20 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Kültürel sermayenin otoritesi: Genç kızlar
Haberler

Kültürel sermayenin otoritesi: Genç kızlar

Akan Abdula - Özge Sargın
20 Ekim 2023
3 dk okuma
Kültürel sermayenin otoritesi: Genç kızlar

Son yıllarda ne zaman gençlerden bahsetsek gündem dönüp dolaşıp ekonomik, sosyal veya eğitim konusunda çektikleri sıkıntılara geliyor. Gençleri sıkıntılarının ötesinde var etme fırsatımız olmuyor. Özellikle ergenler ve hatta ergen kızlar, pek çok konuda göz ardı ediliyor. Bu nedenle bugün, genç kızların sahip olduğunun farkında olmadığımız, hatta bazen dalgasını geçtiğimiz bir süper güce odaklanacağız.

Fan hesapları, sürekli kulaklıkla müzik dinlemeler, TikTok koreografileri… Bu göz devirdiğimiz “ergen” davranışların büyüttüğü dev gibi bir kültürel ekonomi var. Özellikle genç kızlar, genellikle hangi markaların ve ünlülerin popülerleşeceğini belirleyen büyük bir kültürel sermaye gücüne sahip. Hayranlıkları üzerinden, ünlülerin birer birer imparatorluklar inşa etmelerini sağlıyorlar. Her marka da bu imparatorlukların belirlediği alt kültürler içinde kendilerine yer bulmak için doğru içgörüyü kovalarken, konunun merkezine inmeyi çoğunlukla es geçiyor.

Genç kızların bu dalga geçilen hayranlıkları, on yıllardır sayısız kültürel imparatorluğun kurulmasının birinci destekçisi oldu. Ne var ki, bu hayranlıkları her zaman küçümsendi. Tüm zamanların en sevilen müzik gruplarından Beatles bile, 1960’ların başında popülerlik kazanmaya başladığı zaman, hayranlarının çoğunluğunu oluşturan genç kızların o çok dalga geçilen çığlıklarıyla bugünlere geldi.

Kültürel sermayenin otoritesi: Genç kızlar

1960’lardan bu yana genç kızların hayranlıkları ülke ekonomilerine, tüketim kültürüne ve markalara yüz milyarlarca dolar kazandırmış olsa da genç kızlar hala birer hedef kitle olarak ciddiye alınmıyor. Örneğin, ilk olarak 2010 yılında ilgi çekmeye başladığında hayranları sadece genç kızlardan oluşan müzik grubu One Direction’ın üyesi olarak tanınan Harry Styles, 2017 yılına gelindiğinde bir İngiliz erkek sanatçının ilk hafta en çok satan albüm rekorunu kırdı ve küresel bir moda ikonu haline geldi.

Genç kızların bu hayranlığı, onun 2019 Met Gala’sının başkanı olma prestijine bile kavuşmasını sağladı. Harry Styles’ın ünlü bir müzik grubu üyesinden genç kızların hayranlığı sayesinde imparatorluğa yükselişi, şimdi Texas Üniversitesi’nde bir ders olarak okutuluyor . Yani, dünyanın bir kısmı genç kızların hayranlıklarının tüketim kültürünü nasıl beslediğine göz devirmektense, akademide ders olarak işliyor.

Genç kızlar burada da hayranlıklarıyla dünya kültürünü şekillendirmeye katkı sağlasalar da, henüz hak ettikleri saygıya sahip olmaya yakın bile değiller. Örneğin, Türkiye’de de yıllardır gittikçe popülerleşen K-POP, 2018 yılında Güney Kore’nin GSMH’sına yüzde 1,8 katkı sağladı, hatta bu oranın şimdilerde yüzde 3’ü aşmış olduğu öngörülüyor. En popüler K-POP gruplarından BLACKPINK, düzenlediği 14 dünya turnesinde toplam yaklaşık 32 milyar dolar gelir elde etti. Bu da 2022 yılında dünyanın en çok turist ağırlayan 4. ülkesi olan Türkiye’nin yıllık turizm gelirinin üçte birinden fazla ediyor.

