
Antep Baklavası, Malatya Kayısısı, Adana Kebap, Antep Fıstığı… Akla ilk gelen “Coğrafi işaret” hangisi?
Metro Türkiye, TURYİD ve FutureBright iş birliğiyle gerçekleştirilen “Coğrafi İşaretli Ürünler Araştırması” ile yerel ve Coğrafi işaret tescilli ürünlerin bilinirlik düzeyini, tercih motivasyonlarını ve özellikle güven algısının bu tercihlerdeki belirleyici rolünü ortaya koyuyor. 18-60 yaş aralığındaki 600 tüketici, üretici ve yeme-içme sektörü profesyoneli ile yapılan araştırma, Coğrafi işaret tescilli ürünlere dair bilgi seviyelerini, algıları ve karşılaşılan temel sorunları kapsamlı bir şekilde değerlendiriyor.
Araştırmaya göre tüketicilerin yüzde 72’si Coğrafi işaret tescilli ürünün ne anlama geldiğini bildiğini ifade ediyor; ancak yalnızca her 10 kişiden 2’si doğru tanımı yapabiliyor. Her 100 kişiden 34’ü ise bu ürünleri özellikle tercih ediyor.
Antep Baklavası ilk sırada
Coğrafi işaret tescilli ürün denildiğinde tüketicilerin yüzde 58’i yemek, tatlı ve hamur işi; yüzde 37’si meyve-sebze; yüzde 29’u ise bal, şeker ve kuruyemişleri akla getiriyor. Katılımcıların yüzde 26’sının aklına ilk gelen ürün Antep Baklavası olurken onu Malatya Kayısısı (yüzde 14), baklava (yüzde 9), Adana Kebap (yüzde 8) ve Antep Fıstığı (yüzde 7) takip ediyor. Yerel ürün denildiğinde ise akla fındık, peynir, çay ve zeytin geliyor.
Güven, tercihlerin merkezinde
Tüketiciler, yerel ve Coğrafi işaret tescilli ürünleri kültürel bir “miras” olarak görürken, sektör profesyonelleri bu ürünleri “mükemmellik” unsuru olarak değerlendiriyor. Ortaya çıkan ortak payda ise “güven”. Tescil ve denetim süreçleriyle elde edilmeyen yanlış etiketler, marka değerine zarar verebiliyor. Bu noktada, ürünün ulaştığı kanalın güvenilirliği öne çıkıyor. Metro Türkiye, sezonuna bağlı kalite ve gıda güvenliği denetimleri sonrasında raflarına taşıdığı 750’ye yakın Coğrafi işaret tescilli ve aday ürünle hem sektör profesyonellerine hem de son tüketiciye güven sunuyor.
Üreticiye destek şart…
Araştırma, üreticilerin çoğu zaman ürünlerini yeterince tanıtamadığını da ortaya koyuyor. Sektör profesyonelleri ise üreticilerle yalnızca referanslar ve sosyal medya aracılığıyla buluşabiliyor. Metro Türkiye, üstlendiği sorumlulukla üreticiler ve profesyoneller arasında köprü kurarak, ürünlerin mutfaklarda kullanılmasını ve tanıtımını destekliyor.
Araştırma, Coğrafi işaretli ve yerel ürünlerin sürdürülebilirliği için iş birliklerinin kritik önem taşıdığını vurguluyor. Tüketiciden yöneticilere her paydaşın vereceği destek ve doğru aktörlerin bir araya gelmesiyle, bilgi boşlukları ve yetersizlikler aşılabiliyor. Metro Türkiye, elde edilen veriler doğrultusunda gerekli iyileştirmeleri hayata geçirerek, bu ürünleri geleceğe taşımaya kararlı.
