İstanbul trafiğine çözüm getirme hedefiyle kurulan Scotty çok kısa bir sürede 410 bin kişinin cep telefonuna yüklenmiş ve 120 bin kişi tarafından da bizzat deneyimlenmiş bir uygulama… İnsanların kaybettiği zamanı onlara geri vermek, zamanlarının daha keyifli deneyimler için akmasını sağlamak için böyle bir uygulamayı hayata geçirdiklerini belirten Scotty Kurucusu Tarkan Anlar “Scotty’yi kullanıcılarımızın cebindeki ‘kurtarıcı dostu’ olarak konumladık” diyor.
Scotty nasıl doğdu?
Yıllarca Marmaris’te yaşadıktan sonra beş yıl önce İstanbul’a yerleştim. Geldiğimde İstanbul’la ilgili en önemli sorunum trafik oldu. Oturduğum yer şehir merkezine uzaktı, merkezi bir yerde işim olduğunda saatlerim trafikte geçiyordu. Hem yoruluyor hem strese giriyor hem de zaman kaybediyordum. Marmaris’te sık sık motosiklet kullanırdım. İstanbul’da motosikletle seyahat etmenin avantajlarını düşününce bunun üzerine bir araştırma yapmaya karar verdim ve dünyanın belli ülkelerinde hayata geçirilen bu tarz projelerin hızla büyüdüğünü gördüm. Geçen yılın başında şehrin trafik sorununa alternatif bir çözüm getirme hedefiyle projemize start verdik. 2017 Nisan ayında ise Scotty uygulaması marketlere çıktı.
Scotty uygulaması marketlere çıktığında nasıl karşılandı? Sizin beklediğiniz ilgiyi görebildiniz mi?
Bu işe büyük bir hevesle başladık. Siz de bilirsiniz, insan böyle durumlarda biraz sabırsız olabiliyor. Her gün binlerce uygulamanın sunulduğu marketlerde çok kısa sürede bilinirlik elde ettik, hatta beklediğimizden yoğun bir ilgiyle karşılaştık. İlk 12 ayda (1 Mayıs 2017 – 1 Mayıs 2018) arasında 410 bin kişi indirdi, 120 bin kişi kullanmaya başladı. Yine aynı tarih aralığında 30 bin sürücü başvuruna karşılık 8 bin sürücü test ve eğitimlerden sonra platforma dahil edildi. Scotty’yi tanıtmak ve yaygınlaştırmak otobüs duraklarında bekleyen insanlara anlattık, “İstanbul’da nereye gidersen git 5 TL” gibi farklı kampanyalarla dikkat çekmeye çalıştık.
İstanbul’un trafik mağdurlarından biriyken herkes adına düşünüp iyi bir girişime imza attınız. Peki, bu keyifli ve yararlı fikri geliştirme ve hayata geçirme sırasında zorluklar yaşadınız mı? (Örneğin bir güvenlik açığı, programın çalışmaması vs)
Hemen hemen her girişim sürecinde olduğu gibi biz de sıkıntılar yaşadık elbette ama çok büyük bir istekle çalıştığımız için üstesinden gelerek yolumuza devam ettik.
Scotty nasıl kullanılıyor?
Uygulamayı indirip üye olduktan sonra kullanıcılar uygulamadan ulaşmak istedikleri konumu, ödeme yöntemini ve motosikletin tarzını seçerek yolculuk çağrısı oluşturuyor. Bu çağrı, en yakındaki uygun motosiklet sürücüsünün Scotty hesabına düşüyor. Sürücü yolculuk çağrısını kabul ederse kullanıcının konumuna ulaşarak yolculuğun teknik olarak başlayabilmesi için gereken pin kodunu talep ediyor. Yolculuktan önce sürücü kullanıcıya motosikletle güvenli ve keyifli bir seyahat için yapılması gerekenlere dair bir bilgilendirme yaparak güvenlik ekipmanlarını paylaşıyor. Yolculuk kullanıcının varış noktası olarak belirlediği konuma gelince tamamlanıyor ve sürücü yolcusunu, yolcu da sürücüsünü puanlayabiliyor.
