Azaldık, kaliteli şekilde çoğalmalıyız…
Geçen sene yılı değerlendirirken ve 2022 planlarımızı oluştururken sektördeki en temel sorunlara, ihtiyaçlara odaklanmıştık haklı olarak. Çaylak Kampı, Adforce, Brief Eğitimi, Genç Kristal gibi köklü projelerimizle Reklamcılık Vakfı sektöre anlamlı bir değer üretmeye devam etti. Yetmez, konuyu bir adım daha öteye götürmek için de Reklamcılık Vakfı olarak, Reklamcılar Derneği ile birlikte daha derin bir eğitim projesini daha hayata geçirdik, bundan dolayı oldukça keyifliyiz. Sorunu sadece ortaya koymak değil, etraflıca inceleyip, çözümünün bir parçası olabilmek mutluluk verici.
Uzun zamandır farkında olduğumuz bir gerçeği artık yüksek sesle konuşabiliyor olduk. Sektörün insan kaynağı problemi büyük, yetenekli genç bulmak zor, reklamcılıkla ilgili endişe artıyor demiştik. Reklamcılık Vakfı olarak Reklamverenler Derneği Başkanımız Ahmet Pura, Reklamcılar Derneği Başkanımız Banun Erkıran ve RD-RV Yönetim Kurulumuzun da çağrılarına uyarak faydalı olacağına yürekten inandığımız bir projeye imza attık. ADcampus ismini verdiğimiz projenin ana amaçları şöyle:
- Akademik bilgiyi pratikle buluşturmak
- Ajans dünyasını gençlere tanıtmak
- Reklamcılığın cazibesini artırmak – yaşatmak
- Profesyonellerle ve sahadaki deneyimle gençleri buluşturmak
- Reklamcılık sektöründe kalifiye iş gücünü artırmak
- Reklamcılığı tek il tekelinden çıkarmak – hibrit çalışma koşulları avantajıyla İstanbul dışında yaşayan gençlere de ulaşabilmek
- Gençlere sektöre girişte geniş bir networking imkanı sağlayabilmek…
“Ajanscılığa Giriş 101”
Giriş modülüne, buna Ajanscılığa Giriş 101 de diyebiliriz, 17-18 Aralık’ta hafta sonu yapılan bir eğitim organizasyonuyla başladık. Sonra gençlerin en uygun zamanı olan sömestrda, 6-20 Şubat arası 100+ saatlik ana modüller gerçekleşecek. Aralık 2022-Şubat 2023 arasında ise kayıt olan arkadaşlarımızla iletişimi sıcak tutmak için ilham verecek sohbetlerle onları beslemeye devam edeceğiz. İki modülle reklamcılık ve medya modülleriyle sektörün ihtiyacı olan ajans kültürüne sağlam bir oryantasyonla hazırlanmış gençleri yetiştirmeye çalışacağız.
Ne mutlu ki sektörümüzün önde gelen ajansları ve kurumları hem eğitmen, içerik destekleriyle, hem de eğitimden başarıyla ayrılan gençlerin kariyer yolculuğunu çizme noktasında bizlerle olacak. Sanıyoruz hem Türkiye’nin hem de muhtemelen birçok ülkenin hayata geçirdiği reklam/medya eğitimleri arasında hem kapsama alanı hem derinliği hem de sektördeki birçok paydaşı ortak amaç için bir araya getirebilmesiyle fark yaratan bir iş ortaya koyacağımıza inancımız tam.
Reklamcılığın pozitif manipülasyon gücünü kullanmalıyız
Peki, neden yeni gelecek reklamcıların eğitimini bu kadar önemsiyoruz? Konu derin ama bu kadar kısa bir sorunun cevapları şöyle sıralanabilir: Azaldık, kaliteli şekilde çoğalmak istiyoruz. Sektördeki iş kalitesi veya toplumun istediklerinin, talep ettiklerinin kalitesinde büyük kayıp var, bunu yukarı çekmemiz şart. Vasatlığın kafi olduğu bir toplumda ileri gitmek asla mümkün değil biliyoruz. Reklamcılığın pozitif manipülasyon yeteneğinin toplumu kültürel anlamda yukarıya çekebileceğine dair görev bilinciyle işimizi yapmamız, yeni yetişecek reklamcıları da bu bilinçle eğitmemiz, yönlendirmemiz şart. Reklamın ekonomiye katkısına dair bilinci artırmamız gerekli. Bakınız, DPİP tarafından hazırlanan Reklamın Ekonomiye Katkısı Raporu’nda elde edilen sonuçlar çarpıcı; Her 1 TL’lik reklam ve medya yatırımı, milli gelire 19,4 TL dönüş sağlayarak değer yaratıyor.
