17 Ağustos Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Seçim kazandıran lokanta
Haberler

Seçim kazandıran lokanta

Nafizcan Önder
19 Haziran 2024
5 dk okuma

Önünde uzayan kuyruklardan siyaset gündemindeki yerine, “keşke bizim şehrimizde de olsa” diyenlerden “esnafı bitiriyor” polemiklerine dek Kent Lokantaları bugünü okumak ve tarihe not düşmek adına kıymetli bir inceleme alanı. Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kent Lokantaları Algısı Araştırması” tam da bu perspektifle kurgulanarak toplumun kent lokantalarına bakışını gözler önüne seriyor…

Pek çok araştırma, günümüz toplumunun sosyal devlet anlayışının bir uzantısı olarak belediyelerden de benzer bir yaklaşım beklediğini gözler önüne seriyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) Kent Lokantaları da Gaziantep Büyükşehir Belediyesi’nin “Haydi Sofraya” projesi de içinde bulunduğumuz ekonomik kriz döneminde sosyal belediyeciliğin birer yansıması olarak karşımıza çıkıyor. İlki 17 Haziran 2022’de Çapa’da İBB tarafından açılan Kent Lokantaları’nın sayısı bugün 14’e ulaştı. Akabinde Gaziantep Büyükşehir Belediyesi de benzer bir proje hayata geçirerek “Haydi Sofraya” dedi.

Özellikle yerel seçim döneminde siyasetin de gündemine giren ve polemiklere sebep olan bu uygulamanın siyaset üstü olduğunu gösteriyor Aksoy Araştırma’nın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Kent Lokantaları Algısı Araştırması”…

Kent Lokantalarına vatandaştan yeşil ışık!

Seçim kazandıran lokanta

Türkiye temsili gerçekleştirilen araştırmada katılımcılara yöneltilen ilk soru Kent Lokantaları’nın bilinirliğini ölçmek üzerine oldu. İstanbul’da başlamış, akabinde önce Gaziantep’te ardından da Mersin’de faaliyet gösteren uygulamanın ülke genelinde neredeyse 10 kişiden 7’si tarafından biliniyor olması projenin etki gücünün ne derece yüksek olduğunu gösteriyor.

Kent Lokantaları’nı nasıl değerlendirdikleri sorulduğundaysa katılımcıların yüzde 79,6’sı olumlu bulduğunu ifade ederken, bu uygulamaları negatif karşılayanların oranı yalnızca yüzde 6,8 olarak araştırmanın sonuçlarına yansıyor.

Seçim kazandıran lokanta

Her 10 kişiden 8’i “sosyal belediye” istiyor

Seçim kazandıran lokanta

Ülkedeki ekonomik koşulları göz önüne aldıklarında belediyelerin “Kent Lokantaları” gibi uygulamalar ve hizmetler sunmasını nasıl değerlendirdikleri katılımcılara sorulduğunda yine karşımıza net bir tablo çıkıyor. Toplumun yüzde 81,3’ü kent lokantaları gibi sosyal belediyecilik uygulamalarını doğru bulduğunu söylerken yüzde 7,5’i bu icraatları yanlış bulduğunu ifade ediyor.

Kent Lokantaları İBB seçimlerinde rol oynadı mı?

Seçim kazandıran lokanta

2024 yerel seçimlerinde ülke genelinde sonuçların en çok merak edildiği şehirlerden biri de kuşkusuz İstanbul’du. Katılımcılara Ekrem İmamoğlu’nun İBB seçimlerini kazanmasında Kent Lokantaları’nın bir etkisi olup olmadığına yönelik içgörüleri sorulduğunda yaklaşık 10 kişiden 6’sı bu uygulamanın seçim sonuçlarına etkisi olduğunu söylüyor…

Kent Lokantaları ülke geneline yayılmalı…

Seçim kazandıran lokanta

BB’nin ardından Gaziantep Büyükşehir Belediyesi de “Haydi Sofraya” projesini hayata geçirmişti. Katılımcıların yüzde 81,1’i bu gelişmeyi olumlu bulduğunu belirtirken, yine buna çok benzer bir oranda (yüzde 86,2) katılımcı Kent Lokantaları projesinin ülke geneline yayılması gerektiğini düşünüyor.

