18 Eylül Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Köşe Yazıları

Öngörülerle dans

Yiğit KULABAŞ
1 Aralık 2014
4 dk okuma

Gün gelecek sosyal ağlarda sadece eşimizle dostumuzla değil arabamızla, fırınımızla, saksıdaki limon ağacımızla da “arkadaş” olacağız.  2020 yılında 50 milyar adet nesnenin birbirine bağlanması bekleniyor!

Son yazılarda sayfalarımızı özellikle dünyayı değiştirecek yeni teknolojilere, akımlara ayırmaya çalışıyorum. Temmuz sayısında nokta atışı yapmamızı sağlayan Beacon’ları ve BLE teknolojisini anlattık; Haziran’da drone’lara binerek uçmaya ve pazarlamaya değindik; bir önceki sayıda giyilebilir teknolojilere ve beraberinde gelen yeniliklere uzandık; yılın başında Makers felsefesinden bahsedip, hareketin boyutlarını yansıttık.

Facebook, Twitter, Skype, Youtube, Instagram, Spotify, Wikipedia, Ipad, Iphone, ITunes… Bu isimlerden kaç tanesi 10 sene önce hayatımızdaydı? Akıllı telefonlarla sadece yedi sene önce tanıştık. Teknolojinin dünyayı değiştireceğini biliyoruz. Çok yakında, bugün belki de hiç bilmediğimiz yepyeni ürünler, servisler, uygulamalar girecek hayatımıza. Hemen alışacağız. Aynen dört sene önce varlığından bile bihaber olduğumuz tabletler gibi. Önümüzdeki 10 sene içinde teknoloji daha da hızlanacak, daha da akıllanacak, daha da çevik olacak. Nesnelerin interneti devrimi gerçekleşecek, canlı-cansız pek çok varlık iletişime geçecek. Sadece elektrikli araçlardan, sayaçlardan, arabalardan bahsetmiyoruz. Bitkilerden gözlüklere, kıyafetlerden paraya kadar hiç beklemediğimiz varlıklar birbirine bağlanacak. Gün gelecek sosyal ağlarda sadece eşimizle dostumuzla değil arabamızla, fırınımızla, saksıdaki limon ağacımızla da “arkadaş” olacağız.  2020 yılında 50 milyar adet nesnenin birbirine bağlanması bekleniyor.

Yeni Alışkanlıklar

Üç boyutlu yazıcılar ile kendimize özel ürünler bastırmak… Alışverişte gördüğümüz ürün için akıllı gözlüğümüz ile fiyat karşılaştırması yapmak… Artırılmış gerçeklik ve oyunlaştırma sayesinde yepyeni alışveriş deneyimleri kazanmak… Evet, hayatımıza yeni alışkanlıklar girecek, bunlar yeni normaller halini alacak. Bu yeni alışkanlıklar ile iş dünyasında da yepyeni iş modelleri, yeni fırsatlar ortaya çıkacak. Endüstriler de teknoloji ile dönüşüyor. Bu dönüşümler, şirketlerin lehine çevirebileceği fırsatlar olsa da zamanında aksiyon almayan kurumlar yarışta geride kalıyorlar. Mesela hiç olmadığı kadar çok klavye kullanıyoruz. Ama daktilo üreticileri artık hayatımızda yok. Geçmişe göre hiç olmadığı kadar fotoğraf çekiyoruz. Oysa beş sene önce fotoğraf denilince aklımıza gelen firmaların bugün esamesi okunmuyor. İnovasyonlar sayesinde oyunun kuralları çok hızlı değişiyor. Hızlı hareket eden, zamanında doğru adımlar atan ülkeler, şirketler, yöneticiler kazanıyor; bekleyenler geride kalıyor. Bugün 3 boyutlu yazıcılara Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Japonya, İsrail gibi ülkeler ciddi yatırımlar yapıyorlar. Giyilebilir teknolojiler pek çok ülkenin yoğun şekilde gündeminde. Drone teknolojilerinin savunma, güvenlik dünyası dışında kullanımı için dünya çapında lobi faaliyetleri yürütülüyor.