Sürücüler nasıl belirleniyor, kişiler size hangi şartlar altında güven veriyor? Çünkü ufak bir kaza veya yanlış anlaşılma, markanız için olumsuz bir algı oluşturabilir. Bunun önüne geçmek için neler yapıyorsunuz?
Öncelikle sürücüler konusunda çok seçici davranıyoruz. Öyle seçiciyiz ki şu ana kadar yapılan başvuruların sadece yüzde 10’unu onayladık. Bize başvuran sürücülerle eğitmenlerimiz aracılığıyla tek tek görüşüyoruz. En az iki yıllık motosiklet ehliyetine sahip sürücülerin adli sicil kaydını, ehliyet ceza puanını kontrol ediyoruz. Ayrıca motosiklet kullanım deneyimini, motosikletini aksam ve donanımlarını, ekipmanlarını ve trafikteki tutumunu değerlendiriyoruz. Artçı ile güvenli sürüş yapabileceğine emin olabilmek test ve eğitim uyguluyoruz.
Gerek sürücüler gerekse kullanıcılar platforma üye olurken kendilerine bildirilen güvenlik kurallarına uymak zorunda. Örneğin tam kapalı kask takmak zorunlu. Ayrıca sürücünün kullanıcının yolculuk güvenliğini tehlikeye atacak davranışlarda bulunması, kavga, fiziksel veya sözlü taciz, alkol veya uyuşturucu kullanımı gibi durumların yaşanması halinde sürücünün hesabı kapatılıyor. Yolcuyu almaya giderken veya yolculuk esnasında kasksız araç kullanmak veya yolcunun kask takmasını sağlamamak, Scotty’ye kayıt olurken zorunlu olan ECE veya DOT sertifikası olmayan kask kullanmak veya yolcuya kullandırtmak, beyan edilenden farklı bir motosiklet ile yolculuk paylaşmak gibi durumlarda ise sürücünün hesabını ilk tespitte 3 gün, ikinci tespitte ise süresiz kapatıyoruz.
Ayrıca sürücülerin yolculuklardan elde ettiği puanların şehir ortalamasının altında kalması durumunda sürücüyü tekrar eğitime davet ederek üyelik sürecini yeniden değerlendiriyoruz. Şu an için gerçekleşen 2 milyona yakın yolculukta sürücülerin ortalama puanı 5 üzerinden 4,88’dir. Dolayısıyla hem çok seçiciyiz hem de bir denetim mekanizmamız var.
Aynı soru kullanıcılar için de geçerli. Onların güvenlerini kazanmak için nasıl bir yol izlediniz?
Aslında bizim Scotty’de oluşturmaya çalıştığımız şey paylaşma kültürünü benimsemiş bireylerden oluşan harika bir topluluk yaratmak. Kullanıcılara motosikletle yolculuk paylaşımı fikrini benimsetmek elbette çok kolay olmadı. Fikir hayata geçmeden önce “Tanımadığı bir motorcunun arkasına kim biner ki? Motosikletin arkasında önümde oturan kişiye sarılacak mıyım?” gibi sayısız engelle ve yorumla karşılaştık. Ama fikrimize o kadar inanıyorduk ki bu yorumları yapan kişilerin de Scotty kullanıcısı olacağına emindik. Çünkü aklımızda tek bir şey vardı: İnsanların kaybettiği zamanı onlara geri vermek, zamanlarının daha keyifli deneyimler için akmasını sağlamak. İstanbullular Scotty’yi tam da bunun için sevdi.
