Drone ile kurallar yeniden yazılacak!
Dünyayı değiştirecek, hemen her sektöre değecek yeni bir teknoloji daha ufukta görünüyor. Pazarlama profesyonellerinin bu ürünleri keşfetmesiyle beraber pazarlama dünyasını renklendirecek fikirler ve yöntemlerin ortaya çıkacağı kesin…
İnsansız hava araçları 1800’lü yıllardan, yani insanoğlunun uçmaya başlayabildiği ilk günlerden beri gündemde olan bir konu… Bir başka deyişle, insanoğlu bir yandan uçmayı, bir yandan da uçan şeyleri kontrol etmeyi hayal etmiş yıllar boyunca. Fikirler zaman içinde önce prototiplere sonra ürünlere dönüşmüş. En büyük talep askeri konularda olduğu için zamanla “insansız hava aracı” denince akla sadece savaşlar, tatbikatlar, istihbarat, güvenlik, takip gelir olmuş.
Ancak son iki-üç sene içinde sektöre giren şirketler, attıkları küçük ama akıllı adımlarla oyunun kurallarını değiştirmeye çalışıyor. Her geçen gün pazara yepyeni, daha küçük, hesaplı, ulaşılabilir ürünler sunuluyor. Cihazların tasarımları modernleşiyor, renkleniyor, çeşitleniyor. Eklenen yeni özellikler sayesinde ürünler birer multi-medya aracı haline dönüşüyor; video kaydediyor, cep telefonları/tabletler aracılığıyla yönetilebiliyor, internete bağlanıyor, veri transferi yapabiliyor. Bu yeni ürün ailesine “insansız hava aracı” yerine “drone” deniyor artık. Drone İngilizce erkek arı demek. Ancak pek çok ülkede drone denince artık akla uzaktan kumanda edilen uçan “şeyler” geliyor.
Her ne kadar ürünler ulaşılabilir hale gelse de regülasyon konusunda hâlâ çok fazla sınırlama var. Çoğu ülkede uçan nesnelerle ilgili mevzuat hâlâ tamamlanmış değil. Şirketler lobi faaliyetlerine çok büyük zaman ve bütçe harcıyor. Drone teknolojisi yeni ufuklara, yeni alanlara kanat açmaya hazırlanıyor. Drone ile kuralları yeniden yazılacak sektörlere hızlıca göz atalım.
Tarım
En büyük potansiyel tarımda… Hatta bazı analistlere göre tarımdaki kullanım askeriyeyi geçecek. Çiftçilerin en önemli sorunlarından biri tarlaya hakim olmak zira… Dönümler, hektarlar büyüklüğünde toprağın, ekinin yönetimi en önemli konulardan biri. Mahsulün kontrolü, kalite tespiti, verim analizleri, böceklenme ve hastalıklarla mücadele, kuraklığın tespiti, rutubet ve sulama başta olmak üzere pek çok konuda tarlayı adım adım dolaşmak gerekiyor. Ebatlar büyüdükçe bütün bu işlemler zorlaşıyor, seyrekleşiyor, atlanabiliyor.
Drone’lar ile tarlanın her noktası üzerinde uçmak, kuşbakışı incelemek, cihazdan gelen görüntüleri elinizdeki ekrandan seyretmek mümkün. Hatta askeri modellerde bulunan özelliklerin eklenmesi durumunda bu işlemlerin çok uzaklardan yönetmek söz konusu… Mesela İstanbul’da oturup Çanakkale’deki bağınızı izlemeye ne dersiniz?
Hayvancılık da hemen yan kulvarda yer alan bir başka konu… Benzer yöntemleri kullanarak geniş arazileri kuşbaşı gözlemlemek, problemli alanları tespit edip aksiyon almak mümkün.
Film, spor ve TV dünyası
İşte bir başka önemli alan. Drone’lar film, sanat, televizyon ve spor dünyasını da değiştireceğe benziyor. Bu sene içinde iki önemli gelişme yaşandı. Öncelikle Şubat ayındaki Oscar törenlerinde 2013 Sci-Tech ödül sahipleri arasında sinema dünyasına yeni bir boyut getiriyor olması nedeniyle Emmanuel Previnaire, Jan Sperling, Etienne Brandt ve Tony Postiau da bulunuyordu. Geliştirdikleri SARAH 3.0 isimli pilli, uzaktan yönetilen, minyatür helikopter kamera sistemiyle normal helikopterlerle, kablolu sitemlerle ya da klasik kamera cihazlarıyla çekilemeyecek görüntüler elde etmek mümkün.
