30 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!
Haberler

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Nafizcan Önder
22 Ocak 2023
7 dk okuma

Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “İş Dünyası Gündem Değerlendirme Araştırması”nın beşincisi gösteriyor ki; geride bıraktığımız yıl “Fırtına yaklaşıyor” diyen üst düzey yöneticiler kendilerini fırtınadan da öte bir kasırganın ortasında buldu. Öyle ki pek çoğunun enflasyon öngörüsü yüzde 26,9, dolar kuru öngörüsü ise 12,6 TL olmuştu. Geçtiğimiz yılın “korkunç” öngörüleri gerçeğinin yanında masum kaldı… Peki ya 2023 öngörüleri! İşte o noktada da ortak bir ses yükseliyor iş dünyasından: “Sırada daha kötü günler var…”

Ekonomiden bağımsız sohbet edebilmeyi özlediğimiz bir yıldı 2022. Ancak ne yazık ki ekonomi konuşmadığı­mız günleri bir süre daha hasretle beklemeye devam edeceğiz gibi görünüyor. Zira Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “2022 İş Dünyası Gündem Değerlendirme Araştırması” ve­rileri gösteriyor ki ekonomi ve güven artık ayrı dünyaların kavramları… Her iki üst dü­zey yöneticiden biri 2023’te Türkiye ekono­misinin küçüleceğini öngörürken yalnızca 10 yöneticiden 1’i ümitvar beklentiler içinde.

Yöneticiler kendi organizasyonlarına güve­nip önümüzdeki yıla dair büyüme öngörü­yor olsa da sektörleri için küçülme bekleyen yöneticilerin oranı bir önceki yıla nazaran iki kat artmış durumda.

Peki, iş dünyasının gündemindeki en büyük problemler neler? Yöneticiler önümüzdeki yıl nasıl bir Türkiye bekliyor? İşsizlik oran­larına dair öngörüleri neler ve dahası kendi yapılarında küçülmeye gidecekler mi? Kuş­kusuz yeni yılın en önemli gündem madde­lerinden biri de 2023 seçimleri olacak. Araş­tırmada bu soruların yanıtlarının yanı sıra iş dünyasının seçime ve seçim atmosferinin ekonomiye etkilerine ilişkin öngörüleri de sizleri bekliyor…

Son 5 yıldır değişmiyor: En büyük sorun ekonomi

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Araştırma kapsamında yöneticilere “2022 yılında Türkiye’nin en önemli so­runları neler oldu?” diye sorulduğunda her 10 yöneticiden 5’i Türkiye’nin en önemli sorunu olarak ekonomiyi işaret ederken ikinci sırada onu yüzde 19 ile enflasyon takip ediyor. Geçen seneye kıyasla işsizlik (2021’de yüzde 9) ve yük­sek döviz kurları (2021’de yüzde 8) bu sene biraz daha seyrek dile getirilmiş (her ikisi de yüzde 1 oranında).

Araştırmada bu sene düşük oranlarla da olsa ilk kez dile getirilen sorunlar da mevcut. Dış politika, toplumsal ayrışma, barınma, gelir adaletsizliği, liyakat ve sürdürülebilir politika yüzde 2 ile de olsa en önemli sorunlar listesine girmiş görünüyor… Türkiye için beş yıl boyunca ana sorun olarak görülen konu ekonomi olsa da adalet, eğitim sistemi ve siyaset politika­ları da hemen her sene iş dünyasının dile getirdiği sorunlar olarak öne çıkıyor…

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Ekonomi ve güven ayrı dünyaların kavramları…

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Enflasyon seviyelerinin her ay yeni rekorlar kırdığı, toplumun büyük bir ke­siminin ekonomi ve döviz haberlerini takip etmekten neredeyse Ekonomi101 dersi verecek kadar bilgi sahibi olduğu bir yılın sonuna geldiğimizde ekonomi ve güven kavramlarının birbirinden uzaklaşmış olması da sürpriz olmuyor.

Öyle ki Türkiye ekonomisine güven duyan üst düzey yöneticilerin oranı yal­nızca yüzde 12’yken, güvenmeyenlerin oranı yüzde 77 olarak verilere yansıyor.