Öngörülerle Dans

Ülkemizde ise yeni teknolojiler konusunda farkındalık olması gereken noktanın gerisinde. Hâlbuki geleceği şekillendirebilmek için öngörülerle dans edebilmek çok önemli. Bütün bu büyük teknoloji akımlarında ideal aksiyon zamanını kaçırmamak için iş dünyasının bir an önce harekete geçmesi gerektiğine inanıyorum.

Peki, ideal aksiyon zamanı derken neyi kastediyoruz? Bir grafik ile açıklayalım. X eksenimizi klasik bir şekilde “zaman”a ayıralım; Y ekseninde ise çokluk, yoğunluk bulunsun. Hemen ilk eğrimizi yerleştirelim bu grafiğe. Yeni ve yaratıcı bir fikrin, bir akımın yoğunluğunu zamana göre gösteren bir eğri bu. Fikir eğrisi diye adlandıralım bu eğriyi. Yoğunluk ilk başlarda çok düşük… Belirsizliklerle dolu bir evreden bahsediyoruz. Fikir/akım belki başarılı olacak, belki hayata geçemeden yok olup gidecek. Hemen bir parantez açıp geçmişten örnekler verelim. Mesela cep telefonu… Çeyrek asır önce dünyada da, Türkiye’de de fikrin potansiyelini anlatmak için yatırımcı yatırımcı dolaşıldığı ünlü hikâyelerdendir. Çoğu iş adamı böylesine bir teknolojinin yaygınlaşacağına inanmayıp, fikri getirenleri geri çevirmiş. Türkiye’deki pazarı en fazla 10-15 bin kişi olarak görenler bile olmuş. Parantezi kapatıp ikinci evreye geçelim. Uzunca süren yavaş tempodan sonra bir anda hızla yukarı çıkan bir yoğunluktan bahsediyoruz. Malcolm Gladwell’in deyimiyle “tipping point” yani “kıvılcım anı” gerçekleşiyor. Fikre/teknolojiye olan güven artıyor, gerçekleşeceğine/yaygınlaşacağına kesin gözüyle bakılmaya başlanıyor. Bu evre ilkine göre çok daha kısa sürüyor. Doğru kararları verip çevik hareket edenler bu aşamada hızla ilerliyorlar. Son evre yine monoton bir evre… Yoğunluk maksimum seviyede; hiç şüphe yok ki fikir/akım tutacak. Başarı ispatlanmış durumda… Tarihi değiştiren bütün inovasyonlar aynı evrelerden geçerek ilerlemiş. Matbaa, otomobil, televizyon, internet, cep telefonu… İlk başlarda “hayal bunlar-çok zor”, daha sonra “olacak galiba” ve finalde “hiç kuşkusuz”…

Fırsatlar Eğrisi

Şimdi aynı eksenlerin (yoğunluk-zaman) üzerine bir başka eğri yerleştirelim. Bu seferki eğrimizin adı “Fırsatlar eğrisi”. Fırsatlar eğrisi ile Fikir eğrisi birbirine tam bir simetri ile bakıyor. İlk evrede Fikir eğrisinde yoğunluk az iken Fırsatlar eğrisi tam tersine çok yukarılarda. Stratejik alternatifler neredeyse sınırsız. Fikir yoğunluğu arttıkça (ikinci evre) fırsat eğrisi düşüşe geçiyor. Çünkü artık köşeler kapılmış durumda. Fırsat hala var ama her geçen gün alternatifler kıtlaşıyor. Ve son aşamaya geldiğimizde seçenekler iyice azalmış oluyor. Artık herkesin cep telefonu, otomobil vb. kullanacağını bildiğiniz bu evrede en iyi ihtimalle bir distribütörlük, bayilik ya da temsilcilik alabiliyorsunuz.

