2023 yılında sektöre damgasını vursa tadından yenmez 11 trend
Yılın o zamanı geldi.
Geçen yıl sektörde neler oldu muhasebesi ve yeni yılda neler olur öngörüleri, yılbaşı ağacının altında yerini alan hediye paketleri gibi.
Geri kalamazdım, ben de 2023 trendlerinden gireyim dedim konuya ama biraz ters köşesinden.
Keşke trendler bunlar olsa çünkü lütfen olsun dediklerimle karşınızdayım.
Kaç dakikalık bir okuma kısmını boş verin, gelin evrene birlikte sipariş açalım.
1. Nezaket
Metrekareye, dakikaya ve de kişi başına düşen stres miktarının küresel ısınma kadar yaşamı tehdit eder bir hale geldiği bir dünyada ve sektörde, 2023’te de aranan taze kan nezaket olacak. Nezaket konusuna da “media first”lere, 360’lara, konuşulurluğa ve ödüllere yaklaştığımız heyecanla yaklaşırsak bir bakmışsınız nezaket organik olarak viral olmuş.
2. Kırılganlık
İnsan olarak doğal elementimiz titanyum ya da kaya olmadığı için aşırı yüceltilen dayanıklılık (resilience olarak da biliyor olabilirsiniz) konusunda bu yıl artık biraz durabiliriz. Başta kendimiz sonra çevremizdeki tüm insanların türlü türlü zorluklara rağmen aşınmaz olmasını beklemek pek de sağlıklı değil. Üstelik kırılganlıklarımızı kabul ederek ve farkında olarak ana cevherimizle, özümüzle daha yoğun bir bağ kurabilir ve sonuçlarına şaşırabiliriz.
3. Açık ve şiddetsiz iletişim
Sarkazmı, imayı, satır aralarını ve pasif agresif dili bu kadar iyi kullanabilen bir sektörü 2023’te yeni bir dili öğrenmek de zorlamayacaktır. Açık ve şiddetsiz iletişimi öğrenmek, kullanmak için upuzun bir yıl var önümüzde. Bu dili akıcı olarak konuşanların Cannes’da Grand Prix’li pozlar vereceğine inanıyor ve ödül teşekkür konuşmalarına beni de dahi etmelerini bekliyor olabilirim.
4. Yatay zeka
Yılın öne çıkan trendlerinden biri de burn-out olmayı beklemeden dinlenebilmeyi, kendine zaman ayırabilmeyi, zaman zaman öylece durabilmeyi başarmış zihinlerden fışkıracak sağlıklı yaratıcılık olacak. Yatay zekanın sunduğu nimetlerden faydalanabilmek için Yapay zekadan işlere biraz destek atmasını istemek oldukça makul bir yaklaşım olarak karşımıza çıkacak.
5. Dinlemek
Podcast alanındaki yükselen trend de gösteriyor ki aslında isteyince dinleyebiliyoruz. 2023 yılının dinleyenlerin yılı olacağını söylemek iddialı bir beyan gibi görünse de dinlemeyi başaranlar bana hak verecekler. 2023’te dinlemeyi deneyeceklere dinlemelerini önereceklerim şöyle: Müşterinizi, ajansınızı, mesai arkadaşlarınızı, hedef kitlenizi, sokaktaki insanları, içinizdeki o sesi bölmeden, söz kesmeden, kendi söyleyeceklerinizi düşünmeden dinlerseniz bir de bakmışsınız ki siz de gönlünüzde yatan Cannes aslanlarını kucağınızda gezdirmeye başlamışsınız.
6. Egoless rekaberlik
Düşünün ki Marvel ve DC evrenlerindeki süper güçleri olan kahramanlar bile tek başlarına çalışmıyor. Egonuz bir süper kahramandan daha yüksek olamayacağına göre onlar başarıyorsa biz de başarabiliriz. Çağın süper kötüsü (hadi villain diyelim daha havalı olsun) “dikkat ekonomisi”ne karşı tek şansımız birbirinden farklı disiplinlerdeki ajansların güçlerini ortak brief için birleştirmesi. Wednesday Adams bile “çare iş birliğidir” dediyse daha neyi konuşuyoruz. 2023’te takımınız kadar güçlüsünüz.