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Tünelin sonunda ışık görünmüyor

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Yöneticilerin Türkiye ekonomisine ilişkin bek­lenti ve öngörülerinde, geçen seneki ağırlıklı kötümser tablo benzer şekilde devam ediyor. Katılımcıların yarısı bu yıl da Türkiye ekono­misinde küçülme bekliyor.

Bu dönem Türkiye ekonomisi için hem büyü­me bekleyen yöneticilerin oranında hem de büyüme oranı öngörülerindeki düşüş verile­re yansıyor. Yöneticilerin yalnızca yüzde 10’u büyüme beklentisi içinde. Ekonomide küçül­me bekleyen yöneticilerse 2022’de de Türki­ye ekonomisinin ortalama yüzde 14 oranında küçüleceğini öngörüyor.

“Enflasyon rüzgârı dinmeyecek” görüşü hakim

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Her 10 yöneticiden 7’si Türkiye’de önümüzdeki sene enflasyonun artacağını düşünüyor. Geçtiğimiz 2 seneye kıyasla, bu dönem enflasyonda düşüş bekle­yen yöneticilerin oranının artmış olması ise dikkat çekici verilerden.

Araştırmada karşılaşılan en büyük değişiklik ise öngörülen enflasyon oranın­da karşımıza çıkıyor. Zira 1 yıl içinde öngörülen oran yüzde 27’den yüzde 87 seviyesine sıçramış… Benzer durum dolar kuru için de geçerli. Geçen seneye kıyasla yöneticilerin gözünde Türk Lirası’nda neredeyse yüzde 100 bir değer kaybı olduğundan söz edilebilir. Öngörülen dolar kuru 2023 senesi için 24 TL seviyesine yükselmiş durumda. 2022 yılında ülke ekonomisinde yaşanan krizin, geçtiğimiz sene yapılan araştırmada yöneticilerin öngördüğünden çok daha şiddetli seyrettiğini de söylemek gerekiyor…

Her 10 yöneticiden 8’i “işsizlik artacak” diyor

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

İşsizlik oranına ilişkin öngörüler geçen yılla benzerlik gösteriyor ve yine yak­laşık her 10 yöneticiden 8’i 2023 yılında da işsizliğin artmaya devam edeceği öngörüsünde bulunuyor. Geçen yıllarda da olduğu gibi yalnızca yüzde 3’lük bir kesim işsizliğin azalacağı konusunda daha pozitif düşünürken her 10 yö­neticiden 2’si işsizliğin benzer oranda devam edeceğini söylüyor.

Her 10 yöneticiden yalnızca 1’i TÜİK verilerine güveniyor…

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Şüphesiz ki 2022’yi en zor geçiren kurumların başında TÜİK geliyor… Her yeni ay açıkladık­ları enflasyon oranlarıyla yeniden gündeme gelen kuruma üst düzey yöneticiler seviyesin­de güven duyulmadığı verilere yansıyor.

Ortalama her 10 yöneticiden 9’u TÜİK’in açık­ladığı büyüme, işsizlik ve enflasyon oranlarına güvenmediğini belirtiyor.

Türkiye yabancı sermaye için cazip bir pazar mı?

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Yöneticiler Türkiye’nin yabancı bir sermaye için cazip bir pazar olup olmadığı konusunda geçen yıl olduğu gibi bu yıl da mutabık kala­mıyor.

Katılımcıların yüzde 37’si Türkiye’nin yabancı sermaye için cazip bir pazar olduğunu düşü­nürken, yüzde 44’lük çoğunluk Türkiye’nin bu anlamda cazip olmadığını savunuyor.

İş dünyasına ilişkin değerlendirmeler

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Yöneticilerin temel endişelerini ve Türkiye’nin gelecek dönemine ilişkin öngörülerinin ardından iş dünyasına dair öngörüleri de sürpriz olmuyor. Önümüzdeki sene için iş dünyasının çoğunluğu kötümser bir bakış açısına sahip. Geçtiğimiz yıla kıyasla daha kötü olacak diyenlerin oranı 8 puan artarken bu kıyası 2020’nin verileriyle yaptığımızda 28 puanlık artış dikkat çekiyor.

Her şeye rağmen yöneticiler kendi yapılarına güveniyor!

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Yöneticilerin firmalarının performansıyla ilgili bu dönem de önceki senelere benzer görüşlere sahip olması dikkat çekiyor. Genel olarak iş dünyası için kötümser bakış açısı daha yaygınken, yöneticiler arasında kendi firmaları için stabilite veya büyüme bekleyenler verilere çoğunluk olarak yansıyor.

