2017’nin iletişim krizleri
Aon tarafından gerçekleştirilen Global Risk Yönetimi Anketi’ne göre 2017 yılında “İtibar Riskleri” ilk sırada yer alıyor. Geride bıraktığımız yılda yaşanan dev krizler araştırma sonuçlarını doğrular nitelikte… Birbiri ardına gelen krizler markaları derinden sarsarken kimi başarılı yönetimleriyle krizin etkisini en aza indirmeyi başardı kimi ise hâlâ yaralarını sarıyor. İşte 2017’de Türk pazarlama tarihine iz bırakan o krizleri sizler için derledik…
Gizli mesaj suçlaması
Ülker’in 1 Nisan şakalarını konu aldığı reklam filmi aynı gün sosyal medyada yayınlandıktan hemen sonra eleştirilerin de odağına yerleşti. Sadece birkaç saat içinde tartışmalar alevlendi ve reklam filminin gizli mesaj içerdiği iddia edildi. İddialar, yayınlanan reklam filminin 15 Temmuz ve FETÖ ile ilişkili olduğu yönündeydi. Firma aynı gün yaptığı kamuoyu duyurusunda krizi “maksatlı kişilerin linç girişimi” olarak tanımladı. Ülker duyurusunun devamında suçsuz olduğunu yineleyerek yaşananlardan etkilenen herkesten özür diledi. İlerleyen dönemde Reklam Kurulu, toplumda endişe ve tedirginliğe neden olduğu gerekçesiyle Yıldız Holding’e, TBWA\İstanbul’a ve Plasenta Reklam Hizmetleri’ne toplamda 603 bin 532 lira idari para cezası verdi ve reklamların durdurulmasına hükmetti. Konu hakkında web ve sosyal medyada 600 bine yakın ileti paylaşıldı.
En yüksek “Hayır” Karşıyaka’dan…
Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Selim Yaşar’ın referandumdan sonra yaptığı açıklamalar Pınar markasının zor günler geçirmesine sebep oldu. Referandum sonrası Karşıyaka’dan yüksek oranda “Hayır” oyu çıkması sebebiyle Selim Yaşar takipçileriyle diyaloğa girdi. Sosyal medyada Selim Yaşar tarafından paylaşılan “Pınar’ın Karşıyaka sponsorluğunu gözden geçirmesi gerekli” yorumu büyük tepki topladı. Yaşar’ın yorumu, sosyal medyada Pınar ürünlerine boykot çağrıları yapılmasına ve #PınarÜrünleriBoykot hashtag’inin uzun süre Twitter’ın trend listesinde yer almasına sebep oldu. Yaşar Holding bu kriz üzerine açıklama yaparak ilgili görüşlerin Selim Yaşar’ın şahsi görüşleri olduğunu ve Yaşar Ailesi’ni temsilen verilmediğini açıkladı. Selim Yaşar da gelen tepkiler üzerine özür diledi. Konu hakkında web ve sosyal medyada 130 bin paylaşım yapıldı.
Hollanda markalarına rest
Mart ayında Hollanda ile Türkiye arasında çıkan diplomatik kriz Türkiye’deki Hollanda markalarına yönelik boykot çağrılarını da beraberinde getirdi. Boykot çağrıları sonrası Shell ve Unilever başta olmak üzere çok sayıda markayı içeren liste sosyal medyada yoğun şekilde paylaşıldı. Ancak sosyal medyadaki tüm paylaşımlara karşın boykot çağrıları pek de etkili olmadı. Yaşanan kriz iki ülke arasındaki ticari ilişkinin büyüklüğünü de gözler önüne serdi. Zira Hollanda-Türkiye Ticaret Odası verilerine göre Hollandalı şirketlerin Türkiye’de 6,6 milyar dolarlık yatırımı bulunuyor. İki ülke arasındaki dış ticaret hacmi ise 3,6 milyar dolar…
“Mecbur sen de seveceksin”
Hasbro’nun 2017 yılbaşı için hazırladığı “Yılbaşında Eğlenceyi Dışarda Arama” reklam filmi, içerdiği cinsiyetçi ifadeler sebebiyle yoğun tepki topladı. Reklamda yer alan “Mecbur sen de seveceksin”, “Duyunca sen de bir hoş olacaksın”, “Üstündekileri verince sen de gevşeyeceksin” gibi tecavüzü hatırlatan imalar yaylım ateşine tutuldu.
Ekşisözlük’te “Hasbro yılbaşı reklamı rezaleti” adı ile başlık açıldı. Kullanıcılar, reklamı savunanlar ve reklama tepki gösterenler olarak ikiye ayrılırken, tepkilerin artması ile Change.org’da imza kampanyası başlatıldı. Reklam filmi kampanya bitmeden yayından kaldırıldı. Marka, yayından kaldırmanın ardından açıklama yaparak özür diledi.
Palm yağı krizi
2017’de gündemde en çok yer alan olaylardan biri de palm yağı kriziydi. Krizin fitilini ateşleyense Ocak ayında Avrupa Gıda Güvenliği Kurumu’nun palm yağının belli derece ısıtılması sonucunda oluşan maddelerin kansere neden olduğunu açıklaması oldu. Açıklamanın hemen ardından palm yağı kullanan markalar listeler halinde sosyal medyada kanalarında kullanıcılar tarafından paylaşıldı. Prof. Dr. Canan Karatay’ın neredeyse konuk olduğu tüm TV programlarında palm yağının zararlarını anlatması krizi daha da alevlendirdi. Bu krizden en çok ve doğrudan etkilenen marka Ferrero
Grup markalarından Nutella olurken, sosyal medyada markaya ait ürünlerinin toplatılacağına dair söylentiler yayılmaya başladı. Nutella’nın üreticisi Ferrero yaptığı açıklamada bunun bir karalama kampanyası olduğunu ve kullandıkları palm yağının kanserojen etkisini ortaya çıkaracak kadar yüksek bir ısıl işlem uygulamadıklarını ifade etti. Palm yağı Ferrero dışında Unilever, Nestle, Ülker, Torku, Burger King ve Saray’ın da içinde olduğu markalarla da anıldı.
Cappy sustu dernek konuştu…
2017’nin ilk aylarında Cappy ürünlerinin kutularında küf benzeri maddelerin olduğu iddiası sosyal medyada büyük yankı uyandırdı. @CappyTR Twitter hesabı konu hakkında şikayette bulunan kullanıcılarla direkt mesaj üzerinden iletişime geçerken marka tarafından kamuoyuna yönelik bir açıklama yapılmadı. Gıda Güvenliği Derneği ise Cappy ismini kullanmadan kutu meyve suları ile ilgili açıklamada bulunarak, meyve suyunda küf olması için kutunun hava alarak çok uzun süre beklemiş olması gerektiğini, aksi halde küflenme olmayacağını ifade etti.