15 Eylül Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
"Arketipler" hala anlamlı mı?
Haberler

“Arketipler” hala anlamlı mı?

Akan Abdula - Özge Sargın
21 Ağustos 2023
2 dk okuma
Eşitliğin yasını tutmak, tüketici davranışını nasıl etkiliyor?

On yıllardır marka konumlandırma stratejisi inşa edilirken, ses tonu ve görsel dili tanımlamak için arketipler kullanılıyor. Bazı strateji ekolleri iki arketipi savunuyor, bazıları tek arketipin daha sağlıklı olacağını iddia ediyor. Kolaylıkla çok soyutlaşabilen marka stratejisi evreninde herkesin arketip yaklaşımı farklı gibi görünüyor.

Tam olarak bu nedenle Imperial College London’ın arketiplerin tüketici-marka ilişkisindeki değişen rolüne dair yaptığı araştırma çok değerli içgörüler barındırıyor. Çalışma, 2.400’den fazla marka analizini kapsıyor ve güçlü markaların yalnızca bir değil, aynı anda birden fazla arketipi kullanma eğiliminde olduğunu sonunda netleştiriyor.

İkiden fazla arketip sahiplenmek markaları “şizofren” yapar mı?

Daha önceleri çok duyduğumuz, iki veya ikiden fazla arketip sahiplenmenin markaları “şizofrenik” yaptığına dair yorumların bu araştırmayla birlikte çürüdüğünü söyleyebiliriz. Tüketicilerin karar verme yolculuğu daha sofistike ve temas noktaları daha kapsamlı hale geldikçe, tek boyutlu markalar da eskimiş oluyor.

Kreatif yarışmalarda her şeyin birer mecraya dönüşebildiğini tekrar tekrar görüyoruz, bu durumda temas noktaları da hayatın tümünü kapsamaya başlıyor. Bu nedenle, markaların hayatın her anında ve her yerde aynı şekilde görünüp, konuşmasını da artık bekleyemeyiz. Yalnızca tek arketip sahiplenen markalar zamanla o kadar azalmış ki araştırmada incelenen markaların sadece yüzde 2’si bu denli tek yönlü.

Bu tek yönlülük yerine tüketiciler, markalarla ilişki kurarken bir insanmış gibi çok boyutlu, değerleri, hedefleri, zayıf noktaları, nefretleri ve sevgileri olan çok boyutlu bir varlıkla karşılaşmak istiyorlar.

Örneğin, Nike, genellikle “Kahraman” arketipine odaklanıyor gibi görünse de araştırma hikaye anlatımının çok daha derinlikli olduğunu gösteriyor. Öncelikle, marka hikayesini daha çekici hale getirmek için “Just do it” derken Nike, marka yerine tüketiciyi kahraman pozisyonuna koyuyor.

Buna ek olarak, Kahraman arketipinin potansiyel karanlık yönü olan kibiri dengelemek için marka hikayesine “Asi” arketipi dahil olmak üzere bir sürü farklı arketip de dahil ediyor. Örneğin, Nike’ın sosyal aktivizmiyle bilinen eski bir Amerikan futbolu oyun kurucusu olan Colin Kaepernick ile ilişkisi, “Asi” arketipini temsil ediyor.

Kaosu yönetebilen markalara ihtiyaç var

Birkaç yıl önce, Kaepernick, NFL maçlarının öncesinde ulusal marş sırasında ırk adaletsizliği ve polis şiddetine karşı barışçıl bir protesto olarak diz çökerek dikkat çekmişti. Daha sonra, Nike, “Just Do It” sloganlarının 30. yıl dönümünü kutlamak için yüksek profilli bir iletişim kampanyasında Kaepernick’i konu edindi. Kampanyanın metni, “Bir şeye inan. Her ne pahasına olursa olsun.” şeklindeydi. Bu “Asi” adım, Nike’ın Kaepernick’in aktivizmini desteklemesi nedeniyle uluslararası çapta çok sayıda ödül aldı. Bu sayede, marka hikayesinin eşsizliği ve ayırt ediciliği de pekiştirilmiş oldu.

Günümüzde tüketicilerin karmaşık hayatlarına uyum sağlayan marka arayışı, markaların da çok boyutlu kimlikler sergilemelerini gerektiriyor. Nike gibi güçlü markaların başarısı da birden fazla arketipin uyumlu bir şekilde kullanılmasından geliyor. Belirsizliğin değişmeyen tek şey olduğu 2020’lerde, belki de muntazam ve sistematik stratejik kurguların ötesinde; kaosu tanıyıp yöneten, hayat kadar karmaşık haritalara ihtiyacımız var.

Eşitliğin yasını tutmak, tüketici davranışını nasıl etkiliyor?

featured
1 Beyaz yakalıların yeni krizi: Sessiz çatlama!
Beyaz yakalıların yeni krizi: Sessiz çatlama!
2 Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi'nde tarih belli oldu: Maaşlardan her ay yüzde 3 kesinti yapılacak
Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi’nde tarih belli oldu: Maaşlardan her ay yüzde 3 kesinti yapılacak
3 Yurt dışı çıkış harcına zam kararı Resmi Gazete'de yayımlandı...
Yurt dışı çıkış harcına zam kararı Resmi Gazete’de yayımlandı…
4 Apple iPhone 17 serisini tanıttı: İşte Türkiye fiyatı ve öne çıkan özellikler...
Apple iPhone 17 serisini tanıttı: İşte Türkiye fiyatı ve öne çıkan özellikler…
5 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Güncel Haberler
SoHo’da acı veren statü oyunu: Hermès Birkin çantaya uzanabilirsiniz ama alamazsınız!
SoHo’da acı veren statü oyunu: Hermès Birkin çantaya uzanabilirsiniz ama alamazsınız!
PANTONE 2026 İlkbahar/Yaz renk trendlerini açıkladı: "Cesur, sakin ve mevsimsiz"
PANTONE 2026 İlkbahar/Yaz renk trendlerini açıkladı: “Cesur, sakin ve mevsimsiz”
77. Emmy Ödülleri sahiplerini buldu: Owen Cooper tarihe geçti, Adolescence geceye damga vurdu
77. Emmy Ödülleri sahiplerini buldu: Owen Cooper tarihe geçti, Adolescence geceye damga vurdu
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

TikTok'tan ABD pazarında stratejik hamle: "M2" isimli yeni uygulama yolda
Haberler
TikTok’tan ABD pazarında stratejik hamle: “M2” isimli yeni uygulama yolda
İrem Alimoğlu
7 Temmuz 2025
Araştırma dünyasının en iyileri 13. Baykuş Ödülleri'nde buluştu!
Haberler
Araştırma dünyasının en iyileri 13. Baykuş Ödülleri’nde buluştu!
Marketing Türkiye
7 gün önce
Türkiye’ye 4. operatör geliyor!
Haberler
Türkiye’ye 4. operatör geliyor!
Sena Tufan
29 Temmuz 2025
Spotify'ın Türkiye'deki editörlerine inceleme başlatıldığı öne sürüldü
Haberler
Spotify’ın Türkiye’deki editörlerine inceleme başlatıldığı öne sürüldü
Marketing Türkiye
11 Ağustos 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.