7. Esneklik ve adaptasyon
Bırakın orta ve uzun dönemi burnumuzun ucunu bile göremediğimiz belirsizlikler jungle’ında cebinizdeki İsviçre çakısı esneklik ve adaptasyon yetkinliklerini barındırmıyorsa “sizi tanımak güzeldi” diyebiliriz. Keşke 2023 trendleri arasına yazmak zorunda kalmasaydık dediğimiz bu ikili, bir süre daha en çok satanlar rafında parmak ucunda ulaşabildiğimiz en üst raftan bize alaycı şekilde gülümsemeye devam edecek.
8. Mizah duygusu
Ağlanacak halimize ağlamaktan sıkılmak bir noktada kaçınılmaz olacağı için 2023’ün öne çıkan trendlerinden biri yine bağışıklığımızı güçlendiren, yaratıcılığımızı yaban otları gibi coşturan mizah duygumuz olacak. Ortada gülünecek bir şey yokken ki genelde yok, gülebilenler ve güldürebilenler seretonin için yüksek aidatlı spor salonlarına ya da 45 dakikalık terapi seanslarına karşı maça 1-0 önde başlayacaklar.
9. Bitkisel hayat
Evinizi seraya çevirmek, orman banyoları yapmak, vegan beslenmek gibi yöntemlerden biri, birkaçı ya da hepsini içselleştirerek bitkisel hayatın sunduklarından yararlanmak da yine 2023’te sektör çalışanları için öne çıkan bir trend olacak. Ot gibi yaşamayı açık havada fotosentez yapmak anlamıyla ele alabilenler açık havada geçirdikleri zamandan büyük fayda görecek.
10. App’si burada ve bu anda
Nefes almayı, su içmeyi, yemek yemeyi, uyumayı hatırlamak ya da başarmak için App’lere değil de burada ve bu anda kalmaya çalışmak da 2023 için mis gibi ve keşkeli bir trend. Tyler’ın da söyleyeceği gibi “kullandığımız App’ler değiliz.” Analog anlar yaratabilmenin gerçek lüks olduğunu hatırlayıp şarj bağımlısı bir hayata zaman zaman es verebilmek için ihtiyaç duyduğunuz App önerilerim için aşağıya link bırakıyorum.
11. Tüketici değil insan
En sevdiğimi en sona sakladım. Buraya kadar gelmeyi başardıysanız bu trendi duymayı sonuna kadar hak ettiniz. 2023’e ve sonrasına damgasını vurmasını dilediğim, trend olmasını değil bir anlayışa dönüşmesini dilediğim son başlık. Ursula K. Le Guin nefis Yerdeniz Büyücüsü’nde gücün bir şeyin ismini bilmekten değil de onun gerçek adını bulmaktan geldiğini anlatır.
Sevdiklerimizden bile esirgediğimiz ve çoğu zaman kendimizi kaybederek kullandığımız zamanımızı adadığımız canlılara “tüketici” demek bana pek doğru gelmiyor. Bu kadar büyük, çeşitlilik ve değer barındıran bir grubu “tüketmek” üzerinden tanımlarsak, adlandırırsak, onlara bu tanım ekseninde yaklaşırsak dünyayı, kendimizi ve sektörümüzü tüketmemiz kendini doğrulayan bir kehanet olur. Onlar tüketici değil insan. İnsanlara, insanlığa değer katan işlere insana yakışan koşullarda imza atmaktan daha güzel trend mi olur?
Hepimize yeni yıllar…
Marketing Türkiye Almanak sayısını okumak için TIKLAYIN!