Yine aynı şekilde Sochi’de düzenlenen 2014 Kış Olimpiyatları’nda pek çok önemli çekim uçan kameralar tarafından yapıldı. Havada uzaktan yönetilen kameralar değişik açılardan yaptıkları çekimlerle ekran başındakilere farklı deneyimler yaşattılar.
Hava çekimleri spor, sinema ve televizyon dünyasına yeni yetenekler kazandırmaya devam edeceğe benziyor.
Tedarik Zinciri
Drone’ların popülerliğini artıran bir diğer firma da Amazon. Şirketin “Amazon Prime Air” isimli henüz olmayan servisi için yayınladığı fütürist videosu ilk günde milyonlarca kişiye ulaştı. Seyretmeyenler için kısaca hatırlatalım: Amazon’a gelen bir sipariş önce sağlam bir şekilde paketlenir; sonra paket bir drone tarafından alınır; drone paketle birlikte gökyüzüne doğru havalanır ve tarlaların üzerinden uçarak teslimat adresine ulaşır; paketi sahibine teslim eder. Şirketin anlattığı vizyonda herhangi bir Amazon dağıtım merkezine yakın mesafede oturan müşterilere ekspres teslimatla ilgili yepyeni bir yöntem gösterilmekte…
Video benzer fikirleri tetikledi. Boyutu küçük, kendisi hafif her türlü ürün için kurgular üretildi. Bir pizza zinciri benzer bir video ile eve teslimatı görselleştirdi. Hatta Birleşik Arap Emirlikleri devlet hizmetlerini halka ulaştırmak için milyon dolarlık bir yarışma açtı. Ana kurgu pasaport ve benzeri evrakların vatandaşlara teslimatını yapacak özel, güvenli bir drone sisteminin tasarlanması üzerine kurulu. Sonuçların çok yakında açıklanması bekleniyor.
Pazarlama
Şimdilik bütün pazarlama dünyasını etkisi altına almasa da belli sektörlerde büyük bir heyecan söz konusu. Örneğin gayrimenkulcüler… Artık ev tanıtımlarında, özellikle de malikane, villa satışlarında emlakçılar dronelara iyice bel bağlamış durumda. Amerika’daki pek çok emlakçı uçan kameraları kullanarak iddialı tanıtım filmleri hazırlıyor. Evin içi dışı; çatıdan, gökyüzünden, içeriden kuş bakışı ve diğer açılardan çekiliyor. Potansiyel müşteriler kuş misali evin içinde dolaşıyor.
Yine aynı şekilde turizm, seyahat firmaları da konuya karşı çok sıcak… Benzer filmlerle gidilecek mekanlar potansiyel turistlere adeta yaşatılıyor. Uçan kameralar özellikle yamaç paraşütü, kayak, doğa sporları ve macera turizmi konusunda faaliyet gösteren firmalar için çok önemli fırsatlar yaratıyor.
Türkiye’deki perakendecilerle yaptığımız çalıştaylarda ortaya çıkan fikirler arasında başrolünde drone olan enteresan fikirler de ortaya çıktı. Hızlıca değinilebilecekler arasında raf yönetimi, eksik malzemenin stoktan getirilmesi, drone ile augmented reality kavramlarının birleşmesi, e-ticarete getirilebilecek yeni modeller, mağaza içi rehberlik, danışmanlık hizmetleri de bulunuyor. Çalıştayların kapsamlı raporu için bana e-posta atabilirsiniz.
Özetle dünyayı değiştirecek, hemen her sektöre değecek yeni bir teknoloji daha ufukta görünüyor. Pazarlama profesyonellerinin bu ürünleri keşfetmesiyle beraber pazarlama dünyasını renklendirecek fikirler ve yöntemlerin ortaya çıkacağı kesin…