Yeni kapıları açma zamanı! Audi’den Suudi kadınlara özel reklam filmi
Geçtiğimiz Pazar günü Suudi Arabistan’da iki bin kadın ehliyetlerini teslim alarak trafiğe çıkma haklarını resmen kazanmış oldu. Audi markası 1950 yılından beri devam eden yasağın kalkmasını ise inceliklerle dolu bir iletişim kampanyasıyla kutladı.
Tarihi değişimi kutlama amacıyla çekilen reklam filmi modern bir Suudi evli çiftin hayatına odaklanıyor. Lüks evlerinden beraber çıkmaya hazırlanan çifti izlerken kadının eşinin sürekli ona kapıları tuttuğunu görüyoruz. Reklam filminin sonu ise sürpriz olsun;
(Reklam filminin altında Suudi kadınlara hala yasak olan en temel hakları okuyabilirsiniz.)
Suudi kadınlara direksiyon yasakları kalktı belki ama hala “yok artık!” diyeceğiniz türden yasaklar Suudi Arabistan’da devam ediyor ve kadınların erkek egemenliği altında nasıl ezildiğini gözler önüne seriyor;
- Suudi kadınlar banka hesabı açamıyor: Oy vermelerinin önündeki engel bile henüz iki sene önce kalkmış olan Suudi kadınlar tek başlarına banka hesaba açamıyor. Kurallara göre her kadının yanında ona vasilik edecek bir erkek olması gerekiyor.
- Erkek yoksa kadına pasaport da yok: Bir önceki yasakta olduğu gibi vasilik sistemi burada da kendini gösteriyor. Kadın pasaport almak, başka bir ülkeye seyahat etmek için babasından ya da kocasından izin almak zorunda eğer dulsa oğlundan izin almak zorunda.
- Evlilik ve boşanma kararı kadında değil: Evlenmek de boşanmak da Suudi Arabistan’da kadının verebileceği bir karar değil. Bu korkunç yasaklar kadınların istemedikleri kişilerle evlenmelerine ve istismar edilmelerine neden oluyor. Kazandıkları maaş da kadınlara kalmıyor bunu da erkek vasilerine devretmek zorunda kalıyorlar.
Bu üç madde günümüzde en temel haklar arasında yer alıyorken maalesef Suudi kadınlar tüm bunlardan yoksun. Oy kullanma yasağının kalkması, araba kullanmalarına izin verilmesi tüm bu istismara açık kurallar karşısında elbette bir devrim niteliğinde değil. Umarız bu gelişmeler Suudi kadınların hak ettikleri özgürlüğe kavuşmasının temel taşlarını oluşturur.
kaynak: adweek, bbc