Türkiye eğlence ve medya sektörü dört yılda 17 milyar dolar büyüklüğe ulaşacak
PwC’nin “Küresel Medya ve Eğlence” raporuna göre 2019 yılında Türkiye’de medya sektörünün büyüklüğü 16,9 milyar dolar olacak, en hızlı büyüme yüzde 19,8’le mobil internet erişiminde gerçekleşecek
Uluslararası danışmanlık, denetim ve vergi hizmetleri şirketi PwC’nin hazırladığı “Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış 2015-2019 Raporu”na göre, dünyada eğlence ve medya sektörünün büyüklüğünün, önümüzdeki beş yıl içinde yılda ortalama yüzde 5,1’lik büyüme oranıyla, 2014 yılında 1,74 trilyon dolardan 2019 yılında 2,23 trilyon dolara çıkması bekleniyor. Türkiye’de ise medya ve eğlence sektörü dünya ortalamasının yaklaşık iki katı hızla yıllık ortalama yüzde 9,3 ile büyüyecek ve 2015 yılında 11,9 milyar dolar olan büyüklüğünü, 2019 yılında 16,9 milyar dolara çıkaracak.
Ülkelere göre sektörün büyüme hızında büyük farklılık görülen araştırmada, eğlence ve medya sektöründe en az büyüme yıllık yüzde 0,9 büyüme ile Japonya’da en hızlı büyüme ise yıllık yüzde 15,1 ile Nijerya’da bekleniyor.
Tüketici içeriğe özgürce ulaşmak istiyor
Ülkelere göre büyüme hızı beklentilerindeki farka rağmen tüm dünyada tüketici davranışları kullanılan altyapının kalitesi ve tüketicilerin kendilerini ilgilendiren içeriğe daha rahat ve özgürce ulaşabilme isteği etrafında şekilleniyor.
Küresel Medya ve Eğlence Raporu’nun Türkiye sonuçlarını değerlendiren PwC Türkiye Eğlence ve Medya Sektörü Lideri Murat Çolakoğlu dijital uygulamaların son on yıl içinde tüm sektörler gibi eğlence ve medya sektörünü de etkilediğini belirterek, “Medya ve eğlence sektörü tüketici beklentilerindeki hızlı yükselişe ayak uydurmaya çabalıyor. Tüketicilerin gözünde dijital veya geleneksel medyanın artık hiçbir farkı yok. Tüketiciler kendileri için oluşturulan içerik deneyiminin nereden geldiği ile ilgilenmiyor; istekleri çok açık: Daha fazla esneklik, özgürlük ve uygunluk” dedi. Çolakoğlu şunları söyledi: “Türkiye’de interneti en fazla kullanan genç nüfus bu alandaki büyümenin hızla devam etmesini sağlıyor. İnternet erişimindeki gelirlerin 2019’a kadar her yıl %14,2 oranında büyümesi beklenirken, mobil internet erişiminde ise büyüme %19,8’le daha da hızlı olacak. Bu gelişmelerle basılı yayın da gün geçtikçe dijital kanallara doğru ilerleyecek”.
Türkiye’de gazete yayıncılığı büyüyecek
Raporda, Türkiye’deki gazete pazarının Avrupa’da bir benzerinin olmadığına dikkat çekilirken sektör gelirinin gelecek on yılda her yıl büyüyeceği tahmininde bulunuldu. Avrupa’da en hızlı büyüyen sektör olduğu belirtilen gazete yayıncılığının Türkiye’de toplam gelirinin 2019 yılında 1,24 milyar dolar olacağı öngörülüyor. 2019 yılına kadar dünyada gazete yayıncılığı gelirlerinin yıllık ortalama yüzde 0,3 azalması, Türkiye’de her yıl ortalama yüzde 4,2 artması bekleniyor.
PwC’nin raporuna göre, reklam verenlerin gazetelere yaptığı harcama artış gösteriyor ve 2009 yılında yaşanan ekonomik krizden sonra kendini toparlıyor. Dijital gazetelerin reklam geliri ise 2014 yılında toplam gazete reklam gelirlerinin yüzde 6,5’ini oluştururken bu oran 2019 yılında yüzde 10,9’a yükselecek. Dijital gazete reklam gelirinin ise 2019 yılına kadar her yıl çift haneli büyüyeceği tahmin ediliyor.
