Seçim ekranlarında gecenin kazananları ve kaybedenleri
Mustafa Dalcı / Userspots Kurucusu
Userspots ekibi olarak seçim gecesi TV’lerin karşısına geçip sonuçlar için merak içindeyken aynı zamanda bir mesleki yaklaşım içerisindeydik. Seçim öncesinde yazdığımız “Seçim ekranlarından ne bekliyoruz?” yazısında beklentilerimizi anlatmıştık, seçim gecesi de tasarım temelleri, estetik, bilgi mimarisi ve hiyerarşi gibi başlıklardan oluşan değerlendirme kriterlerimizle ekran karşısına geçip sizin için gecenin kazananlarını, barajı geçenlerini, bilgi yoğunluğu sunanlarını ve kaybedenlerini belirledik. İşte bizim sonuçlarımız:
Seçim Gecesi Kazananları
A Haber & ATV
Gecenin en iyi tasarımına sahip, bilgi mimarisi, gruplama ve hiyerarşiyi en iyi şekilde gösteren ATV ve A Haber ekranlarıydı. Üst bölümde logo kullanımı yerine renk ayrımı ile göstermeyi de tercih edebilirlerdi ama bu durum gecenin kazananı olmalarını engellemedi.
NTV
Sade tasarımının yanında ittifak gruplamasını çok basit bir şekilde göstermesi ile NTV’de gecenin en iyi arayüzlerinden birine sahipti. Arayüzün basitliği nedeniyle aynı anda Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili sonuçlarını gösteremediler ama sadelik nedeniyle beğenimizi kazandılar.
Star TV
Star TV diğer kanallardan farklı olarak görüntüyü küçültmedi ve rakamları ve grafikleri ekranın üzerinde kullandı. Bu yapıda ekran açılarına dikkat ederek bilgi ve görüntünün birbirini engellemediği estetik bir tasarım ortaya çıkmış oldu.
Bonus: Cüneyt Özdemir
Aslında Cüneyt Özdemir’i bir sonraki kategoriye dahil edecektik ama Youtube’da yaptığı canlı yayın ve buraya özel tasarımı nedeniyle onu da gecenin kazananları arasına katmak istedik. Canlı yayın esnasında ara sıra grafik okumada sıkıntılar oluşsa da alternatif bir içerik sunması nedeniyle kendisini kutluyoruz.
Barajı Geçenler
TVNet
Barajı geçenler grubunun en iyisi olan TVNET kazananlardan biri olmayı kılpayı kaçırdı. Özellikle Anadolu Ajansı verilerini farklı bir yapıda verileri açıklamasıyla oy sayılarında yaşanan karmaşayı bitirmek adına oy sayılarını da belirtmiş olmaları önemliydi ama sunucular ekranda buna çok vurgu yapmadıkları için bir bilgi olarak kaldı.
Kanal 24 & 360 TV
Kazanan olmayı kıl payı kaçıranlardan biri de Kanal24 ve 360 TV ekranları oldu. Sol kısımda hem Cumhurbaşkanlığı hem de Milletvekilliği seçimini gösterim şekli diğer televizyonların tamamından farklı bir şekilde tasarlanmıştı. Bu tasarım birlikte sunma açısından başarılı ama televizyona uzaktan bakan kişiler için okunabilirlik problemi taşır nitelikteydi.
Show TV & Habertürk
Hiç logo kullanmayan ve renk kullanımını iyi bir şekilde kurgulayan Habertürk ve Show TV arayüzleri hiyerarşi ve bilgi mimarisi problemlerine sahipti. Sol üstte yer alan “İzmir“ ilinin sadece sol alanı değil tüm ekranı ilgilendiren bir başlık gibi durması, sol bölümde Milletvekilliği gösteriminde ittifak gruplarının olmaması ve ikiye bölünen 53,8–34,5 gösterimi gibi sorunlara rağmen barajı geçen ekranlardan biri oldu.
Kanal D
Gecenin kılpayı barajı geçen ekranı Kanal D oldu. 3 farklı şekilde gösterilen “Açılan Sandık” gösterimi, sol kısım, üst ve alt banttaki metin ve arka plan renklerindeki tutarsızlık da göze çarpan noktalar oldu.
Bilgi Yoğunlar
TRT & TRT Haber
Aynı anda 3–4 farklı oy oranını göstermek nedeniyle bir çok kanalın bu yapıyı kullanacağını tahmin etmiştik ama TRT’yi gördükten sonra diğer kanalların neden bu yapıyı seçmediğini anlamış olduk. TRT bir çok bilgiyi sunmaya çalıştığından izleyicilere ilk bakışta ne olduğunu anlatamayan, hiyerarşi sorununa sahip bir tasarım sunmuş oldu.
TGRT Haber
Seçimin en fazla şey anlatmaya çalışan ama en az anlatabilen ekranı TGRT Haber oldu. Aynı anda bu kadar bilgiyi izleyiciye aktarmaya çalışırken kişilerin de ekranda bölünmesi nedeniyle ciddi bir odak sorunu oluştu.
Seçim Gecesi Kaybedenleri
FOX TV
Seçim gecesinin ratinglere göre en çok izlenen ve sosyal medyada en fazla konuşulan kanalı tasarım açısından sınıfta kaldı. Logo ve renklerin birlikte kullanımıyla sol kısım bir tasarım bütünlüğüne sahip değildi. Karşılaştırmalı grafikleri bol bol kullansalar da illerin milletvekili dağılımı gibi bazı gösterimlerde yarattıkları karmaşa ile bilgi sunmaktan çok uzaktılar.
CNN Türk
CNN’in kurumsal kimliğinden uzak bir tasarıma sahip CNN Türk, bir haber kanalı olmasından dolayı yüksek bir beklentiyle izlediğimiz bir kanaldı. Ekran tasarımı ise bu beklentiyi karşılamaktan uzaktı.
Beyaz TV
Beyaz TV bilgi miktarı açısından iyi bir noktada olsa da rakamların okunabilirliği konusundaki sıkıntısı nedeniyle bu listeye giriş yaptı. Görselde 52.62 oranını okumaya çalıştığınızda bu sorunu daha iyi anlıyorsunuz.
Kanal 7
Kanal 7 de tasarım ve hiyerarşi konusunda sıkıntı yaşayanlardan oldu. Ekranda takip ederken sol bölümdeki il il verilen Cumhurbaşkanlığı verilerini sürekli genel sonuç olarak zannedip şaşırdık. Üst kısım ise Milletvekilliği sonuçlarında parti oylarını merak edenlere cevap vermekten uzaktı.
2019 Yerel Seçimleri
Seçim ekranlarıyla ilgili beklentilerimizi bir önceki yazımızda bahsetmiştik. Umuyoruz 9 ay sonra 31 Mart 2019’da gerçekleşecek yerel seçimlerde daha fazla alternatif içerik ve gösterim değerlendirebiliriz. Seçim sonuçlarının ülkemiz için hayırlı olması dileğiyle!