Yaş kırılımında ve sosyoekonomik statü gruplarında farklılıkların gözükmediği bu sonuç, ülke genelinde böyle bir talebin olduğunu da göstermiş oluyor.

Her 10 kişiden 9’u “Kent Lokantasında yerim” diyor!

Ülke geneline yayılması talep edilen Kent Lokantaları için katılımcıların yüzde 89,4’ü “şehrimde olsa giderdim” diyor… Ufak bir farkla kadınlar (yüzde 91,2) erkeklerden (yüzde 88,1) daha pozitif yanıt verirken en büyük fark yaş kırılımlarında gözlemleniyor. 18-34 yaş aralığındaki katılımcıların yüzde 93,8’i “şehrimde kent lokantası olsaydı giderdim” derken, 55 yaş ve üzeri katılımcılarda bu oran yüzde 81,4 olarak araştırma sonuçlarına yansıyor.

Seçim kazandıran lokanta

Katılımcılara “Şehrinizde kent lokantaları olsa ne sıklıkla giderdiniz?” sorusu yöneltildiğinde en kalabalık grubu yüzde 34,5’le “ayda birkaç kez giderdim” diyenler ve yüzde 29,2 ile “haftada birkaç kez giderdim” diyenler oluşturuyor. Katılımcıların yüzde 8,4’lük bir kesimi ise şehrinde kent lokantaları olması halinde her gün gideceğini dile getiriyor.

Kent Lokantaları esnafa rakip mi?

Seçim kazandıran lokanta

Siyasiler tarafından gündeme getirilen akabinde hem konvansiyonel medyada hem de sosyal medyada gündem olan eleştirilerden biri de Kent Lokantaları ve benzeri projelerin esnafa rakip olduğu ve zarar verdiği yönündeydi. Bu gündem maddesinden referansla katılımcılara bu eleştiriyi nasıl değerlendirdikleri sorulduğunda ise yüzde 70,4’ünün eleştirileri haksız bulduğu gözüküyor. Kent Lokantaları’nın esnafa rakip olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 14,3 olarak sonuçlara yansıyor.

Kent Lokantaları devam etmeli…

Seçim kazandıran lokanta

Temel olarak ekonomik krizle ortaya çıkmış bir proje Kent Lokantaları. Peki, yarın bu kriz sona erdiğinde hizmetlerine devam etmeli mi? Bu soru katılımcılara yöneltildiğinde karşımıza yine çok net bir tablo çıkıyor. Öyle ki katılımcıların yüzde 85,2’si ekonomik kriz sona erdiğinde de Kent Lokantaları hizmetlerine devam etmeli derken, etmemeli diyenlerin oranı yüzde 14,8’de kalıyor

Araştırmanın Metodolojisi

Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma tarafından Mayıs 2024’te online olarak (Eşzamanlı Mobil Panel’de) gerçekleştirilen “Kent Lokantaları Algısı Araştırması”na Türkiye temsili 1067 kişi katılmıştır. Araştırma yüzde 95 güven aralığında yüzde 3 hata payındadır.

Kent lokantaları bilinenin ve beklenenin üzerinde

Seçim kazandıran lokanta
Ertan Aksoy
Aksoy Araştırma Kurucusu

✓ Türkiye tarihsel olarak sıklıkla ekonomik krizlerle karşılaşmıştır. Ekonomistlere göre ortalama 7 yılda bir ekonomik kriz görülüyor ve ortalama 1,5 yılda da bu krizden çıkılıyor. İçinde bulunduğumuz son kriz ise geçmiş krizlerden farklı olarak 5 yıldan uzun süredir devam ediyor ve tüm sosyoekonomik statü gruplarında yoksullaşma etkisi yaratıyor. Özellikle orta ve üst gruplarda geçmişte istatistiklere yansımayan fakat şimdi satın alma gücünü önemli ölçüde kaybetmiş yeni yoksullar görülüyor. Bu nedenle Türkiye’de toplam gerçek yoksul sayısı istatistiklerin de üzerinde. Bu araştırma böylesi bir dönemde Kent Lokantaları gibi doğrudan vatandaşın toplam giderini azaltan projelerin bilinenin ve beklenenin üzerinde olumlu karşılandığının da kanıtı.

