21 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Köşe Yazıları

FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi) İlaç Yan Etkilerini Büyük Veri ile Takip Etmeyi Planlıyor

Sertaç DOĞANAY
14 Eylül 2015
2 dk okuma

ABD Gıda ve İlaç İdaresi (FDA) yıllardır ilaçların yan etkilerini tespit etme konusunda hastaların ifadelerine, doktorların tuttuğu istatistiklere ve ilaç firmalarının raporlarına başvuruyor. Tahmin edeceğiniz gibi sadece Türkiye’de yaşayan bizler değil, ABD’de yaşayanlar da sağlıkla ilgili konularda veya ilaçlarla ilgili bilgi alma ihtiyacında ilk iş olarak Google araması yapıyorlar. Türkiye’deki internet kullanıcılarının internet ve sosyal medyayı sağlık bilgisi alma amaçlı nasıl kullandığı ve bu bilgilerden nasıl etkilendiği konusunda yapılmış 8.000 kişilik anketin detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.

Türkiye’de arama motorları arasında pazar payı %90-95 dolayında olan Google, dünya genelinde de %70’ten fazla pazar payına sahip. Google arama trendleri sayesinde herhangi bir arama teriminin yıllar, aylar ve hatta günler bazında aranma hacimlerinin trendini görme şansına sahibiz. Google, bu araç ile sunduğu verinin ötesinde bir “büyük veri”ye sahip şüphesiz. Dünyanın herhangi bir yerinde yayılmakta olan bir salgın hastalığı öngörme ve hatta tespit etme konusunda sadece Google değil, özellikle büyük bir kullanıcı kitlesine sahip başka platformlar da imkanlarını kullanıyorlar. Wikipedia’nın bundan bir süre önce BBC Health’te paylaştığı haberin detaylarını okuduğumuzda, salgın hastalıkları geleneksel yöntemlerden yaklaşık 1 ay önce tahmin edebildiklerini öğreniyoruz.

FDA yetkilileri 9 Haziran’da kıdemli Google araştırmacısı Evgeniy Gabrilovich ile advers ilaç reaksiyonlarını saptamada (yan etkileri) arama sorgusu verilerinin kullanılması ile ilgili bir görüşme yaptılar. Veri madenciliği konusunda uzmanlaşmış Google’ın kıdemli araştırmacısı Evgeniy Gabrilovich, ilaç reaksiyonları için taramaya Yahoo!’dayken başlamış. Kendisinin de katkıda bulunduğu; 2013 tarihli Journal of Medical Internet Research Dergisi’nde yayınlanan bu makale, 2010 yılından itibaren 176 milyon tekil Yahoo! kullanıcısının sorgularının ve arama verilerinin analiz edilerek ulaştığı sonuçları gösteriyor. Örnek olarak “kramplar”, “kilo alma” ve “yorgunluk” aramaları daha önceden görülmemiş yan etkileri ortaya çıkarmış. Bunlar, bir ilaçla tedaviye başladıktan sonra görülen yan etkilerdir. Başka arama verileri, XYZ antidepresan ilacını kullanan hastaların ilacı aramasından 6 ila 10 hafta sonra “uykusuzluk şikayeti” araması yaptığını göstermiştir.

İlaç sektörü yıllardır internet üzerinde ilaç reaksiyonları ile ilgili yararlı işaretler bulmak amacıyla çalışıyor. “Eğer doğru teknoloji ile noktaları birleştirirseniz, sorunları çok çok önceden görebilirsiniz.” diyor Treato CEO’su İdo Hadari. Treato; online hasta forumlarını inceleyerek bu raporları ilaç firmalarına satıyor.

Son olarak Haziran ayında FDA’in ilaç yan etkileri konusunda sağlık forumlarını izlemek için online hasta bilgi paylaşımı platfromu olan PatientsLikeMe ile yaptığı işbirliğini duyurduğunu da ekleyelim.

1 adidas ve Nike'ı sarsan "On" Türkiye pazarına adım attı...
adidas ve Nike’ı sarsan “On” Türkiye pazarına adım attı…
2 YouTube’da yeni reklam stratejisi: Duygu temelli hedefleme dönemi başlıyor
YouTube’da yeni reklam stratejisi: Duygu temelli hedefleme dönemi başlıyor
3 İş dünyasında haftanın atamaları (10-16 Mayıs)
İş dünyasında haftanın atamaları (10-16 Mayıs)
4 Tablet pazarı 2025'e güçlü başladı: Zirvedeki marka değişmedi
Tablet pazarı 2025’e güçlü başladı: Zirvedeki marka değişmedi
5 "Çay her şeyi çözer"
“Çay her şeyi çözer”
Güncel Haberler
Beymen Group’tan ilk sürdürülebilirlik raporu: Geleceğe sorumlu bir adım
Beymen Group’tan ilk sürdürülebilirlik raporu: Geleceğe sorumlu bir adım
SharkNinja teknoloji ve inovasyon alanlarında iki ödüle uzandı!
SharkNinja teknoloji ve inovasyon alanlarında iki ödüle uzandı!
Yeni nesil sekülerler: Seküler yaşayıp dindar ölmek!
Yeni nesil sekülerler: Seküler yaşayıp dindar ölmek!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Moda dünyasının kült markası Zeki Mayo'nun isim hakkı davasında karar çıktı!
Haberler
Moda dünyasının kült markası Zeki Mayo’nun isim hakkı davasında karar çıktı!
Nafizcan Önder
12 Mart 2025
Google Asistan kaldırılıyor!
Haberler
Google Asistan kaldırılıyor!
Sena Tufan
17 Mart 2025
Cheetos yedikten sonra elini üzerine silenler buraya!
Haberler
Cheetos yedikten sonra elini üzerine silenler buraya!
Sena Tufan
9 Nisan 2025
FİLE market BİM'den ayrılıyor!
Haberler
FİLE market BİM’den ayrılıyor!
Sena Tufan
12 Mart 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.