13 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Köşe Yazıları

Hadi manipüle et beni!

Abdullah ÖZDOĞAN
5 Ağustos 2015
2 dk okuma

Sosyal medya özellikle son 5 senedir hayatımızın her alanına girmiş bir kavram. Ninelerin bile Facebook profilleri var, dedeler bile check-in yapıyor. Aşklar en şiddetli ve kısa haliyle burada yaşanıyor. Ümraniye’de otobüs durağında 45 dakikadır bekleyen gencimiz ‘Bebek’te Mohito keyfi’ diye tweet atıyor. Ayda bir deniz gören kızımız, gittiği yerde çektiği fotoğrafı instagrama koyarken kıskandırmak istediği arkadaşlarını tag’liyor. Buraya kadar okuduysanız, yukarıda kullandığım kelimelerden zaten sosyal medayanın hayatımıza ne kadar girdiğini de görmüşsünüz demektir. Facebook, Twitter, Instagram, check-in, tweet, tag…

İşte tam da buraya işaret etmek istiyorum: Sizi en çok kim manipüle edebilir? En yakın arkadaşınız, anneniz, sevgiliniz, en samimi olduğunuz komşunuz. Yani en çok vakit geçirmeyi tercih ettikleriniz. Elinizin altında, aklınızı başınızdan alan ve bu sayede sizden daha akıllı olan telefonlarınız, size her dakika hükmediyor. 5 kişi toplantı yapıyor, konuşan dahil hepsi ayna anda telefonlarına saygılarını sunuyor ve onunla ilgileniyor. Kim ne yazmış, kim nerede, hangi resmi paylaşmış. Derdimiz bu.

Cep telefonlarının modellerinden bahsetmiyorum, o ayrı bir hastalık, çaresi olmayan bir salgın. Hal böyleyken ve biz sosyal medyanın anti-sosyalleri olarak yaşarken, orada yazılan her şeye inanıyor, gördüğümüz her resme güveniyor ve manipüle ediliyoruz. Bir sanatçının yayınladığı konser listesine bakıp, ‘ooo ne kadar popüler, ne kadar iş yapıyor. Biz de bir konserine gidelim’ diyoruz, ama listedeki yerlere bakıp yüzde 90’ının 200 kişilik barlar olduğuna dikkat etmiyoruz. Tıpkı Gezi olayları zamanında yayılan ve pek çok insan için ‘umut olan’ ‘Gezi direnişi 24 saat sürerse hükümet otomatik olarak düşecek’ iletileri gibi. Sosyal medya hayatın her alanında manipüle ediyor bizi.

Hali vakti yerindelerin Instagram hesabını takip edip onlar gibi ‘Dolce Vita’ yaşamak istiyoruz. Şarkıcıların hep gülen fotoğraflarını görüp hayatlarında hiç sıkıntı olmadığını düşünüyoruz ve onlara düşman oluyoruz. Köpeğine tasma aldığı fotoğrafı paylaşan ünlüye kızıp, ‘o tasmaya vereceğin parayla hayır yap’ yorumunu hemen fotoğrafın altına yapıştırıyoruz. Bakıyoruz, görmüyoruz. Okuyoruz,anlamıyoruz. Yazıyoruz, can havliyle ve geri kalmayalım diye…

Birçoğumuz bize ait olmayan ve asla olamayacak bir dünyayı yaşamaya çalışıyoruz, bu arada yaşadığımız gerçek dünyanın az olan güzelliklerini kaçırıyoruz.
Tabii ki Einstein atom bombası yapılıp milyonlarca insan ölsün diye atomu parçalamaya çalışmadı. Çok uzatmayayım. Emin olun ki, hepimiz elimizde birer pimi çekilmiş bomba taşıyoruz. Veya ‘Hepimiz Brad Pitt’iz, Hepimiz Angelina Jolie’yiz! İşte bu kadar manipüleyiz.

1 Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Nisan ayının reyting şampiyonu gazetecileri
2 Teknolojiyle şekillenen yeşil devrim: Yeni nesil tarım
Teknolojiyle şekillenen yeşil devrim: Yeni nesil tarım
3 Dikkat! Tüketici karanlık ticari uygulamaların farkında…
Dikkat! Tüketici karanlık ticari uygulamaların farkında…
4 Servetin anatomisi: Forbes en zengin 100 Türk’ü açıkladı
Servetin anatomisi: Forbes en zengin 100 Türk’ü açıkladı
5 Mutluluğun haritası çizildi! İşte dünyanın en mutlu şehirleri...
Mutluluğun haritası çizildi! İşte dünyanın en mutlu şehirleri…
Güncel Haberler
Turizmde yeni yaklaşım: "Pozitif Travma"
Turizmde yeni yaklaşım: “Pozitif Travma”
Türkiye Voleybol Milli Takımlar'ın ana sponsoru sahibinden.com oldu
Türkiye Voleybol Milli Takımlar’ın ana sponsoru sahibinden.com oldu
Zara 50. yaşını 50 moda ikonuyla kutluyor!
Zara 50. yaşını 50 moda ikonuyla kutluyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Hafızalara kazınan reklam filmleri, Brandverse Awards’da ödüle uzanacak
Haberler
Hafızalara kazınan reklam filmleri, Brandverse Awards’da ödüle uzanacak
Sena Tufan
15 Mart 2025
Dijital dönüşümün öncü sektörleri hangileri?
Haberler
Dijital dönüşümün öncü sektörleri hangileri?
Sena Tufan
8 Mart 2025
Çalışanlar artık daha çok güven, daha çok eşitlik ve daha çok aidiyet istiyor
Haberler
Çalışanlar artık daha çok güven, daha çok eşitlik ve daha çok aidiyet istiyor
İrem Alimoğlu
13 Nisan 2025
IBM, Türkiye'deki şirketini sattı!
Haberler
IBM, Türkiye’deki şirketini sattı!
Sena Tufan
10 Mart 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.