✓ Her ne kadar Kent Lokantaları sadece İstanbul’da ve sınırlı sayıda açılmış olsa da bilinirliği yaklaşık yüzde 69 gibi iddialı bir orana erişmiş durumda. Bilinirliğin yüksek olması, icraata dair farkındalığın da talebin de yüksek olduğunun teyidi niteliğinde.

✓ Yapılan her çalışmada demografik olarak bir konuya farklı bakıldığına dair sonuçlara ulaşmaktayız. Fakat Kent Lokantaları konusunda farklı demografiler neredeyse aynı yanıtı veriyor. Projeye yönelik geniş bir toplumsal destek olduğu açık.

✓ Siyasette Kent Lokantaları’nın doğruluğu yanlışlığı tartışması yürümekle birlikte diğer yandan ise benzer icraatların yaygınlaşması konusu yüzde 81,3 ile destek görüyor.

✓ Siyasiler arasında Kent Lokantaları’nın seçmen desteğini artırdığı, ancak esnafla siyasileri karşı karşıya getirdiği konusunda bir tartışma mevcutken, seçmenler Kent Lokantaları’nın esnafı olumsuz yönde etkilemediği görüşünde.

✓ Kent Lokantaları’nın bilinirliği ve desteği, vatandaşların kriz dönemlerinde ihtiyaçlarını karşılamak için böyle projelere ne kadar değer verdiğini de ortaya koyuyor.

Marketing Türkiye Haziran sayısını okumak için TIKLAYIN

featured
1 Yeşil sahadan yeşeren umut: Eskişehirspor ve Bursaspor “Doğa İçin Tek Yürek” oluyor
Yeşil sahadan yeşeren umut: Eskişehirspor ve Bursaspor “Doğa İçin Tek Yürek” oluyor
2 Spor medyasının YouTube karnesi YouTube Rating Report’ta!
Spor medyasının YouTube karnesi YouTube Rating Report’ta!
3 Bir parça mutluluk: Türkiye’nin çikolata tercihleri
Bir parça mutluluk: Türkiye’nin çikolata tercihleri
4 Microsoft Word'e yapay zeka dokunuşu: Metinler artık sesli özetlenebilecek
Microsoft Word’e yapay zeka dokunuşu: Metinler artık sesli özetlenebilecek
5 Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri...
Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri…
Güncel Haberler
Sporun Z raporu: “Şampiyon markalar”
Sporun Z raporu: “Şampiyon markalar”
Mezun olmak yetmiyor! İş piyasasında günümüz gerçeği...
Mezun olmak yetmiyor! İş piyasasında günümüz gerçeği…
Sporun dönüştürücü gücüne katkı veren her marka “şampiyon”!
Sporun dönüştürücü gücüne katkı veren her marka “şampiyon”!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yaratıcılığın rotası yeniden oluşturuluyor!
Haberler
Yaratıcılığın rotası yeniden oluşturuluyor!
Sena Tufan
5 Temmuz 2025
2030’a kadar 7.6 milyon iş değişecek, yapay zeka yeni alanlar açacak
Haberler
2030’a kadar 7.6 milyon iş değişecek, yapay zeka yeni alanlar açacak
İrem Alimoğlu
4 hafta önce
Google’dan eğitim dünyasına yapay zeka takviyesi: “Gemini for Education”
Haberler
Google’dan eğitim dünyasına yapay zeka takviyesi: “Gemini for Education”
Nafizcan Önder
1 Temmuz 2025
Genna Reklam'ın Kurucusu A. Selim Tuncer hayatını kaybetti
Haberler
Genna Reklam’ın Kurucusu A. Selim Tuncer hayatını kaybetti
Marketing Türkiye
22 Haziran 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.