
Türk halkı parasını nasıl değerlendiriyor? Yanıt Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nda…
ING Türkiye, 2011 yılından bu yana sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında finansal sağlığa katkı sunmak amacıyla düzenlediği Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nın 2025 yılı ikinci çeyrek sonuçlarını açıkladı. NielsenIQ iş birliğiyle gerçekleştirilen araştırmaya göre, Türkiye’de tasarruf sahipliği oranı yüzde 54 seviyesinde gerçekleşti. Bu oran, son dört çeyrektir benzer seviyelerde seyrederek Türkiye genelinde her iki kişiden birinin tasarruf yaptığını ortaya koydu. Tasarruf araçları tercihlerinde yastık altı altın yüzde 35 ile ilk sırada yer alırken, yastık altı TL/döviz yüzde 28 ile ikinci sırada bulunuyor.
Gençlerde yükseliş dikkat çekiyor
Tasarruf sahibi kitle incelendiğinde, 18-24 yaş grubunda iki çeyrektir süren gerilemenin sona erdiği ve önceki çeyreğe göre 5 puan artışla tasarruf sahipliği oranının yüzde 37’ye ulaştığı görüldü. Tasarrufu olmayan yüzde 46’lık kesim içinde ise yakın zamanda tasarruf etmeyi planlayanların oranı yüzde 25 iken, bu oran 18-24 yaş grubunda yüzde 38 ile ortalamanın 13 puan üzerinde. Ayrıca gençlerde tasarruf etme planı önceki çeyreğe göre 4 puan artış gösterdi.
Düzenli birikim yapanların oranı yüksek
Araştırma sonuçlarına göre tasarruf sahipleri arasında düzenli birikim yapanların oranı yüzde 84 ile yüksek seviyesini koruyor. Düzenli tasarruf edenlerin yüzde 31’i gelirinin yüzde 10’undan azını, yüzde 42’si ise gelirinin yüzde 10 ila yüzde 20’sini birikime ayırıyor. Tasarruf yapma gerekçeleri arasında yüzde 37 ile “geleceğe yatırım” ve yüzde 25 ile “beklenmedik durumlara karşı güvence” öne çıkıyor. Aynı hanede başka bir bireyin de tasarruf yaptığını belirtenlerin oranı ise yüzde 19 ile son üç çeyrektir istikrarlı bir seyir izliyor.
Yastık altı ilk sırada
Tasarruf araçları tercihlerinde yastık altı altın yüzde 35 ile ilk sırada yer alırken, yastık altı TL/döviz yüzde 28 ile ikinci sırada bulunuyor. Bu araçları yüzde 21 ile TL vadeli hesap, yüzde 19 ile hisse senedi/borsa ve yüzde 18 ile altın veya değerli taş/metal hesapları takip ediyor. Erkekler TL vadeli hesap, hisse senedi ve fonlara daha çok yönelirken; kadınların tercihi yastık altı ve altın hesabı oluyor.
Gençlerin tercihleri ise farklılaşıyor: 18-24 yaş grubunda hisse senetleri ve borsa yüzde 28 ile ortalamanın 9 puan üzerinde yer alırken, altın veya değerli taş/metal hesaplarını tercih etme oranı yüzde 29 oldu. Gençlerin yastık altı tercihleri ise genel ortalamanın altında kaldı.
Getiri beklentileri orta vadeye kayıyor
Tasarrufu olanların getiri beklentilerinin yüzde 42 ve yüzde 38 oranlarıyla orta ve uzun vadeye dengeli şekilde dağıldığı görülüyor. Önceki çeyreğe kıyasla getiri beklentilerinin uzun vadeden orta vadeye kaydığı dikkat çekiyor. Katılımcıların yüzde 63’ü finansal dengesini korumak için harcamalarını kontrol ettiğini belirtirken, yatırım ürünleri hakkında bilgi sahibi olduğunu söyleyenlerin oranı yüzde 45 seviyesinde. Erkeklerde bu oran kadınlara kıyasla daha yüksek. Ayrıca katılımcıların yüzde 91’i bankacılık hizmetlerinden yararlanırken, son bir ayda internet veya mobil bankacılık kullananların oranı yüzde 89 ile önceki dönemle benzer gerçekleşti.
“Gençlerin tasarruf alışkanlıklarını güçlendirmeyi hedefliyoruz”

ING Türkiye Bireysel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı
Araştırma sonuçlarını değerlendiren ING Türkiye Bireysel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Tuğçe Bora Kılıç, şu ifadeleri kullandı: “Türkiye’de tasarruf alışkanlığının nabzını tutan araştırmamızın son çeyrek sonuçlarını değerli buluyoruz. Veriler, tasarruf sahipliğinin istikrarlı biçimde devam ettiğini, gençlerin ise tasarruf sahipliğinde daha geride olsa da yakın gelecekte tasarruf yapmayı planladığını gösteriyor. Bu tablo, gençlerin tasarrufa yönelmesini destekleyecek yenilikçi araçlara olan ihtiyacı da ortaya koyuyor. ING olarak biz de müşterilerimizin farklı ihtiyaçlarına uygun, erişilebilir ve dijital çözümler geliştirmeye odaklanıyoruz. Bu vizyonun bir yansıması olarak Türkiye’nin Z kuşağına özel ilk yatırım fonu GNZ – Ak Portföy ING Z Kuşağı Fon Sepeti Özel Fonu’nu hayata geçirdik. Genç yatırımcıların sürdürülebilirlik, teknoloji ve toplumsal etki gibi ilgi alanlarına yatırım yapabilmesini sağlayan bu fon hem geleceğe duyduğumuz güveni hem de gençlerle kurduğumuz uzun vadeli iş birliğini simgeliyor. Ayrıca ürünlerimizi, 18-27 yaş arasındaki gençlere yönelik günlük yüksek faiz sunan Turuncu Genç Hesap ile genişlettik. Gençlere yönelik ürünlerimizle, onların finansal yolculuklarına erken yaşta değer katan araçlarla eşlik etmeyi ve tasarruf alışkanlıklarını güçlendirerek sürdürülebilir bir gelecek inşa etmelerine katkı sağlamayı hedefliyoruz.”