belirtisi de medyanın haber dilinde yaşanan pozitif yaklaşımla karşımıza çıkıyor.

Medya ve sosyal medyada kullanılan; iş insanı, iş adamı ve iş kadını sıfatlarını mercek altına alan Medya Takip Merkezi (MTM) araştırmasında çarpıcı sonuçlar ortaya çıktı.

  • sosyal medya maço çıktı

Medya, “İş adamı” değil “İş İnsanı” demeyi tercih ediyor!

Medya Takip Merkezi (MTM) tarafından 10 bini aşkın basın, TV ve internet mecralarında yapılan taramalara göre; “iş insanı” ifadesi medyada, konuya dair toplumsal duyarlılığın arttığı 2021 yılında, 54 bin 989 olan 2020 yılına göre yüzde 64 artış göstererek 89 bin 876 kez kullanıldı.

Kullanım konusundaki alışkanlık sebebiyle 01.01.2020 – 30.06.2020 tarihleri arasında 78 bin 246 haberde yer alan “iş adamı” sıfatı ise yüzde 34 düşüş yaşasa da bu yılın aynı döneminde 58 bin 380 haberde yer alarak en çok kullanılan ikinci iş sıfatı oldu. Kadınların gerek girişimcilik, gerekse diğer kurumsal başarılara imza atmasıyla “iş kadını” ifadesi 2021’nin ilk 6 ayında, 8 bin 175 haberde kendisine yer bularak, geçtiğimiz yıl 5 bin 669 olan haber sayısına göre yüzde 31 artış gösterdi.

Araştırma sonucuna göre; internet medyasının konuya dair kullandığı dilde de büyük değişim yaşandığı gözlerden kaçmadı. Geçtiğimiz yıl yapılan internet haberlerinde 4 bin 519 kez kullanılan “İş kadını” terimi 2021’in aynı döneminde 6 bin 743 haberde kendini göstererek yüzde 33 artış gösterdi. İlgili mecrada, konu ile ilgili en büyük değişim ise “iş insanı” kullanımında yaşandı. Geçtiğimiz yılın ilk 6 ayında 46 bin 471 haberde yer bulan “iş insanı” terimi, bu yılın aynı döneminde 76 bin 852 haberde yer alarak yüzde 65 artış gösterdi. İnternet mecrası “İş kadını” ifadesini ise, 2020 yılında 4 bin 519 haberde kullanırken, 2021 yılında bu rakamı yüzde 49 oranında arttırarak 6 bin 743 haberde kullandı.

TV’ler “iş kadını” ibaresi konusunda direnç gösteriyor

Televizyon ve yazılı basın mecralarında da konu ile ilgili kullanılan dilde değişiklik yaşandığı gözlendi. Televizyondaki “iş insanı” vurgusu 2 bin 445 olan geçtiğimiz yıl rakamlarına göre, yüzde 57 artış göstererek 2021 yılında 3 bin 848 oldu. Televizyon kanallarının “iş kadını” ibaresi konusunda hala direnç gösterdiği ortaya çıktı. Televizyon kanallarında yer alan “iş kadını” ifadesi geçtiğimiz yıl, 349 haberde yer bulurken, bu yıl sadece yüzde 13 artış göstererek 394 haberde kendini gösterdi. Geçtiğimiz yıl 2 bin 366 TV haberinde yer alan “iş adamı” ifadesi ise yüzde 44 düşüş ile bu yıl 2 bin 366 haberde kullanıldı.

MTM’nin yaptığı detaylı incelemede “iş adamı” sıfatının kullanım oranının, tüm mecralarda düştüğü dikkatlerden kaçmadı. “İş adamı” ifadesi geçtiğimiz yıl 8 bin 697 adet yazılı basın haberinde görülürken, bu yıl 5 bin 143 haberde kendini göstererek yüzde 41 oranında düşüş yaşadı. Yazılı basın mecrasında geçtiğimiz yılın ilk yarısında 6 bin 73 haberde yer bulan “iş insanı” ifadesi, 2021 yılının aynı döneminde  yüzde 51 oranında artış göstererek, 9 bin 176 haberde yer buldu. Yazılı Basın “iş kadını” ifadesi konusunda da hassasiyet göstererek, 2020 il yarısında 801 olan haber sayısını, 2021 yılında yüzde 30 arttırarak, bin 38 haberde kullandı.

Sosyal medya maço çıktı: çoğunluk “iş adamı” sıfatı kullanıyor!

  • Medya centilmen, sosyal medya ise maço çıktı!

MTM’nin profesyonel sosyal medya takip servisi Digilup verilerine göre ise; sosyal medyada belirtilen iş sıfatları ile ilgili 133 bin 800 yorum ve paylaşım yapıldı. Geleneksel medyanın “iş insanı” sıfatına dair gösterdiği hassasiyetin sosyal medya kullanıcılarında görülmediği gözlerden kaçmadı. Son 1 aylık verilere göre; Sosyal medyada ortalama 95 bin paylaşım ve yoruma konu olan ve 1. sıraya yerleşen “iş adamı” sıfatını, 36 bin 500 paylaşıma konu olan “iş insanı” ifadesi 2. sıradan takip etti. Aynı dönemde sosyal medyada 2 bin 300 kez yer bulan ve listede 3. sıraya yerleşen “iş kadını” ifadesi ise, “iş adamı” teriminin oldukça altında bir konuşulma oranına sahip oldu.

Kaynak: Medya Takip Merkezi

Sosyal medyanın zirvesinde rekabet kızıştı!

featured iş hayatında cinsiyet eşitliği
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
3 Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
Tüketiciler harcamalarının yüzde 74’ünü giyime ayırdı!
4 Boykot ediyorum, öyleyse varım!
Boykot ediyorum, öyleyse varım!
5 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Marketing Türkiye C Level Club araştırmaların değişen işlevini Trakya Baharı’nda konuştu…
Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Girişimcilikte yeni dönem: Yapay zeka yükseliyor, yatırımlar hızlanıyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Ramazan ayında Türkiye'nin seyahat ve yeme içme alışkanlıkları nasıl şekilleniyor?
Haberler
Ramazan ayında Türkiye’nin seyahat ve yeme içme alışkanlıkları nasıl şekilleniyor?
Sena Tufan
22 Mart 2025
Durgunluk ekonomisinde CMO ne yapsın?
Haberler
Durgunluk ekonomisinde CMO ne yapsın?
Marketing Türkiye
3 hafta önce
İş dünyasında haftanın atamaları (12-18 Nisan)
Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (12-18 Nisan)
Nafizcan Önder
3 hafta önce
Marketing Türkiye 35 yaşında / IV
Haberler
Marketing Türkiye 35 yaşında / IV
Nafizcan Önder
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.