Şehirdeki pek çok insan Scotty sayesinde saatlerini trafikte kaybetmek yerine yeni doğmuş bebeğiyle vakit geçiriyor, arkadaşlarıyla eğleniyor, köpeğiyle sahil kenarına yürüyüşe çıkıyor. Oluşturduğumuz toplulukla birlikte bunu başardık. Belirlediğimiz iletişim stratejileri de insanların Scotty’ye güvenmesinde oldukça önemli rol oynadı. Scotty’yi kullanıcılarımızın cebindeki “kurtarıcı dostu ” olarak konumladık. Elbette uygulamanın çıktığı günden bu yana kullanıcıların iletişim bilgilerinin birbirleriyle paylaşılmaması, sürücülerin yolcularını, yolcuların da sürücülerini puanlaması, güvenlik ekipmanları olmaksızın yolculuk yapmanın yasak olması, sürüş güvenliğini tehlikeye sokacak hava şartlarında yolculuk paylaşımına izin vermememiz gibi durumlar da kullanıcılarımızın bize duyduğu bu güvenin oluşmasında çok etkili olmuştur.
Uygulamanız bir süre sonra yemek servisi sunmaya başladı. Bu fikir en başından beri aklınızda var mıydı? Sonradan geliştiyse sizi bu fikre yönelten ne oldu?
Kurulduğu ilk günden itibaren var olan bir fikirdi. Sürücü sayısının yeterli rakama ulaşmasıyla birlikte hayata geçirildi. Çünkü trafik kadar yemeğinizi saatlerce beklemek de zor bir durum. Ayrıca sevdiğiniz ya da yemek istediğiniz her restoranın paket servis hizmeti de olamayabiliyor veya sipariş vermek istediğiniz saatte yoğunluktan hizmet veremeyebiliyor. Tabii bir de yemeğinizi beklerken “Nerede kaldı?” sorusu var. Bizim sunduğumuz sistem size sipariş verdiğiniz andan itibaren haritadan dakika dakika takip imkanı sağlıyor. Bu sayede siparişinizi ne zaman teslim alacağınızı görebiliyorsunuz. Bunun yanı sıra yemeğinizi sadece evinize ya da işyerinize değil istediğiniz her yere sipariş edebiliyorsunuz. Örneğin yaz ayında gittiğiniz parka, sahile… Bunların yanı sıra Scotty Yemek, paket servis ağı olan restoranlara ek olarak paket servisi olmayan restoranlardan da sipariş imkanı sunuyor.
Kullanıcılar Scotty Yemek’i sevdi mi?
Sanırım evet, tüm İstanbul’da kısa sürede 300 binden fazla sipariş almamız bunun bir göstergesi. Ayrıca restoranlardan da güzel tepkiler aldık çünkü onlara daha çok kişiye ulaşıp daha çok satış yapma imkanı sunduk. Bizim için en önemli amaçlardan biri kişinin kendi işinin patronu olmasını sağlamak. Hazırladığımız farklı iş modelleri sayesinde restoran sahiplerinin paket servis sorunlarına işletme dostu çözümler sunuyor, restoranların daha fazla müşteriye erişerek satışlarını artırmasını da sağlıyoruz. Şu anki ilgiden çok memnunuz ve kısa sürede bu ilginin katlanarak büyüyeceğine inanıyoruz.
Geçtiğimiz günlerde önemli bir ödül alarak Türkiye’nin en iyi 10 girişiminden biri seçildiniz. Sizce bu girişim ödülünün arkasında yatan asıl şey nedir? İyi bir fikir mi? İyi bir iletişim mi? Yoksa güven sağlamak mı?
Bu saydıklarınınız hepsinden önemlisi insanların ihtiyaçlarına cevap verip topluma fayda sağlayacak bir iş yapmak. Tabii arkasından kendinizi en doğru şekilde ifade etmeniz. Aslında iyi bir girişimin sırrı sanırım vazgeçmemek… Başarısız olabilirsiniz ama daha iyisini yapabileceğinize inanmamalı ve umudunuzu kaybetmemelisiniz. Bende ilk girişimimde istediğim kadar başarılı olmadım, ikinci girişimim de öyleydi. Ancak Scotty ile başarıyı yakaladım. Tüm dünyada motosikletle ulaşımın yükselen trend olduğunu gördüm, İstanbul’un trafik sorununu da düşününce bu iyi fikri muhteşem bir ekiple hayata geçirdik.