TV aboneliğinde potansiyel var
Raporda, Türkiye’de 2014 yılında toplam 763 milyon dolar olan TV abonelik gelirlerinin 2019’da 1,06 milyar dolara yükseleceği, yüzde 33,7 olan TV aboneliği kullanımının ise 2019 yılında yüzde 39,5’e ulaşacağı öngörülüyor. En güçlü büyümeyi, yıllık yüzde 18,4 büyüme oranı ile IPTV kaydedecek. 2014 yılında 3,9 milyon abonesi olan uydu TV hane aboneliği ise liderliğini sürdürecek ve 2019 yılında 5,1 milyon rakamına ulaşacak.
Rapora göre korsan yayın ile analog karasal ve ücretsiz yerel uydu sinyalleri yoluyla ücretsiz yayın kanallarının çoğalması, Türkiye’deki ödemeli TV aboneliği pazarının boyutunu sınırlıyor. Buna karşın, genç nüfus ve günde ortalama beş saatten fazla TV izleme seviyesi nedeniyle pazar yüksek bir potansiyel barındırıyor.
Mobil internet abonesi 53,7 milyon olacak
PwC’nin raporunda, Türkiye’de toplam internet erişimi gelirlerinin beş yıl içinde yıllık yüzde 14,2 artışla 6,65 milyar dolara ulaşacağı belirtiliyor. Sabit geniş bant erişim gelirlerinde yüzde 9,8 yıllık büyüme beklenirken; mobil internet erişimi gelirindeki büyüme bunun iki katından fazla olacak ve yüzde 19,8’lik büyüme ile 3,33 milyar dolara yükselecek.
Türkiye’de sabit geniş bant ağı kullanılan evlerin sayısının, 2014 yılından 2019 yılına kadar 2 milyondan 11,2 milyona; mobil internet abonesi sayısının ise 25,7 milyondan 53,7 milyona ulaşacağı öngörülüyor.
Dergi yayıncılığında gelirler düşecek
Son yıllarda basılı dergi sayısının oldukça azaldığına dikkat çekilen raporda, Türkiye dergi pazarında 2014-2019 dönemi için sadece yüzde 0,6’lık bir büyüme öngörülüyor. Raporda 2019 yılında 83 milyon dolar büyüklüğe ulaşacağı belirtilen dergi yayıncılığındaki durağanlığın, özellikle gençlerin internet yoluyla ücretsiz içeriğe ulaşma isteğinden kaynaklandığı belirtiliyor.
Dergi yayıncılığında tüketiciden elde edilen gelir, 2014 yılında 25 milyon dolar düzeyindeyken beş sene içinde sürekli olarak azalarak 2019 yılında 21 milyon dolara düşecek. 2014 yılında 42 milyon dolar olan reklam gelirlerinin ise 2019 yılında 34 milyon dolara gerilemesi bekleniyor.
Türkiye radyo pazarı, Orta ve Doğu Avrupa’nın en hızlı büyüyen pazarı olacak
PwC’nin raporuna göre Türkiye’deki toplam radyo pazarı gelirlerinin 2019 yılına kadar yıllık 8,6 büyüme oranı ile 2014 yılında 173 milyon dolardan, 2019 yılında 262 milyon dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Bu büyüme sonrasında Türkiye radyo pazarı Orta ve Doğu Avrupa’daki en hızlı büyüyen radyo pazarı haline gelecek.
Yaklaşık 40’ı ulusal olmak üzere binin üzerinde özel radyo istasyonu bulunan Türkiye radyo pazarında, geleneksel radyo reklam gelirlerinin önümüzdeki beş senede yüzde 10,7 büyüyerek toplam radyo gelirindeki payını 2019 yılında yüzde 46,9’a ulaştırması bekleniyor. Bu oran 2014 yılında yüzde 42,6’ydı.
