Çocuklar, yılbaşı ve “Kids Marketing”
“Yeni” sözcüğünü duyduğunuzda ne hissedersiniz? Meraklanır, heyecanlanırsınız değil mi? Peki çocuklar için “yeni” ne ifade eder? Sizin hissettiklerinizi onlarca kez çarpın, anlarsınız. Yeni bir arkadaş, yeni bir kitap, yeni bir oyuncak, yeni bir giysi, ayakkabı… Yenilik çocukların en sevdiği kavramdır desek yanlış olmaz.
Zaman ise çocuklar için soyut bir kavramdır. Onların takvimle pek araları yoktur. Bugünün 10 Ocak, 25 Mart olması önemli değildir. Onlar için takvim; aileleriyle birlikte geçirecekleri hafta sonu, yarı yıl veya yaz tatilinin başlangıcı, (ne yazık ki) okula dönüş ve en önemlisi doğum günlerinden ibarettir.
Çocuklar her zaman “yeni”yi heyecanla karşılamayabilirler. Yeni bir gün onlar için; hızlı bir sabah kahvaltısı, okula gitmek, sınava girmek anlamına gelebilir. Öte yandan yeni yıl bir istisnadır. Ailenin bir arada olması, eğlenmesi, abur cuburlar ve tabii ki hediyeler yılbaşını onlar için özel kılar.
Yılbaşı alışverişinin kodları
Söz hediyeden açılmışken geçenlerde karşıma çıkan bir küresel araştırmanın Türkiye ile ilgili ilginç sonuçlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Söz konusu araştırma PayPal için GfK tarafından Aralık 2015’te tüketicilerin yılbaşı alışverişi davranışlarını incelemek için yapılmış. Araştırmanın en ilgi çekici sonuçlarından biri 18-25 yaş aralığındaki tüketicilerin yüzde 25,5’inin yılbaşı hediyesi alışverişine Kasım veya daha öncesinden başlamaları. Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 60’ının yılbaşı alışverişi için en az iki saat harcaması ve bu sürenin bazılarında altı saate kadar çıkması da bu dönemdeki tüketici davranışlarını özetleyen bir örnek. Araştırmada annelerin yüzde 57’si, babaların ise yüzde 48’i çocukları için hediye alacaklarını belirtmiş. Genç katılımcıların ise yüzde 52’si anne ve babaları için hediye almayı planlıyor. Yılbaşı için en çok istenen ilk üç hediye giyim, ayakkabı ve aksesuar kategorilerinde yer alıyor. Bence en ilginç veri ise özellikle 18-25 yaş aralığındaki katılımcıların kendilerine oyuncak hediye edilmesinden hoşlanmaması.
En iyi yılbaşı hediyesi: Deneyim
Her ortamda ısrarla vurguluyorum. Markalar çocuklarla iletişimlerinde ürünlerine değil sunabilecekleri deneyime odaklanmalı ve bu deneyimi sadece çocuklara değil tüm aileye yaşatmalı. Bu, yılbaşı için yapılan kampanyalar için de geçerli. Konuyla ilgili ilginç bir örnek vereyim. Ünlü Amerikan mağazacılık devi Sears 1933 yılından beri her Eylül ayında Sears Wish Book adı verilen, içinde oyuncak ve diğer hediye alternatiflerinin bulunduğu bir yılbaşı hediye kataloğu yayımlıyor. Bu katalog çocuklar arasında o kadar popüler olmuş ki, bazı çocuklar için yılbaşı hediyesi yerine geçiyormuş!
Yılbaşında çocuklarla iletişimin özünü yakalamak
Yılbaşı Kids Marketing için en yoğun dönemlerden biri. Bazı markalar reklam ve pazarlama bütçelerini satış hedefine yoğunlaştırırken, bazı markalar bu fırsatı deneyime odaklanmak için kullanıyor. Bu konuda dünyada neler olup bitiyor diye baktığımda bazı markaların konunun özünü yakalayan başarılı kampanyalarıyla karşılaştım. Bunlardan birkaç tanesini sizlerle paylaşmak istiyorum. Bu örnekler günümüz Kids Marketing eğilimlerini yansıtmaları açısından da önem taşıyor.
Disney’in sihirli posta kutusu
Disney bu yılbaşı için İngiltere’de bir çocuk hastanesiyle ve In Kind Direct adlı bir sivil toplum kuruluşuyla iş birliği yaptı. Bu iş birliğiyle kuruluşlar, adı “Ailemizden sana sevgilerle” olarak Türkçe’ye çevrilebilecek bir sosyal sorumluluk kampanyasına imza atmışlar. Kampanyada çocuklar Noel Baba’ya bir mektup yazıyor ve mektubu İngiltere’deki Disney mağazalarında bulunan “Mickey’in sihirli posta kutusu”na atıyor. Posta kutusuna atılan her mektup için Disney hayır kurumlarına bir pelüş oyuncak bağışlıyor. Disney kampanya boyunca Avrupa çapında 140 bin pelüş oyuncak bağışlamış.
Empatinin ödülü
WWF’nin (Doğal Hayatı Koruma Vakfı) kaplanları korumak için düzenlediği kampanya ise aileleri hedef alıyor. Bir ailenin evlerinde yaralı bir kaplan bulması ve onu iyileştirirken zamanla aileden biri olmasını anlatan başarılı bir reklam filmiyle desteklenen kampanyada amaç nesilleri tehlike altında olan kaplanlar için farkındalık yaratmak. Bu kampanyanın çocuklarla iletişimle ne ilgisi var demeyin. Kampanyaya katılarak ayda 5 Sterlin bağışlayan herkese kişiselleştirilmiş bir çocuk kitabı hediye ediliyor.
Eğlendirirken eğitmek
İngiliz çevrimiçi süpermarket Ocado’nun çocuklara eğitim odaklı yaklaşan kampanyası da Kids Marketing için güzel bir örnek. Ocado Grubu aslında gıda ve e-ticaret sektörlerinde faaliyet gösterse de diğer yandan çocuklara bilgisayar programcılığı öğretmeyi amaçlayan Code for Life hareketini de destekliyor. Grubun bu amaçla geliştirdiği Rapid Router adlı eğitici bilgisayar oyunu dünyada bin 400 okulda 5-16 yaş aralığında 70 bin kullanıcıya sahip. Ocado bu oyunun yılbaşı versiyonuyla çocukların yılbaşı eğlencelerini eğitimle birleştiriyor.
Paylaşımın tadı
İspanyol bankası Santander de yılbaşı kampanyasını sosyal sorumluk çerçevesinde ele almış. Santander şubelerine gidip, yoksul çocuklar için oyuncak bağışladığınızda bir madalyon çikolatayla ödüllendiriliyorsunuz. Santander geleneksel iletişimden de kopmamış ve sosyal medya hesapları üzerinden düzenlediği bir kampanyayla takipçilerine 2016’nın gözde oyuncaklarını hediye etmiş.
Çocuklarla iletişimin sınırı
Gördüğünüz gibi çocuklarla iletişimde, tıpkı onların yaratıcılık ve hayal güçleri kadar sınırsız seçenekler var. Yeter ki onların ruhlarına hitap edecek, geleceklerine yarar sağlayacak fikirleri hayata geçirebilelim. 2017’nin hepimize umut, sevinç, mutluluk getirmesi dileğiyle… Yeni yılınız kutlu olsun!