Türkiye’de reklam ve medya yatırımlarının 2020 yılında milli ekonomiye (GSYH) doğrudan ve dolaylı olarak katkısı yüzde 6,73 ile 340 milyar TL ve reklam harcamasının GSYH’ya oranına bakıldığında büyüme potansiyeli muazzam büyük. Hem yeni reklamverenlerle hem de organik büyüme yoluyla… Bugün organize medya yatırımları (yani dijital medya ajansları, medya ajansları üzerinden yönetilen reklam bütçesi) yaklaşık 13 milyar TL iken, organize ve direkt reklam harcamaları rakamı 21 milyar TL’ye yükseliyor. Bunu reklamın değerini, katkısını anlayan iş gruplarının sayısının artışı olarak da yorumluyorum. Reklam harcaması artıyor, reklamın önemini anlayanların sayısı artıyor, bu da marka yaratmanın heyecanını yaşayacak reklamcıların sayısının ve kalitesinin neden artması gerektiğini de ortaya koyuyor.
Sektör yeni yetenekler için harekete geçti
Türkiye bulunduğu coğrafya nedeniyle birçok pazarın bölgesel merkezi olabilecek potansiyele sahip. Gerek ender alanlardaki derinleşme gerek yeni medya ve reklam disiplinlileriyle yaratıcılığı dikeylerde uzmanlaştırma bize multi market rolleri de getirebilir. Üzerine ekleyebileceğimiz müthiş genç nüfusumuz, dayanıklılığımız ve kavrama, uygulama alanındaki çevikliğimizle avantajlarımız çok büyük. İştah ve isteğimiz oldukça, bir de üstüne sağlıklı bir stratejiyle hayata geçireceğimiz alt yapı ve yetenek yatırımlarıyla bu planı gerçekleştirebilmemiz çok mümkün.
İşte bu nedenle ADcampus için sektörün önde gelen profesyonelleri ve kurumlarının verdiği desteği iyi okumak gerek. Belki de uzun yıllardır ilk kez, hep birlikte ortak amaçla yeni yetenekleri bulmaya, yetiştirmeye karar vermiş ve aksiyona geçmiş bir endüstri görüyoruz. Bu desteği de usta-çırak ilişkisinin ilk adımı ve sonsuz bir iyi niyet değerlemesi olarak müthiş kıymetli buluyoruz ve destekleri için katkıda bulunan tüm ajanslara, paydaşlarımıza teşekkür ediyoruz.
Sektörün daha iyiye gitmesi için özverili insanların, değişim yolunda ortaya koydukları müthiş çabalar var sektörde; yatırımı raporlamak, her geçen gün daha sağlıklı bir metodoloji geliştirmek, kurumların birlikte çalışabilmesini ve daha büyük bir güç, değişimi, fayda ve etki yaratabilmelerini sağlamak, standartları belirlemek, bunlara yönelik aksiyonları hayata geçirmek, sorunları bile sağlıklı platformlarda konuşabilmek tüm bunlar güzel hissettiren sektörel gelişmeler. Sahip çıkmak ve parçası olmak lazım. Tüm bu gözlemlerle, gelişmelerle, 2022’nin son günlerine biz, Reklamcılık Vakfı Yönetim Kurulu olarak dönemimizin en büyük projesinin hayata geçmesinin verdiği ümitle, pozitif bir katkı ortaya koymanın mutluluğunu yaşayarak giriyoruz. 2023 de bize eminim HOŞ gelecektir.