KADINLAR NEDEN ÇALIŞMAK İSTEMİYOR?
Kadın girişimci oranının toplam içinde yüzde 7,5 olması en çok dikkat çeken konu… Başlangıçtaki varsayımım kocaların kadınlarına izin vermediği biçimindeydi. Oysaki bütün içindeki izin vermeyen koca durumu kadınların ifadesine göre neredeyse eser miktarda (yüzde 8,6). Gerçek sebep başka!
Köy Enstitülü bir babanın kızı ve babası babamın da öğretmeni olan Köy Ensti- tülü bir adamla evlenince ülkemizdeki kadın prob- lemlerini pek de anlamadan bugüne dek geldim. Bırakın problemi anlamayı daha çok kadınlardan oluşan bir öğretmenler ordusu içinde kadının toplumdaki yeri ko- nusunda özgüvenim gelişerek büyüdüm. İtiraf edeyim ki çalışan kadının problemini bizzat çalışmaya başlayınca fark ettim.
Son 25 yıldır kadını güçlendirme ve toplumdaki statüsünü yükseltme gayretlerine tanıklık ederim. Anadolu’da geçirdiğim süre İstanbul’dakinden fazla olmaya başlayınca toplumsal cinsiyet meselelerimiz konusunda kavrayışım da arttı.
Başkan Rıfat Hisarcıklıoğlu, daha zengin olmak istiyorsak kadınların ekonomiye daha çok katma değer yaratması gerektiğini her konuşmasında tekrarlıyor. 2007’de TOBB Kadın Girişimciler Kurulu oluşturulduğundan beri de kadın girişimciliği konusundaki desteğini sürdürdü. Yılın başında Kadın Girişimciler Kurulu’na Başkan Hisarcıklıoğlu’nun göreve çağırmasıyla ben de katıldım.
Türk kadını önce, sonra ve daima çocuğum diyor
Bütün gayretlere rağmen kadın girişimci oranının toplam içinde yüzde 7,5 olması en çok dikkat çeken konu. Bunca desteğe ve gayrete rağmen kadının direnerek iş dünyası içinde olmamasının nedenini öğrenmeme “çalışan ve çalışmayan” kadınlarla yapılan üç araştırma yardımcı oldu. Başlangıçtaki varsayımım kocaların kadınlarına izin vermediği biçimindeydi. Oysaki bütün içindeki izin vermeyen koca durumu kadınların ifadesine göre neredeyse eser miktarda (yüzde 8,6).
Araştırmaya göre durum şöyle:
Kadınlar terbiyeli çocuklar yetiştirmek istiyor (yüzde 64). Bu nedenle de çalışmıyor (yüzde 54).
“Düzenli bir gelirim olsun isterim” diyenler çoğunlukta (yüzde 45,3) ama bunu daha çok “Çocuklarım iyi eğitim alsın” diyerek istiyor.
Peki, nasıl çocuklar yetiştirmek istiyorsun sorusuna alınan yanıtlar sırasıyla şöyle; terbiyeli, hoşgörülü, dindar olsun ama yaratıcı ve eleştirel olmasın. Yani anneler evde oturup terbiyeli ancak sesini pek çıkarmayan evlatlar yetiştirmek istiyor.
Bu eli kalem tutan kadına bir davettir
Dünya kadınlarının yüzde 1’i çalıştığında 80 milyar dolar ekonomik katma değer yarattığını söyleyen bir başka araştırmadan yola çıkarak yurdum kadınını daha çok iş dünyasında görmek gerekiyor.
Son durum ise şudur; TOBB İcra Kurulu’nun Eğitim ve Üniversitelerle İşbirliği Çalışma Grubunda verilen görevle Anadolu kadını için yollara düşmek… Kolay olmadığını biliyorum ancak ilk adımı atmak bile yolu bitirmek üzere azimli olduğumuzu gösterir. Biraz beylik bir laf olacak ama daha uygununu bulamadım: Çorbada tuzum olsun diyen kadınlara haydi gelin beraber gidelim diyorum.
Bir fotoğrafın hikâyesi
TOBB Kadın Girişimciler İcra Kurulu top- lantısına, konuya verdiği önemi göstermek üzere programını hızlandırarak bir bölümüne katılıyor Başkan Rıfat Hisarcıklıoğlu. Toplu fotoğraf çekilirken Başkan’a bu fotoğrafın altına ne yazalım diyorum. “Bilmem, gazeteci sensin.” diyor. KGK’nın kuruluş amacı da olan “Ekonomide Kadın Gücünü” daha çok görmek dileğiyle “Ekonomiye güç katan kadınlar Başkan Hisarcıklıoğlu’yla” yazıyorum.
EŞITLER ARASINDAKI TEK FARK İNOVASYONDUR!
İnovasyon algıda seçicilik yaptığım bir kavram. Bu nedenle İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçı Birlikleri ile Ambalaj Sanayicileri Derneği’nin yaptığı ürün ve tasarımda inovasyon yarışmalarını dikkatle takip ettim. İnanıyorum ki inovasyonu yüreklendiren yarışmalar çocuklarına, “otur oturduğun yerde icat çıkarma” özdeyişiyle uyarılan bir toplumda çok değerli.
İstanbul İhracatçılar Birliğinin endüstriyel gıda tasarım yarışmasının ikincisi yapılırken ASD’nin öğrencilere yatırımı 11 yıldan bu yana sürdürülüyor. Birlik Başkanı Zekeriya Mete ve ASD Başkanı Sadettin Korkut inovasyonun önemine vurgu yapan konuşmalarında eşit ürünler arasında rekabet avantajını inovasyonun sağlayacağını söylüyor. Başkanlar çok haklı!
Ancak diğer yandan tüketim çılgınlığının yaşandığı, alternatiflerin çoğalırken kaynakların giderek azaldığı bir dünyada “tasarrufta inovasyona” ihtiyaç olduğunun altını hararetle çizmek ve dikkate sunmak isterim. Keşke tasarımın yanı sıra tasarrufta inovasyon konulu yarışmalar da tüm sektörlerde düzenlense.