2 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Köşe Yazıları

​Ezber bozan!

Yiğit KULABAŞ
7 Aralık 2015
3 dk okuma

Fotokopi fikrini absürt bulan Kodak, Xerox’un; bilgisayarı bilim adamları dışında kim kullanır diyen Univac, IBM’in; kişisel bilgisayarın abes bir fikir olduğunu düşünen IBM, Apple ve Microsoft’un; internetin potansiyelini geç keşfeden Microsoft, Google ve diğerlerinin temeline ilk harcı koyuyor… Yeni fikirleri hazmetmek, geleceği görebilmek, çevik hareketlerle yeni düzene uyum sağlayabilmek basit değil ne yazık ki…

Daniel Kahneman “Thinking, Fast and Slow” isimli ünlü kitabında beynin iki sistem tarafından yönetildiğini anlatır. Yazarın otomatik pilot olarak konumlandırdığı Sistem1 sıradanlığın hükümdarıdır. Çalışkandır, ışık hızında düşünmeden karar verilmesini sağlar. Etraftaki her türlü girdiyi kalıplara uydurmaya, sıradanlaştırmaya çalışır. Sistem2 daha tembeldir, işlerin olabildiğince Sistem1 tarafından yapılmasını bekler. Sıra dışı ortamlarda devreye girer. Olayı algılamaya, basitleştirmeye, bir an önce Sistem1’e devretmeye çalışır. Her zaman başarılı olamaz elbette. Öğrenme, anlama, düşünme, yeniden biçimlendirme, üretme, dönüştürme süreçlerinde Sistem2 direksiyonda durmak zorundadır.

İnsanoğlu sıradanlığı sever o yüzden. Normal güzeldir. Düşünmeden yapılan işler beyni yormaz. Sadece istisnai durumlarda sıradışılık bekler beyin. Okuduğu kitap klişelerden uzak olmalıdır. Mesela sinemada seyrettiği filmle heyecanlanmalı, duygulanmalı ya da şaşırmalıdır en azından. Gittiği konferansta sahnedeki sunum beyninde yepyeni kapılar açabilmelidir. Yoksa “çok sıradandı” diye yaftalanır eser, tavsiye edilmez kimselere.

Sıradanlığa övgü

“Günümüz toplumu benzer eğitim almış benzer çalışanların, benzer fikirlerle benzer ürünleri, benzer kalite, benzer fiyat ve benzer yöntemlerle sattıkları benzer firmalarla dolu.” Girişimciler arasında oldukça popüler olan bu sözler “Funky Business Forever” kitabından… Yazarları aynı zamanda dünyanın en etkili düşünürleri listesinde yer alan iki İsveçli profesör: Kjell Nordstrom ve Jonas Ridderstrale…

Bu sözle Sistem1 ve Sistem2 yaklaşımını ilişkilendirecek olursak çok net bir saptamaya ulaşabiliriz. Evet, aynen düşündüğünüz gibi: Şirketler de aslında Sistem1 üzerine kurulu… Hiç düşünmeden, neredeyse otomatiğe bağlanmış bir tempo ile işi sonuca bağlamak, anı ve günü kurtarmak, süreçleri uygulamak; riske girmeden hasarsız ilerlemek, hızlı olmak ve çalışkanlık çok önemli. Zira ulaşılacak hedefler var. Rakamlar tutmalı, hem de tam zamanında, aksamadan.

Öte yandan fark yaratmak isteyen her şirketin en az Sistem1 kadar Sistem2’ye de ihtiyacı var, ezberleri bozabilmek, kalıpları kırabilmek için.

Inovasyon

Sistem2’yi iyi kullanan şirketler de tarihle beraber evirildi. Geçmişte ezber bozabilmek fazlasıyla ürün odaklıydı. Rakiplerde olmayan bir fonksiyon, bir özellik pazarı kırıp geçiyordu. Çoğu zaman da yeni, yepyeni, büyük bir icada ihtiyaç vardı.

Tarihten önemli örneklerle ilerleyelim. Altmışlı yılların sonu… İsviçre saat endüstrisinin neredeyse alternatifsiz tek hakimi… Derken biri dijital saat adında yeni bir fikir geliştiriyor ve sunuyor dev firmalara. Akrebi ve yelkovanı dahi olmayan, dişli takımlarından yoksun ve hatta pille çalışan bir saat bu… Üstelik 9’a çeyrek var yerine 08:45 diyor alet. Konuştuğu dil bile farklı… Saat devleri bu saçma modeli anlamsız buluyor. “Kim böyle bir saat kullanmak ister ki?”

Dijital saat, gezegenin bambaşka bir köşesinde, Japonya’da hayat buluyor. Seiko global saat piyasasını ele geçiriyor. Yeni paradigma tabuları, kalıpları, kuralları, oyuncuları ve bütün düzeni alt üst ediyor. Dünyanın ezberini bozuyor.

