Türkiye 2012’de lükse 20 milyar TL harcadı
İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde düzenlenen Lüks Pazarlama Zirvesi’nde Türkiye’de ve dünyada ekonomiden daha hızlı büyüyen lüks sektörü masaya yatırıldı. İstanbul Bilgi Üniversitesi İşletme Bölümü’nün ev sahipliğinde, İstanbul Moda Akademisi’nin katkılarıyla düzenlenen Lüks Pazarlama Zirvesi’nde, sektörünün önde gelen isimleri bilgi ve deneyimlerini katılımcılarla paylaştı. Zirvede sektörün durumu, geleceğe dair öngörüler, yeni pazarlar, güncel tüketici ve ürün trendleri, marka yönetim stratejileri ve mağaza ilişkileri gibi konular üzerinde durulurken, açılış konuşmasını yapan Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan, lüksün demokratikleştiği bir dönem yaşandığını söyledi.
Giyimden aksesuara, otomotivden medyaya lüksün farklı alan uzmanlarının konuşmacı olarak katıldığı zirvede; Ferrari Maserati Şirket Müdürü Ferhat Albayrak, Arte Gioia Ürün ve Pazarlama Müdürü Ebru Buluş, Swissotel The Bosphorus Halkla İlişkiler ve Pazarlama İletişim Direktörü Yeşim Doğukan, Özgü Lüks Marka ve İletişim Danışmanlık Kurucusu Özlem Güsar, Tescilli Markalar Derneği Onursal Başkanı Selçuk Güzenge, GQ Türkiye Yaratıcı Moda Direktörü Güneş Güner Işık, DemsaGroup Genel Müdürü Hamdi Külahçıoğlu, Bally Ülke Sorumlusu Çağrı Taşlıca, Lüks Ürün ve Medya Danışmanı Stephanie Triau, Skylife Business Dergisi Editörü Oktay Tutuş ve Zorlu Gayrimenkul Pazarlama ve İletişim Müdürü Didem Yanaray; lüks felsefesi, lüksün demokratikleşmesi, lüks marka yönetimi, tüketici ilişkileri, yeni ürün geliştirme, dağıtım kanalları ve mağaza ilişkileri gibi konularda sunumlar yaptı.
Lüks demokratikleşiyor
Bilgi Üniversitesi öğrencilerine ve dışarıya açık yapılan zirvede bir konuşma yapan Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan, “Lükse olan talep insan uygarlığına paralel olarak gelişen ve oldukça eskilere dayanan bir tarihe sahip. Antik Yunan’da, Roma’da, sömürgecilik ya da İmparatorluklar döneminde lüks olgusunu görebiliyorsunuz. Lüks her zaman yönetici sınıfları geniş kitleden farklılaştıran bir ayrıştırıcı olmuş. Oysa küreselleşme süreci ve genişleyen pazarlar ile birlikte lüksün kitleselleşmesi ve metalaşması da söz konusu. Yani sadece belirli bir sosyal sınıfa, aristokratlara, ruhbanlara ya da siyasi güçlere değil, para sahibi herkese ulaşım imkanı veriyor. Bu da doğal olarak ulaşabilen ulaşamayan ayrımı üzerinden gelişen bir sınıflaşma yaratıyor.
Sanayi sonrası uygarlığın mantalitesi ürünü gerçek işlevi üzerinden değil, toplumsal statü sağlama kimliği üzerinden tanımlıyor. Bir ürünün lüks olup olmadığı kalitesi, öz işlevi çerçevesinden değil, sağladığı sosyal kimlik üzerinden belirleniyor” dedi.
Türkiye lüks tüketimde hızla büyüyen pazarlar arasında
PwC’nin 2012 Market Vision Luxury raporuna göre; dünyada lüks ürünlere olan ilginin her geçen yıl arttığını belirten Bilgi Üniversitesi İşletme Bölüm Başkanı Selime Sezgin, “Lüks sektöründe büyük bir değişim ve dönüşüm yaşanıyor. 2010’da yüzde 13, 2011’de yüzde 10 ve 2012’de yüzde 7 oranında artan lüks harcamalarının 2015’e kadar her yıl ortalama yüzde 6-7 civarında artması bekleniyor. Özellikle Asya, Latin Amerika ve Orta Doğu pazarlarının öncülük ettiği bu büyüme, dünyada beklenen ekonomik büyüme rakamlarının çok üzerinde gerçekleşiyor. Tüm dünyada satılan lüks malların yarısı artık gelişen pazarlardaki tüketiciler tarafından satın alınıyor. Türkiye de, her sene açılan yeni mağazaların sayısından da anlaşılabileceği gibi hızla büyüyen pazarlardan biri” dedi.
Erkekler lükse kadınlardan daha çok harcıyor, e-ticaret hızla büyüyor
Konferans organizasyonunu gerçekleştiren İşletme Fakültesi öğretim üyesi Barış Yılmazsoy ise, Türkiye’de 2012 yılında lükse 20 milyar TL harcadığına ve bunun önümüzdeki senelerde çok hızlı artmasının beklendiğini söyledi: “Özellikle dikkat çeken bir başka nokta ise erkek lüks tüketiminin kadın tüketiminden çok daha hızlı büyümesi. Erkek ürünlerinin satışları yüzde 16 büyüme gösteriyor. Bunun haricinde online satışlar geleneksel mağaza satışlarından daha hızlı büyüyor ve e-ticaretin bu alandaki rolü gittikçe önem kazanıyor. e-ticaret her sene yaklaşık yüzde 20 büyüyor. Rakamların da ifade ettiği gibi lüks sektörü hem tüketici profilleri, hem satış kanalları, hem de lüksün daha genele yayılması bakımından ciddi bir dönüşüm geçiriyor. Bu nedenle lüksün artık mutlak, istekli, ulaşılabilir gibi birçok farklı çeşidi ortaya çıkmış olmakla beraber hedeflenen tüketici kitlesi de eskisinden çok daha geniş bir yelpazeyi içeriyor. Önümüzdeki dönemde aksesuar ve erkeklere yönelik lüks ürünler pazarda egemenlik kuracak iki trend olarak göze çarpıyor. Geleneksel pazarlardaki tüketiciler hem ürün hem de servis kalitesi ararken, gelişmekte olan pazarlardaki tüketiciler statü sembolü ve sosyal kabul için lükse eğilim gösteriyor.”