Yani, genç kızların bir gün sosyal medyada hayran hesabı açtığı ünlü, yarın gerçekleştirdiği turneyle ülke ekonomisine katkı sağlıyor, ertesi gün yaptığı anlaşmayla bir markanın en karlı işbirliğine imza atmış oluyor. Herhangi bir gelirleri olmasa da tüketim kültüründe “neyin havalı” olduğunu şekillendirenler, genç kızlar.

Beatles örneğinde olduğu gibi, yetişkinlerin bu popülerlik dalgasını takip etmeye başlaması zaman alıyor. O nedenle markaların, neyin havalı olacağını veya neyin popülerleşeceğini anlamak için bakması gereken yer, aslında genç kızların hayranlıkları. Aynı zamanda hedef kitleyi ergenlikte ciddiye almaya başlayıp, onların radarlarına erkenden girmeyi başaran markalar, finansal bağımsızlık kazanan yetişkinler olduklarında da çok büyük avantaja sahip oluyor.

Bloomberg Economics’in haberine göre, mega star Beyonce ve Taylor Swift’in turneleri, ABD ekonomisine bu yılın üçüncü çeyreğinde 5.4 milyar dolar katkı sağladı. Bu mega starların şimdiki hedef kitleleri genç kızlarla sınırlı olmasa da, hayranlık dendiğinde akla gelen her zaman onlar. Bu hayranlığın kültürü dönüştürücü gücü olduğunun farkına varıp, bu gücün de ekonomiyi çevirdiğini anlarsak, belki “TikTok dansları yapan” genç kızlar gördüğümüzde onlara saygı duymaya başlayabiliriz. Aslında bir koreografiyi tekrarlamıyorlar, tüketim kültürünü yönlendiriyorlar.

Eşitliğin yasını tutmak, tüketici davranışını nasıl etkiliyor?

featured Insıghts
1 2026'da pazarlama dünyasına yön verecek dijital pazarlama trendleri...
2026’da pazarlama dünyasına yön verecek dijital pazarlama trendleri…
2 Çocukların ana ekranı değişti: Artık her şey cebe sığıyor
Çocukların ana ekranı değişti: Artık her şey cebe sığıyor
3 CarrefourSA, A101'e mi satılıyor? Sabancı Holding’den açıklama geldi...
CarrefourSA, A101’e mi satılıyor? Sabancı Holding’den açıklama geldi…
4 Türk hanelerinde "kahve" devrimi: Makine sahipliği yüzde 79'a ulaştı...
Türk hanelerinde “kahve” devrimi: Makine sahipliği yüzde 79’a ulaştı…
5 Duygusal yatırımın en parlak objesi: Takı sektörü altın çağını yaşıyor
Duygusal yatırımın en parlak objesi: Takı sektörü altın çağını yaşıyor
Güncel Haberler
Google uzmanlarından 2026 için dijital pazarlamanın yol haritası...
Google uzmanlarından 2026 için dijital pazarlamanın yol haritası…
Güvenin anatomisi: Liderlik davranışları şirketlerin kaderini nasıl belirliyor?
Güvenin anatomisi: Liderlik davranışları şirketlerin kaderini nasıl belirliyor?
İş dünyasında haftanın atamaları (13-19 Aralık)
İş dünyasında haftanın atamaları (13-19 Aralık)
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yılın “modern pazarlama projeleri” ödüllendirildi
Haberler
Yılın “modern pazarlama projeleri” ödüllendirildi
Marketing Türkiye
3 gün önce
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (3-9 Ekim)
Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (3-9 Ekim)
Sena Tufan
9 Ekim 2025
TV’de kartlar yeniden dağıtılıyor!
Haberler
TV’de kartlar yeniden dağıtılıyor!
İrem Alimoğlu
22 Ekim 2025
Sadece 19 adet üretilecek iPhone tanıtıldı: Fiyatı 500 bin TL...
Haberler
Sadece 19 adet üretilecek iPhone tanıtıldı: Fiyatı 500 bin TL…
Sena Tufan
3 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.