3 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
HAVELSAN’ın geliştirdiği yapay zekâ platformu MAIN’in tanıtımı yapıldı
Haberler

HAVELSAN’ın geliştirdiği yapay zekâ platformu MAIN’in tanıtımı yapıldı

Marketing Türkiye
13 Şubat 2024
4 dk okuma

HAVELSAN, yapay zekâ ve bilişim teknolojileri alanındaki en son yeniliklerini ve MAIN ürününü 1 Şubat 2024 tarihinde HAVELSAN Teknoloji Kampüsü’nde gerçekleştirilen Yapay Zekâ Konferansı ve MAIN Tanıtımıyla kamuoyuna duyurdu. Konferansta MAIN ürününün demo gösteriminin yanı sıra sektörün önde gelen isimlerinin konuşmaları ve interaktif oturumlar da gerçekleşti.

HAVELSAN’ın geliştirdiği yapay zekâ platformu MAIN’in tanıtımı yapıldı

Tüm dünyada adından söz ettiren büyük dil modellerine HAVELSAN, platform bazlı ve Türkçe tabanlı bir çözüm geliştirdi.

HAVELSAN mühendisleri, titizlikle yürüttüğü bir yıllık AR-GE çalışması neticesinde açık kaynaktan oluşturulmuş özgün bir mimari ile 9 milyar parametrelik yerli büyük dil modeline imza attı.

Kamu ve askeri kurumların ihtiyaçları göz önünde bulundurularak veri güvenliğinin sağlanması misyonu kapsamında HAVELSAN, akademisyen yoğunluklu kurduğu ekiple aynı zamanda verilen içeriği saniyeler içerisinde özetleyebilen bir sistemi de ortaya çıkarmış oldu.

“Üretken yapay zekâ” kategorisindeki ürün için Çok Fonksiyonlu Yapay Zekâ Ağı anlamına gelen Multifunctional Artificial Intelligence Network kelimelerinin ilk harflerinden oluşan ve aynı zamanda “ana” karşılığına sahip olan “MAIN” ismi seçildi.

MAIN’in; kurumların iç ağında çalışacak ve yerel veri kaynaklarından beslenecek İngilizce destek sağlayan Türkçe tabanlı bir yapay zekâ asistanı olarak kurumsal süreçleri kolaylaştırması bekleniyor. MAIN sayesinde, kurumların verilerini dışarı çıkarmadan kendi mevzuatlarını yazabilecekleri, kurumsal süreçlerini optimize edebilecekleri bir yapay zekâ altyapısı sağlanması hedefleniyor.

HAVELSAN, 20 yılı aşkın süredir kamu kurumları nezdinde sürdürdüğü projelerden elde ettiği birikimi değerlendirerek kurumların süreçlerini MAIN ile efektif hale getirmeyi amaç edindi.

MAIN; herhangi bir büyük dil modeline entegre olmadan ve herhangi bir API’ye bağlanmadan büyük veriden anlamlı veriyi ortaya çıkarma sürecini kurumlar için güvenli şekilde sunacak.

HAVELSAN Yapay Zekâ Konferansına Türkiye’deki kamu kurumlarının bilgi işlem altyapısı yöneticileri katılırken, katılımcılar için MAIN deneyim alanları da oluşturuldu.

MAIN ile ilgili değerlendirmeler yapan HAVELSAN Genel Müdürü Dr. Mehmet Akif Nacar, HAVELSAN’ın temel misyonunun kurumların güvenliği olduğunu dile getirerek, “Biz misyonumuzun gereğini yapmaya çalışıyoruz. MAIN’i de bu kapsamda geliştiriyoruz. Bundan sonraki süreçte MAIN’in başka girişimciler için, teknoloji şirketleri için ilham kaynağı olacağına ve yerli büyük dil modelinin son kullanıcıya hitap edecek versiyonlarının çıkarılacağına inanıyorum.” şeklinde konuştu.

MAIN’in açık kaynak istihbaratı (OSINT) kapsamında da kullanılabileceğini dile getiren Nacar, “Ekip arkadaşlarımız geçtiğimiz yıl yaşadığımız 6 Şubat depremlerinde sosyal medyadaki bilgi kirliliğinin önüne geçmek ve arama kurtarma ekiplerine destek olmak amacıyla kendi inisiyatifleriyle açık kaynak istihbaratı yapıp ekiplere katkı sağlamıştı. Şimdi ise 6 Şubat depremlerinin birinci yıl dönümünde, içinde açık kaynak istihbaratı yeteneği de olan Türkiye’nin kurumsal kullanıma özel ilk yapay zekâ platformunu geliştirdiler. Tüm ekibimizi tebrik ediyorum” ifadelerini kullandı.

Açık kaynak istihbarat modelleri (OSINT) kullanan MAIN; açık kaynaklı web siteleri ve sosyal medya ağları üzerinden toplanan bilgilerle belli konu, kişi veya organizasyonla ilgili anlamlı veri yaratmakta ve ontoloji oluşturarak ilgili konularda güncel bilgileri takip etmektedir. İlk sürümünde Büyük Dil Modelleri (LLM) ve Açık Kaynak İstihbarat Modelleri (OSINT) bulunan MAIN’in yol haritasına göre 2024’ün üçüncü çeyreğinde görüntüden metin çıkarımı yapan Büyük Görüntü Modeli ve 2025 yılında ise sesten metin çıkarımı yapan Büyük Ses Modelinin eklenmesi planlanmaktadır.