Yatırımların seyri değişmiyor

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Firmaların yatırımları, pazarlama ve iletişim bütçeleri geçtiğimiz seneyle benzer şekilde planlanıyor. Yöneticiler, firmaların bütçe planlamalarının büyük oranda 2022 ile benzer kalacağını ya da artacağını söylüyor. Her 4 yöneticiden 1’i yatırımların ve pazarla­ma bütçelerinin azalacağını söylerken, yüzde 18’lik bir kesim ise iletişim bütçesinde kesinti bekliyor.

İş dünyası yatırımlarını artırsa da çalışanlarından vazgeçiyor…

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Geçen yıllarla paralel olarak iş dünyasına kıyasla kendi firmalarına ilişkin görece daha olumlu düşünen yöneticiler, söz konusu çalışan sayısı olduğunda benzer bir bakış açısı geliştirmiyor. Her 2 yöneticiden 1’i çalışan sayısının aynı kalacağını belirtirken, önümüzdeki yıl çalışan sayısının azalacağını düşünenlerin oranındaki 14 puanlık radikal değişim kaygı verici. Bir başka deyişle her 4 yöneticiden 1’i “Çalışan sayımız azalacak” diyor…

“Sektörler küçülecek”

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Bu sene geçtiğimiz yıldan farklı olarak firmasının içinde bulunduğu sektörün küçüleceğini düşünenlerin oranında tam iki kat artmış durumda.

İçinde bulunduğu sektörün durağan bir sene geçirmesini bekleyen yönetici­ler çoğunlukta olsa da sektörü için büyüme öngören yöneticilerin oranının 8 puan düşerek yüzde 25’e gerilemiş olması dikkat çekiyor…

İş dünyası iktidar değişecek diyor…

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Yöneticiler, kendi siyasi görüş­lerinden bağımsız olarak, 2023 yılında gerçekleşecek seçimle­rin galibinin açık ara farkla Mil­let İttifakı olacağı görüşünde…

Her 10 yöneticiden 7’si Millet İttifakı’nın seçimi kazanaca­ğını düşünürken, yüzde 26’lık bir kesim Cumhur İttifakı’nın iktidarını sürdüreceğini ifade ediyor.

2023 seçimleri ekonomiyi nasıl etkileyecek?

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!

Yöneticilere 2023 yılında gerçekleşecek seçimlerin Türkiye ekonomisi üzerinde nasıl bir etkisi olacağını öngördükleri sorulduğunda katılımcılar tam anlamıyla üç gruba ayrılıyor… Her 10 yöneticiden 4’ü seçim sonuçlarının ekonomi üzerinde negatif etkisi olacağını düşünürken 3’ü ise olumlu etkileyeceğini düşünüyor. Benzer oranda diğer bir grup ise seçimlerin ekonomi üzerinde herhangi bir etkisi olmayacağını ifade ediyor…

Araştırmanın metodolojisi

Araştırma, 15-27 Kasım 2022 tarihleri arasında çeşitli sektörlerden 114 C level yöneticiyle online olarak gerçekleştirildi. 2018’den beri her yılın aynı döneminde gerçekleştirilen araştırmada C level yöneticilere anket gönderimleri Marketing Türkiye tarafından yapılıyor. Araştırmanın geçen dönemki sahasının gerçekleştirildiği 2021 Kasım döneminde ortalama dolar kuru 10,58 TL iken, 2022 Kasım ayında ortalama 18,62 TL’ye yükseldi. Geçen yıldan bu yana enflasyon oranı ise yüzde 79,2’dir.

İş dünyası yeni yılı karamsar duygularla karşılıyor…

Kötü günler bitti, sırada daha kötüleri var!
Selin Bakan
Sia Insight – Research Manager

‘“Sia Insight araştırma şirketi olarak, Marketing Türkiye ile birlikte, 2018’den bu yana ülkenin önemli şirketlerde görev alan C seviye yöneticilerin katılımıyla Türkiye’de iş dünyasının nabzını tutuyoruz. Böylece yeni bir seneye başlamadan hemen önce iş dünyasının öngörülerini ve değerlendirmelerini öğrenme fırsatı yakalıyoruz.

