
Küresel eğlence ve medya sektörü 2029’da zenginleşecek! Gelir 3,5 trilyon dolara ulaşacak…
PwC‘nin Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2025-2029 raporuna göre, küresel eğlence ve medya (E&M) sektörü 2024 yılında 3 trilyon dolar gelire yaklaştı. İlerleyen süreçte reklam harcamalarının platformlar arasında artmasıyla 2029 yılında 3,5 trilyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
Eğlence ve medya sektörünün 2029 yılına kadar yüzde 3,7’lik yıllık bileşik büyüme (CAGR) oranıyla öngörülen küresel ekonomik büyüme ortalamasının üzerinde, ancak pandemi öncesi seviyelere kıyasla daha düşük bir oranda büyüyeceği tahmin ediliyor. Sektörde yerel ve uluslararası rekabet artarken, ekonomik belirsizlik ve tüketici harcamalarındaki zayıf büyümenin, raporun kapsadığı 2029 yılına kadar olan dönem süresince eğlence ve medya sektörlerinin büyüme oranları üzerinde bir baskı oluşturması bekleniyor.
Türkiye OTT kategorisinde en hızlı büyüyen pazar olacak
Raporda, Türkiye’de tüm eğlence ve medya pazarının 2029’a kadar yıldan yıla yüzde 9,35 büyüme oranıyla 4,81 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
Medya sektörüyle ilgili verilere göre, Türkiye’de 2024 itibarıyla TV reklamcılığı, toplam geleneksel TV gelirlerinin yüzde 82,4’ünü oluşturuyor. Bundaki en büyük payın ise yüzde 86 ile karasal yayın reklamcılığına ait olması bekleniyor. Karasal TV reklamcılığının, 2024-2029 arasında yıllık ortalama yüzde 3,8 oranında büyüyerek 216 milyon dolardan 260 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Ücretli abonelikten elde edilen TV gelirlerinin ise yıllık ortalama yüzde 2,6 artarak 61 milyon dolara ulaşması öngörülüyor.
Koronavirüs pandemisi sırasında Türkiye’de OTT pazarı önemli ölçüde büyüdü ve 2024 yılı da rekor büyümenin yaşandığı bir yıl oldu. OTT gelirleri bir önceki yıla göre yüzde 80,6 artarak 283 milyon dolarla yeni bir zirveye ulaştı. Büyümenin yüksek seyretmeye devam etmesi ve yıllık ortalama yüzde 9,6 artışla 2029 yılı itibarıyla gelirin 447 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Bu dönemde, abonelik tabanlı video platformları pazarın yüzde 94,6’sını oluşturması öngörülürken, reklam destekli video platformları da pazarda kendine yer bulmaya başlayacak ve OTT pazarının yaklaşık yüzde 4,9’unu oluşturması bekleniyor.
Raporda öne çıkan veriler…
- Önümüzdeki beş yılda en hızlı büyümenin, reklam odaklı kategorilerde gerçekleşmesi bekleniyor. Perakende reklamcılığı, sosyal/mobil yayın içi video reklamları ve bağlantılı TV reklamları, yüzde 14–15 aralığında büyüme gösterecek.
- 2024’te reklam gelirlerinin yüzde 72’sini oluşturan dijital formatların payı 2029’da yüzde 80’e çıkacak. Yapay zeka ve hiper-kişiselleştirme, bu artışı daha da hızlandıracak.
- E-ticarette arama reklamlarının payı, 2020’deki yüzde 32,7’den 2029’da yüzde 45,5’e; video oyunlarındaki reklamların payı ise 2024’teki yüzde 32,8’den yüzde 38,5’e yükselecek. Bağlantılı TV reklam gelirlerinin ise 2029’da 51 milyar dolara ulaşması ve geleneksel TV reklamcılığının yüzde 45’ine denk gelmesi bekleniyor.
- Küresel sinema gişe gelirlerinin, 2024’te 33 milyar dolardan 2029’da 41,5 milyar dolara çıkacağı; izleyicilerin yerli yapımlara olan ilgisinin arttığı gözleniyor.
- Video oyunları, sektörün en hızlı büyüyen alanlarından biri olarak 2029’da yaklaşık 300 milyar dolarlık gelire ulaşacak.
- Gelişmekte olan pazarlar büyümeye liderlik ediyor. Bağlantı gelirleri hariç tutulduğunda, ABD en büyük pazar konumunu sürdürürken, Çin, özellikle dijital reklamlarla güçlü büyüme kaydediyor.