Geleceğe Yolculuk  

Şimdi tekrar ilk paragraflara dönüp öngörülerle nasıl dans edeceğimize bakalım. 3 boyutlu yazıcılar, uçan kameralı varlıklar, giyilebilir teknolojiler, sanal gerçeklik platformları, elektrikli arabalar, kablosuz elektrik ve daha nice konularda ikinci evreye geçilmiş durumda. Pek çok ülke, pek çok şirket ilk evreden itibaren bütün bu süreçlerin içinde… Eski yazılarımdan hatırlayanlar olacaktır – Obama 2012 sonlarında yaptığı halka sesleniş konuşmasının önemli bir bölümünü üç boyutlu yazıcılara ve bu sayede gelecek yeni üretim devrimine ayırmıştı. Amazon’un drone teknolojisini kullanarak geliştirdiği yakın çevreye uçarak teslimat fikrini ve çektiği AmazonPrime Air videosunu görmeyen yok. Her geçen gün yepyeni akıllı gözlük senaryoları çıkıyor piyasaya.

Ne yapmalı?

İş dünyasında global gelişmeleri takip etmeden yaşamak neredeyse imkansız… Tam tersini düşündüğümüzde globalde yaratılan teknolojilerin yaygınlaşması için ülkemiz insanının yaşamına uyum sağlaması gerekiyor. Ülkemiz için yarattığımız işlerde global teknolojiyi yerel gerçeklerimizle yorumlamanın kullanıcıya gerçek faydayı sunacağına inanıyorum.

Diğer ülkelere göre avantaj sağlamak istiyorsak öngörüleri iyi hissedip, fırsatları proaktif bir şekilde değerlendirmemiz gerekiyor. Garantici yaklaşımı bir tarafa bırakıp cesur adımlar atabilmek önemli. Bir gün ülkemizden de dünyayı değiştirecek önemde teknolojik devrimler, akımlar çıkması dileklerimle.

1 Her 3 gençten 1'i ne eğitimde ne istihdamda!
Her 3 gençten 1’i ne eğitimde ne istihdamda!
2 Ezberleri bozan ING Türkiye’nin özgürlükçü bankacılık vizyonu
Ezberleri bozan ING Türkiye’nin özgürlükçü bankacılık vizyonu
3 KFC, Türkiye pazarına HD Holding’le geri dönüyor!
KFC, Türkiye pazarına HD Holding’le geri dönüyor!
4 6 Türk devi TIME’ın “Dünyanın En İyi Şirketleri 2025” listesinde!
6 Türk devi TIME’ın “Dünyanın En İyi Şirketleri 2025” listesinde!
5 Küçük ama korkutucu! Pop Mart, Chucky blind box serisini tanıttı
Küçük ama korkutucu! Pop Mart, Chucky blind box serisini tanıttı
Güncel Haberler
İTÜ ARI Teknokent, Marketing Türkiye ve Deloitte Academy’den güçlü iş birliği: İş dünyası profesyonelleri için özel tasarlanan AI LAB başlıyor...
İTÜ ARI Teknokent, Marketing Türkiye ve Deloitte Academy’den güçlü iş birliği: İş dünyası profesyonelleri için özel tasarlanan AI LAB başlıyor…
İş dünyasına onlar yön veriyor: Platin Yakalar...
İş dünyasına onlar yön veriyor: Platin Yakalar…
Kafeler evlere taşınıyor!
Kafeler evlere taşınıyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Temmuz ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Haberler
Temmuz ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Sena Tufan
6 Ağustos 2025
“Just Do It”in evrimi: 2025’te cevap değil, soru zamanı!
Haberler
“Just Do It”in evrimi: 2025’te cevap değil, soru zamanı!
Nafizcan Önder
1 hafta önce
PANTONE 2026 İlkbahar/Yaz renk trendlerini açıkladı: "Cesur, sakin ve mevsimsiz"
Haberler
PANTONE 2026 İlkbahar/Yaz renk trendlerini açıkladı: “Cesur, sakin ve mevsimsiz”
Nafizcan Önder
3 gün önce
Jennifer Lopez, 70 TIR malzemeli “İstanbul” temalı dev sahnede konser verecek
Haberler
Jennifer Lopez, 70 TIR malzemeli “İstanbul” temalı dev sahnede konser verecek
Marketing Türkiye
21 Temmuz 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.