Türkiye’de bir yıl içinde hızla değişen ekonomik figürler, iş dünyasının öngörüleri üzerinde de etkili olduğunu görüyoruz. İş dünyası Türkiye’nin en önemli sorunlarını geçen yıl ile benzer tanımlıyor ve en önemli sorunu ekonomi ve enflasyon olarak görüyor. Yöneticilerin yalnızca yüzde 10’u 2023 yılında Türkiye ekonomisinde büyüme beklerken, yarısı küçülme beklemeye devam ediyor. Çoğunlukla küçülme öngören iş dünyasının beklediği küçülme oranı bu yıl da geçen yıl gibi yüksek ve yüzde 14 seviyesinde. 2022 yılına damga vuran başlıklardan birisi enflasyon oldu.

Geçen sene 2022 için iş dünyası tarafından öngörülen enflasyon oranı yüzde 27 iken, TÜİK tarafından açıklanan gerçek enflasyon, tahminlerin yaklaşık 3 katı düzeyinde. 2023 senesi için öngörülen enflasyon oranı ise yüzde 87’ye kadar çıkmış durumda.

Geçtiğimiz 2 seneye kıyasla, enflasyonda düşüş bekleyen yöneticilerin oranı bu yıl artmasına rağmen, yöneticiler hem USD Dolar kuru hem de enflasyon konusunda oldukça kötümser. Yöneticilerin gözünde Türk Lirası’nda neredeyse yüzde 100 bir değer kaybı olduğundan söz edilebilir. Tıpkı geçtiğimiz yıllarda da olduğu gibi, Türkiye’nin ekonomisi ve geleceği ile ilgili oldukça karamsar olan her 10 yöneticiden 7’si, 2023 yılının iş dünyası için de daha kötü olacağını düşünüyor.

Araştırmada geçen seneye göre değişen şeylerden biri ise çalışan sayısı ile ilgili görüşler. Her 2 yöneticiden 1’i çalışan sayısının aynı kalacağını belirtirken, önümüzdeki yıl çalışan sayısının azalacağını düşünenlerin oranı yüzde 24’e ulaşarak artış gösteriyor. Özetle, geçen sene olduğu gibi, iş dünyası artık tanıdık hale gelen karamsar duygularla yeni bir yıla daha giriyor.”

Marketing Türkiye Almanak sayısını okumak için TIKLAYIN!

featured
1 Araştırma: Elektrikli mi yoksa hibrit mi almalı? Kararsızlar buraya!
Araştırma: Elektrikli mi yoksa hibrit mi almalı? Kararsızlar buraya!
2 ÖTV düzenlemesi Meclis'ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
3 Amazon’un mısır tarlasındaki AI üssü 1 milyon hane kadar elektrik tüketecek!
Amazon’un mısır tarlasındaki AI üssü 1 milyon hane kadar elektrik tüketecek!
4 TGS ve RSF'nin verileriyle Türkiye'nin basın özgürlüğü karnesi...
TGS ve RSF’nin verileriyle Türkiye’nin basın özgürlüğü karnesi…
5 Ünlüler sosyal medyada çaresiz: "Sussan olmuyor susmasan olmaz..."
Ünlüler sosyal medyada çaresiz: “Sussan olmuyor susmasan olmaz…”
Güncel Haberler
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
Çin'de yapay zeka yeşil sahaya indi: Robotlar 3’e 3 futbol maçı yaptı
Çin’de yapay zeka yeşil sahaya indi: Robotlar 3’e 3 futbol maçı yaptı
Japon bebek bezi markası GOO.N, ekonomik gerekçelerle Türkiye'den çekildi
Japon bebek bezi markası GOO.N, ekonomik gerekçelerle Türkiye’den çekildi
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yıla damga vuran 4 mega müşteri trendi...
Haberler
Yıla damga vuran 4 mega müşteri trendi…
Sena Tufan
4 hafta önce
ChatGPT abonelik gelirlerinde rakiplerinin açık ara önüne geçti!
Haberler
ChatGPT abonelik gelirlerinde rakiplerinin açık ara önüne geçti!
Marketing Türkiye
3 hafta önce
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
Haberler
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
Nafizcan Önder
8 Mayıs 2025
WhatsApp, "Güncellemeler" sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
Haberler
WhatsApp, “Güncellemeler” sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
Nafizcan Önder
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.