İletişim uzmanları İhsanoğlu’nun kampanyasını yorumladı
Ekmeleddin İhsanoğlu’nun seçim kampanyasında kullanacağı logo ve sloganlar belli oldu. İhsanoğlu, “Ekmek İçin Ekmeleddin” sloganını kullanacak. İhsanoğlu’nun kampanya için kullanacağı logo ise buğday tarlası şeklindeki Türkiye haritası olacak. Peki acaba çatı aday Ekmeleddin İhsanoğlu’nun Cumhurbaşkanlığı seçim çalışmalarında kullanacağı slogan ve logolar hakkında iletişim uzmanları ne düşünüyor. İşte uzmanların konuyla ilgili ilk yorumları…
“Şaka gibi bir kampanya!”
Ekmeleddin İhsanoğlu’nun logo ve kampanyası hakkında görüşlerine başvurduğumuz ilk isim Marka ve İletişim Danışmanı Ali Saydam oluyor. Kampanyayı büyük bir şaşkınlıkla karşılayan Saydam şunları söylüyor: “Kampanyayı görünce şaka olduğunu düşündüm. Sayın Ekmeleddin İhsanoğlu’nun algısıyla söylemi arasında uyum olması gerekir. Bu kampanyadaki ekmek ve Ekmeleddin bağlamı Kılıçdaroğlu’nun ‘Bozok Yaylası’nın yiğit evladı’ benzetmesini hatırlatıyor. Ekmeleddin İhsanoğlu için ‘Bozok Yaylası’nın yiğit evladı” demek gerçeklikle hakikat arasındaki bağlantının kopması demektir. Hakikatle gerçeklik arasındaki bağlantı koparsa algıyı sıfıra doğru itersiniz. Yani ömür boyu hayatı beş yıldızlı otellerde geçmiş son derece elit biri için böyle bir söylem kullanamazsınız. Ancak çok kaliteli bir isim. Bugün ailesiyle çekilen fotoğrafları medyada yer alırken çıkıp ‘Bozok Yaylas’ının yiğit evladı’ demek ve ‘Ekmek-Ekmelettin’ diye konumlandırmak herhangi bir tutarlılığın içine girmez. Tutarlılık olmayınca da bu kampanya şaka gibi algılanır. O sebeple son derece talihsiz bir logo ve slogan olmuş. Türkiye’nin tamamı buğday tarlası gibi gösteriliyor. Oysa Türkiye tarım toplumunu geçmiş, sanayi toplumundan bilgi toplumuna doğru gidiyor. Hal böyleyken Ekmeleddin İhsanoğlu’nu tarım toplumunun en geri simgesi olan buğdayla simgelemek çok vahim. Bu İhsanoğlu’na yapılabilecek en büyük kötülük. Yazık. Hakikatten muhalefetin böyle bir kampanya yapmasına üzüldüm.”
“Hem şehirdeki kıra hem Türkiye’nin kırına oynanıyor”
Bir diğer görüşlerine başvurduğumuz isim Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Atıf Bir oluyor. Logo ve kampanyası hakkında ilk izleminin oldukça amatör bir yaklaşım sergilendiği yönünde olduğunu ifade eden Ali Atıf Bir, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Çalışma profesyonel birinin elinden çıkmamış. ‘Ekmeleddin’ ismiyle oynuyorlar. Oradan yola çıkarak ‘ekmek’ olgusunu vurgulayarak hem şehirdeki kıra hem Türkiye’nin kırına oynamaya çalışıyorlar. Çünkü bildiğiniz gibi aday çok ortada duruyor ve muhalif kesimler tarafından bir çok kesime hitap edilmeye çalışılıyor. Bu nedenle CHP de MHP de adayı daha halka indirgemeye çalışmışlar. Çünkü başak amblemi yıllardır biliyorsunuz Ziraat Bankası’nın logosudur. Bolluk, bereket anlamı taşır ‘halkın bankası’ mesajı verir.
Ancak iletişim profesyonelleri açısından değerlendirildiğinde oldukça vasat bir iş diyebilirim. Birçok alay edecek yanları bulunuyor. Hatta sosyal medya logoyla ve sloganla ilgili hemen kaynamaya başladı. Ancak yapmak istedikleri şeyin Ekmeleddin İhsanoğlu’nu hakla indirmek olduğu ortada. Ekmeleddin Bey için ufka bakan, ekmek için orada bulunan bir profil çizimeye çalışılıyor. Logo ve slogan çalışmasını hangi araştırmaya dayanarak yaptıkları bilmiyorum ama yüzde 12’lik bir kararsız seçmene oynamaları gerektiklerini düşünüyorum. O seçmen içerisinde iş kaygısı, aş kaygısı olanlar daha fazlaysa bu slogan ve logo çalışabilir… Ama ben cumhurbaşkanlığı seçimlerinin bu tür ek kaygılar üzerinden çalışacağını düşünmüyorum açıkçası. Fakat logo ve slogan şunu yapıyor; durumu daha popüler hale getirerek muhaliflerin adayı ‘evet halkın adamıdır’ dedirten bir yapıya dönüştürüyor.”
Haber: Ferruh Altun, Beyza Özel