Bir promosyon tişörtün 14 ay saklandığını ve bu sürede ortalama 3 bin 400 izleme (impression) aldığını söyleyen Promart Yönetici Ortağı Burak Arcan promosyonun pazarlama kampanyalarının bir parçası olarak görülmesi gerektiğini belirtiyor. Promosyon ürünleri alanında artık “eşantiyon” yaklaşımının değil, “pazarlama kampanyalarına değer katacak ürün” yaklaşımının geçerli olduğunu kaydeden Arcan, bu yaklaşımla “PSI-Campaign of the Year” ile “promosyon ürünüyle dijital deneyimi en iyi birleştiren proje” ödülünü Türkiye’ye kazandıran ilk ajans olduklarını söylüyor.
Söyleşi: Duygu Su Ocakoğlu [email protected]
Değer yaratmak ön plana çıktı
✓ Promart, markalara yaratıcı promosyonel çözümlerle hizmet veren bir ajans. 22 yıldır faaliyet gösteren Promart pek çok global ve yerel markayla çalışıyor. Global sosyal uygunluk standartlarına önem veren uluslararası markaların da tercihiyiz. Halihazırda devam eden Avrupa ve Azerbaycan operasyonlarımızın yanı sıra Orta Doğu Pazarı için hazırlıklarımız da başladı.
✓ Dünya son 20 yılda tarihte görmediğimiz bir hızla değişti. Bu da bizim gibi ajansları farklı düşünmeye mecbur bıraktı. İyi ki de böyle oldu. Çünkü “müşteri için değer yaratmak” her alanda olduğu gibi bizim iş alanımızda da ön plana çıktı. Bu değeri yaratabilen ajanslar pazar paylarını arttırarak işlerine devam ediyor. Artık günümüzde “eşantiyon” yaklaşımı değil, “pazarlama kampanyalarına değer katacak ürün” yaklaşımı geçerli.
✓ Son yıllarda “çalışan bağlılığı” konusunun giderek önem kazanmasıyla firmalar çalışanları için de bizlerden talepte bulunmaya başladı. Eskiden çalışanlara yılbaşında ajanda/kalem verilirdi sadece. Son zamanlarda firmaların çalışanlara iletmek istediği mesajları düşünerek hazırladığımız “hoş geldin kiti” gibi ürünler son derece popüler. Yani artık promosyon sadece dış müşteriyi değil iç müşteriyi de hedefler hale geldi.
Bir promosyon tişörtü 14 ayda ortalama 3 bin 400 izleme alıyor
✓ Artık pazarlamada dijital mecralar çok önemli ve bütçelerden önemli bir pay alıyor. Bu durumun promosyonel çözümleri arka plana ittiğini düşünmemekle birlikte ürün çeşitlerine ve bu ürünlerin kullanılma şekline etki ettiğini düşünüyorum. Her mecranın farklı bir gücü var.
✓ Advertising Specialty Institute’ün yaptığı Global Ad Impressions Study 2019 araştırmasına göre bir promosyon ürününün ortalama saklanma süresi 8 ay. Bir promosyon tişörtü 14 ay saklanıyor ve kullanım ömrü boyunca ortalama 3 bin 400 izleme alıyor. Marka bu ürünün maliyetini bir kez üstleniyor ve reklamını 14 ay boyunca görünür kılıyor.
✓ Aynı araştırmaya göre pek çok markanın ulaşmak için can attığı Y kuşağının ortalama 5 adet promosyon tişörtü var. Bu rakamlar dijitalde elde edebileceğiniz rakamlar değil. Ancak dijitalin de çok daha kuvvetli olduğu alanlar var. Zaten bu sebepten hiçbir marka pazarlama stratejisini tek bir mecra üzerine kurmuyor.
Dijitalle promosyon ürünlerini birleştiriyoruz
✓ Dijitalin hayatımıza girmesiyle bütçelerden ciddi bir pay aldığı muhakkak. Bu da promosyon dahil diğer taktiklere daha az bütçe ayırmak demek. Burada da “değer yaratmak” kavramı ortaya çıkıyor. Markayı iyi dinleyip, nereye ulaşmak istediğini iyi anlayıp, bir nevi danışmanlık verebilmek önemli.
✓ Standart işler için müşterilerimize katalog sunuyoruz. Ancak biz en çok projeleri seviyoruz. Müşterinin kampanyasını dinlediğimiz ve o kampanyanın promosyon ürününün ne olması gerektiğiyle ilgili kafa yorup önerilerde bulunduğumuz işlere bayılıyoruz.
Dijitali ürüne entegre ettiğimiz işler de yapıyoruz. Hatta bunlardan biriyle Almanya’da “PSI-Campaign of the Year” ödülünü aldık. Ödül, Coca-Cola için yaptığımız “Like Me” projesine, “Promosyon ürünüyle dijital deneyimi en iyi birleştiren proje” olması sebebiyle verildi. Promart bu ödülü Türkiye’ye getiren tek ajans.
Global firmalar denetlenmeyen üreticilerle çalışmıyor
✓ Promosyon konusunda markaların ajans seçiminde farklı kriterler etkili oluyor. Gelişmiş ülkelerde ürünün kalitesinin yanı sıra ajansların üretim yaptırdıkları fabrikaların sosyal uygunluk denetimlerinden geçmiş olması çok önemli. Bazı global markalar bu denetimlere sahip olmayan firmalarla çalışmıyor. Örneğin Almanya’da yine Global Ad Study 2019 araştırmasına katılanların yüzde 49’u sosyal uygunluk denetimlerinden geçmiş fabrikalarda üretim yaptıran markaları daha prestijli buluyorlar. Bu oran Fransa’da yüzde 54.
✓ Öncü markalarla çalışmamız sebebiyle uzun yıllardır tedarikçilerimizi denetimlerden geçiriyoruz ve bu sayede ihracat da yapabiliyoruz. Sonuçta markanın tercihine göre doğru üreticiyle çalışıp optimum kalite-fiyat dengesini sunmaya çalışıyoruz.
Fiyat için kaliteden vazgeçmek olmaz
✓ Bazı markalar ise tamamen fiyat odaklı. Bu yaklaşımı anlıyor olmakla birlikte tavsiyemiz markaların fiyatı ve kaliteyi bir arada düşünmelerinden yana. Çünkü bir promosyon ürünü üzerinde markanın logosunu taşıyor. Bu da belli bir kalitenin altında verilmesindense hiç verilmemesini gerektiriyor. Bu tür durumlarda da ürünün kalitesinden ödün vermeden maliyetini nasıl düşürebiliriz diye düşünüyoruz.
✓ Pazarlamacılar nasıl bir kampanyayı planlarken farklı taktikleri bir arada planlıyorlarsa, kampanyanın promosyon ürününü de aynı şekilde planlanmalılar. Burada da tecrübesine güvendikleri ajanslarla çalışmak ve fikir almak önemli. Diğer bir konu ise birbirinin ayrılmaz parçası olan fiyat ve kalite dengesi konusu. Biri için diğerinden vazgeçmek olmaz. O nedenle markaları için en uygun birleşimi bulmak kritik önem taşıyor.