HAVELSAN’ın geliştirdiği yapay zekâ platformu MAIN’in tanıtımı yapıldı

Katmanlı iş modeli ile kurumsal ihtiyaçlara uygun olarak tasarlanmış olan MAIN; Platform, Ürün ve Donanım Katmanlarından oluşmakta. Bu katmanların özellikleri ise şu şekilde:

Platform katmanı

4 farklı platform opsiyonu ile metin, görüntü ve ses içeriklerinden bağlam bütünlüğü sağlanır.

Ürün katmanı

Her platformun altında özelleşen modüler kabiliyetlere uygun ürünler konumlanmaktadır. İnternet ve İntranet ürün katmanının temel bileşenleridir.

Donanım katmanı

Platform ve ürün katmanlarının seçimleri doğrultusunda, optimal donanım seçimiyle özelleşmiş modeller sunulmaktadır.

HAVELSAN’ın geliştirdiği yapay zekâ platformu MAIN’in tanıtımı yapıldı

Yapay zeka platformu MAIN’in kullanıcılarına hangi özellikleri sunuyor?

Kolay Kullanım: Kurumsal ihtiyaçlara göre özelleştirilmiş modüler platform yapısı ve kullanıcı dostu arayüz ile kolay bir kullanım sağlar.

Gelişmiş Verimlilik: Manuel olarak yapılan işleri otomatize ederek, karar verme aşamaları ve iş süreçlerine daha fazla odak sağlama imkânı verir.

Yüksek Performans: Saniyeler içinde işlem yapabilme imkânı ile kurumsal verimliliği artırır.

Maliyet Tasarrufu: Düşük kaynak tüketimi ile hizmetlerin yönetilmesini sağlar.

Çoklu Kullanım: Organizasyon içerisinde tam zamanlı kullanımı mümkün kılar.

Rol Bazlı Erişim: Platformlar ve modüllerin organizasyonun hiyerarşik yapısına uygun olarak kullanılmasına imkân verir.

Ölçeklenebilirlik: Platformun donanım ihtiyacı ve kullanım alanı doğrultusunda ölçeklenebilir şekilde kullanılmasını sağlar.

HAVELSAN’ın geliştirdiği yapay zekâ platformu MAIN’in tanıtımı yapıldı

MAIN hakkında sık sorulan sorular

API çağrısı var mı?

MAIN özgün dil mimarisi ile oluşturulmuş olup herhangi bir hizmet sağlayıcısı kullanılmamaktadır.

Genel kullanıma açık olacak mı?

MAIN kamu ve askeri kurumların ihtiyaçlarını önceliklendirmiş olup genel kullanıma açık değildir.

MAIN tek başına bir dil modeli midir?

MAIN bir Yapay Zekâ Platformu olarak tasarlanmıştır ve Büyük Dil Modeli altyapısına ek, Büyük Dil ve Bilgisayarlı Görü Modeli ve Büyük Ses Modeli ile entegre olarak çalışacaktır. Ayrıca internetten ontoloji bazlı veri toplayan istihbarat temelli OSINT çözümü platformun bir bileşenidir.

MAIN neden 9 milyar parametrelidir?

Donanım ihtiyacını düşürmek ve optimal çalışan bir sistem sunabilmek için düşük parametreli modeller tercih edilmiştir.

Kurumsal sistemlere entegre olarak çalışabilir mi?

MAIN, kurumların kapalı veri ağları, intranet ve internet ağlarında kurum verileri ile hiyerarşik yapı gözetilerek entegre olarak çalışabilen Yapay Zekâ Platformudur.

Bakım ve destek süreci nasıl işleyecek?

MAIN yıllık lisanslama ve kurumlara özel bakım/destek paketleri ile hizmet verecektir.

featured Havelsan MAIN
1 ÖTV düzenlemesi Meclis'ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
2 Türkiye, yoksulluk riskinde Avrupa'nın lideri oldu
Türkiye, yoksulluk riskinde Avrupa’nın lideri oldu
3 Dünyanın en değerli şirketi belli oldu
Dünyanın en değerli şirketi belli oldu
4 Spotify, 2025 yazına damga vuracak şarkıları açıkladı
Spotify, 2025 yazına damga vuracak şarkıları açıkladı
5 UV kalkanı artık günlük rutin: L’Oréal Paris’ten dört mevsim güneş koruması
UV kalkanı artık günlük rutin: L’Oréal Paris’ten dört mevsim güneş koruması
Güncel Haberler
Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Tüketici açık dondurmayı neden seviyor?
Tüketici açık dondurmayı neden seviyor?
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Haberler
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Marketing Türkiye
9 Mayıs 2025
Ipsos, dünyanın empati haritasını yayımladı: Dünyada mülteci haklarına bakış nasıl şekilleniyor?
Araştırma
Ipsos, dünyanın empati haritasını yayımladı: Dünyada mülteci haklarına bakış nasıl şekilleniyor?
Nafizcan Önder
5 gün önce
adidas, müşterilerin verilerinin çalındığını açıkladı
Haberler
adidas, müşterilerin verilerinin çalındığını açıkladı
Marketing Türkiye
20 Mayıs 2025
Lacoste, ikonlarıyla "oynuyor"
Haberler
Lacoste, ikonlarıyla “oynuyor”
Sena Tufan
12 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.