Canlı müzik, Türkiye müzik pazarının temel direği olmaya devam ediyor
Rapora göre fiziksel olarak kaydedilen müzik gelirleri, diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye müzik pazarında da azalmaya devam ediyor. 2012 yılında Türkiye pazarına giren pek çok online müzik dinleme platformu ise tüketiciler arasında hala yeterli popülerliğe ulaşmış değil. 2014 yılında 212 milyon dolar olan müzik pazarında toplam müzik gelirlerinin yüzde 1,2’lik yıllık büyüme göstererek 225 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
2014 yılında Türkiye toplam müzik pazarının yüzde 75’ini oluşturan canlı müzik faaliyetlerinin ise 2019 yılına kadar yüzde 3,7 büyüme ile 192 milyon dolar büyüklüğe ulaşacağı öngörülüyor.
Dış mekan reklamcılığında dijitalin büyümesi dikkat çekiyor
Türkiye’nin toplam dış mekân (OOH) reklamcılık gelirinin 2014 yılında 190 milyon dolardan yüzde 12,8’lik yıllık büyüme oranıyla, 2019 yılında 347 milyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Rapora göre 2009’daki ekonomik durgunluğun ardından hızla canlanan ekonomiden faydalanan dış mekân reklamcılık pazarı özellikle Türkiye’nin batı ve orta bölgelerinde yoğunlaşmış durumda. 14 milyonluk nüfusuyla Avrupa’nın en büyük şehri olan İstanbul ise en kazançlı pazar. Dijital dış reklamcılık gelirlerinin ise ilgili dönemde yüzde 32,9 artışla 127 milyon dolara ulaşarak, toplam reklamcılık gelirlerinin yüzde 36,7’sini oluşturması bekleniyor.
Kitap pazarında niteliksel canlanmaya ihtiyaç var
Kişi başına yediden fazla kitap basılan Türkiye’de kitap yayıncılığından elde edilen toplam gelir tüketici kitapları, eğitici kitaplar ve profesyonel kitaplardan oluşuyor. 2014 yılında 1,01 milyar dolar olan toplam gelirin yüzde 1,6’lık yıllık büyüme oranı ile 2019 yılında 1,09 milyar dolar seviyesine çıkması bekleniyor.
Rapora göre Türkiye’de pazarın büyümesini etkileyen unsurlar arasında, yeterince bağımsız dağıtımcı olmaması ve kitap pazarında “niteliksel” bir canlanmaya duyulan ihtiyaç gibi kriterler sayılıyor. Tüm bu problemlere rağmen, Türkiye’nin büyüyen ekonomisi ve artan ev eğlence bütçeleri ile birlikte, 2014 yılında 455 milyon dolar seviyesinde olan tüketici kitaplarından elde edilen toplam gelirin, yüzde 2,8’lik bir yıllık bileşik büyüme oranı ile 2019 yılında 521 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
Video oyunlarında en hızlı büyüme uygulama tabanlı sosyal ve eğlence amaçlı oyunlardan gelecek
PwC raporuna göre Türkiye’deki video oyunları pazarının sağladığı gelirler, yıllık yüzde 8,6 büyüme oranıyla 2014 yılında 225 milyon dolardan 2019 yılında 341 milyon dolara ulaşacak. Burada akıllı telefon ve tablet sahibi Türk tüketicilerin büyük oranda tercih ettiği uygulama tabanlı sosyal ve eğlence amaçlı oyunlardan elde edilen gelirlerin ise önümüzdeki beş yıl içinde yüzde 11,9’luk bir yıllık bileşik büyüme ile 82 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
Türkiye’de B2B gelirlerin büyük kısmı ticaret fuarlarından geliyor
Rapora göre bölgenin ekonomi merkezi olmayı hedefleyen Türkiye’de B2B pazarının, 2014 yılında 926 milyon dolardan yüzde 6,7’lik bir yıllık büyüme ile 2019 yılında 1,28 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bölgedeki birçok pazarın aksine, Türkiye’nin toplam B2B gelirinin büyük bir kısmı ticaret sergilerinden oluşuyor. Bunu iş bilgileri takip ediyor. 2014 yılında 342 milyon dolara ulaşan ticaret fuarları pazarının, yüzde 7,5’lik güçlü bir büyüme göstererek 2019 yılında 492 milyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.