Örneklerin listesi uzun… Fotokopi fikrini absürt bulan Kodak, Xerox’un; bilgisayarı bilim adamları dışında kim kullanır diyen Univac, IBM’in; kişisel bilgisayarın abes bir fikir olduğunu düşünen IBM, Apple ve Microsoft’un; internet’in potansiyelini geç keşfeden Microsoft, Google ve diğerlerinin temeline ilk harcı koyuyor… Yeni fikirleri hazmetmek, geleceği görebilmek, çevik hareketlerle yeni düzene uyum sağlayabilmek basit değil ne yazık ki…

Yıkıcı Inovasyon

Yukarıda verdiğim örneklerin neredeyse tamamı gördüğünüz üzere ürün odaklı. Günümüzün popüler örneklerinde ise başka bir akım öne çıkıyor. Uber, Airbnb, Booking.com, spotify, iPhone, iPad ve yıllardır ortalığı kasıp kavuran amazon.com’u düşünün. Ürünü servise döndürmeyi başarmış şirketlerden bahsediyoruz. Listeye bakıp da “ama iPhone ve iPad birer ürün” dediyseniz yanılıyorsunuz, buralarda da başarının sırrı arkada yatan servisleştirmede, servis dönüşümünde…

Yeni dönemin her geçen gün popülerleşen bir terimi var: Yıkıcı İnovasyon (Disruptive Innovation). Yıkıcı inovasyon tanımında pazarda var olan ön yargıları, kuralları, kabulleri değiştirerek yeni bir ortam yaratmak yatıyor. Terim Clayton M. Christensen tarafından iş dünyasına 1995 yılında kazandırılmış. Yani tam 20 sene önce… İşin enteresan tarafı şirketler o kadar muhafazakar ki genelde sektörün alışılagelmiş kurallarını yıkmak dışarıdan bir oyuncuya nasip oluyor.

Bu tanımdaki yıkıcı kelimesi çok önemli. Konfor alanında duran, mevcut konumunu eski düzeni koruyarak sağlamaya çalışan şirketler için hasar çok büyük olabiliyor. Düşünün; çok değil, on sene öncesine kadar fotoğraf denince akla gelen şirket Kodak’tı mesela. Bugün on sene öncesine göre belki yüz, belki bin kat daha fazla fotoğraf çekiyoruz. Ama Kodak elindeki patentleri dahi satmak zorunda kalmış olan zor durumda bir firma. Fotoğraf dediğimizde artık aklımıza başka bir isim, Instagram geliyor. Üstelik şirketin geçmişi sadece beş seneden ibaret…

Ezberbozan Liderlik

İşte sırf bu nedenlerden ötürü özellikle de bugünlerde ihtiyaç var Sistem2’ye… Hem de fark yaratmak isteyen hemen her şirketin ihtiyacı var. Çünkü çağımız ezber bozma çağı. Dünya değişiyor. İş modelleri değişiyor, her gün hayatımıza yepyeni teknolojiler giriyor. Ama en önemli değişim bizde. Düşünce yapımız, alışkanlıklarımız, davranışlarımız kökten bir dönüşüm içinde.

Ancak Sistem2’nin devreye girebilmesi için güçlü bir liderliğe ihtiyacı var. Sadece bugünü değil yarınları da düşünen bir liderlik… Ezberleri bozabilmek için strateji, inovasyon ve teknolojinin bir araya gelmesi gerekiyor.

Ve bütün ezberbozan yolculuklar aynı basit noktadan başlıyor. Çünkü iş dünyasında her şey, her detay değişse de, değişmeyen yegane bir soru var: Müşterim ne ister?

Gelecek ay yine bu konuyla devam edelim. Bu önemli sorunun cevabını nasıl bulabileceğimizin peşinde koşalım.

1 ÖTV düzenlemesi Meclis'ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?
2 Araştırma: Elektrikli mi yoksa hibrit mi almalı? Kararsızlar buraya!
Araştırma: Elektrikli mi yoksa hibrit mi almalı? Kararsızlar buraya!
3 Amazon’un mısır tarlasındaki AI üssü 1 milyon hane kadar elektrik tüketecek!
Amazon’un mısır tarlasındaki AI üssü 1 milyon hane kadar elektrik tüketecek!
4 Ünlüler sosyal medyada çaresiz: "Sussan olmuyor susmasan olmaz..."
Ünlüler sosyal medyada çaresiz: “Sussan olmuyor susmasan olmaz…”
5 Sinem Sandıkçı Gökçen, 25 Avrupa ülkesinin bağlı olduğu bölgede tüketici ürünleri bölümünü yönetecek
Sinem Sandıkçı Gökçen, 25 Avrupa ülkesinin bağlı olduğu bölgede tüketici ürünleri bölümünü yönetecek
Güncel Haberler
Marketing Türkiye’nin “Pure Italian” rüzgarı İstanbul İtalya Başkonsolosluğu’nda esti
Marketing Türkiye’nin “Pure Italian” rüzgarı İstanbul İtalya Başkonsolosluğu’nda esti
Şerife Kırımlı, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü oldu
Şerife Kırımlı, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü oldu
Enerjinin geleceği Maxxen ev sahipliğinde konuşuldu
Enerjinin geleceği Maxxen ev sahipliğinde konuşuldu
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Sürdürülebilirlik artık takım oyunu!
Haberler
Sürdürülebilirlik artık takım oyunu!
Nafizcan Önder
2 hafta önce
Trump'ın TikTok stratejisi: ABD Başkanı satış süresini üçüncü kez uzatıyor
Haberler
Trump’ın TikTok stratejisi: ABD Başkanı satış süresini üçüncü kez uzatıyor
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
Türk spor medyasının unutulmaz sesi Sabri Ugan hayatını kaybetti
Haberler
Türk spor medyasının unutulmaz sesi Sabri Ugan hayatını kaybetti
Nafizcan Önder
2 gün önce
Veri kaybı yaşayan şirketlerin ömrü en fazla 2 yıl!
Haberler
Veri kaybı yaşayan şirketlerin ömrü en fazla 2 yıl!
Sena Tufan
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.