Ulan İstanbul bu akşam “tıklanacak”!
Haber: Tuğçe Köse
Geçtiğimiz yazdan bu yana Kanal D’de izleyicilerle buluşan ve büyük beğeni kazanan Ulan İstanbul dizisi 9 Şubat Pazartesi günü son kez yayınlandı. Ama dizinin televizyonda son kez yayınlanan 33’üncü bölümü bir final değil, aksine yeni bir başlangıcın habercisi! Zira Ulan İstanbul artık yalnızca online ve ücretli olarak izleyicisine ulaşacağını duyurdu. Dizi/televizyonculuk ve internet sektörleri için oldukça önemli bir gelişme olan bu hamleyle birlikte Ulan İstanbul televizyonda başlayıp internette devam eden ilk dizi olacak. Dizinin bu akşam saat 20:00’de yayınlanacak ilk dijital bölümü ücretsiz olarak izlenebilecek, sonraki bölümler için ise Ulan İstanbul takipçileri diziyi 1,99 TL karşılığında izleyebilecek.
Hem kanald.com.tr hem de Kanal D mobil uygulamaları üzerinden izleyicisiyle buluşacak olan diziyi izlemek için kredi kartı ya da mobil ödeme yoluyla ödeme yapılabilecek. Yayın hayatına başladığı günden itibaren gerek oyuncu kadrosu ile gerekse oyuncuların seslendirdiği şarkılarla sosyal medya kanallarında büyük ses getiren dizi için alınan bu karar hem izleyiciyi hem de sektörün pek çok ismini ikiye böldü. Kimileri henüz Türkiye’nin bu dijital dönüşüme hazır olmadığını ve dizinin dijitalde TV ekranlarındaki başarıyı yakalayamayacağını savunurken kimileri de dijital dizi fikrinin tutacağına ve sektöre yeni bir soluk getireceğine inanıyor.
Netflix’in yarattığı rüzgâr büyük olmuştu
Diğer yandan 2010 yılında tüm dünyayı saran video on demand (VoD) platformlarını hatırlatmakta yarar var. 2014’ün son çeyreğinde üye sayısı 4,5 milyon artışla 57 milyona ulaşan Netflix, internet üzerinden video hizmeti sunan Amerikalı bir dev. Üstelik bu dev kendi aboneleri için dizi prodüksiyonu yaptırıyor. Netflix geçtiğimiz yıl milyonların severek izlediği House of Cards dizisini abonelerine özel lanse etmiş, yarattığı rüzgâr ise büyük olmuştu.
Televizyonun geleceği tartışılıyor
2014’te cirosunu yüzde 26 oranında artırmayı başaran ve 266 bin 8 milyon dolar kar eden Netflix henüz Türkiye sularına girmemiş olsa da “Ulan İstanbul” dizisi geleceğin “Video on demand servisleri televizyonun geleceği mi?” sorusunu dolaylı yollardan akıllara getiriyor… Hal böyle olunca gündemi oldukça meşgul eden ve televizyonun geleceğine atılan bu önemli adımla ilgili olarak profesyonellerin düşüncelerini merak ediyoruz. 2007 yılında Amerika’da kurduğu ve bugün aralarında Türkiye’nin de olduğu onlarca ülkede yayın yapan online sinema girişimi MUBI’nin Kurucusu Efe Çakarel ve televizyon dünyasının önemli isimlerinden Gazeteci, Televizyoncu Mesut Yar’a konuyla ilgili düşüncelerini soruyoruz.
MUBI Kurucusu Efe Çakarel: Para kazanmanın tek yolu reklam
“Sadece dijital ortamda yayınlanan diziler de televizyonlardaki gibi bir başarı elde edebilir. Kimse sadece dijital ortamda yayınlanan ‘House of Cards’ dizisinin bu kadar popüler olacağını tahmin etmedi mesela fakat bununla ilgili rakamlar şöyle: Amerika’da Televizyon seyreden ‘household’ sayısı 125 milyon. Hit bir TV dizisi ‘Sopranos’ seyredilme sayısı 12 milyon. ‘House of Cards’ açılış hafta sonu sadece Netflix’te seyredilme sayısı 5 milyon. Bence bu inanılmaz bir veri ve sadece dijital ortamda hem televizyon hem de sinema seyretmemizin başlangıcının bir göstergesi. Ancak Türkiye’de dijital ortamda para verip bir şey seyretme tecrübesinin çok başındayız ve maalesef bu pazar çok küçük kalmaya devam edecek. MUBI’nin Meksika’da bile ziyaretçi yani para ödeyen seyirci konversionu Türkiye’den daha fazla. Türkiye’de dijital ortamda yüksek bütçeli bir içerikten para kazanmanın uzun süre tek yolu reklam olacak.”
Gazeteci, Televizyoncu Mesut Yar: Proje tutarsa kemikleşmiş teamüller yıkılacak
“Şu bir gerçek ki dijital televizyonculuk bundan sonraki yılların geçer akçe olan yegane işlerinden biri olacak. Şimdi bir endüstri yaratan diziler de bu hattan para kazanacak… Ancak ciddi bir yatırım gerektiren bu işe yüksek bütçelerle dizi yaparak giren bir müteşebbisi henüz görmek mümkün değil. Daha doğrusu değildi. Kanal D, ekranda iyi bir reyting haresi yaratmakla kalmayıp sosyal medyada da ciddi bir kitle oluşturan Ulan İstanbul dizisini dijital medya üzerinden paralı izlemeye açarak bu durumu ilginç bir atılımla bozdu… Elbette daha önce parasız izlediği bir şeyi neden para verip izleyeceğini sorgulayacaktır TV ekranının karşısına oturanlar ama anladığım kadarıyla bu girişim geleneksel TV aygıtından çok farklı erişim noktaları üzerinden izleme kültürü olanlar için. ‘Bir dizi bitti mi?’ sorusunun yanıtını geleneksel aygıt üzerinden ‘Evet’ diye yanıtlayabiliriz ama ‘Bir mecra açıldı mı?’ sorusunu da eklemek gerekir bunun üzerine. Ulan İstanbul projesi tutarsa kemikleşmiş teamüller yıkılacak, olması gereken sürede, olması gerektiği gibi sansürsüz ve olmasını arzu ettiğim şekilde de sektörü motive edici yeni bir mecramız olacak. İlk olan da bunun ekmeğini herkesten önce yiyecektir şüphesiz!”