Sanal gerçeklik dijital reklamcılığı kendisinden koruyabilir mi? Bu şirketlere göre sorunun cevabı Evet!

Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik dünyasında reklamcılık şekillenmeye başladıkça, sektör de dijital reklam deneyimlerini yeniden şekillendirmek için büyük bir fırsata ve geçişe hazırlanıyor.
Facebook, Samsung, Microsoft ve Google gibi firmalar diğerleriyle birlikte sanal gerçeklik ve/veya artırılmış gerçeklik konularının bir sonraki büyük platform olduğuna inanıyorlar. Öngörüldüğü üzere sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik de dijital reklamcılığı komple değiştirecek gibi görünüyor. Birçok firma bu yarışta ön sıralarda yer almayı hedefliyor tabi ki.
Immersv, sanal gerçeklik (VR) uygulama geliştiricilerine Google Cardboard ve Samsung Gear VR cihazları sayesinde içeriklerini paraya çevirme imkanı sunuyor. Los Angeles merkezli şirket Mart ayında diğer VR uygulama geliştiricileri reklamları ile kuruldu. Bu sitede reklamlar ısmarlama VR ortamlarda veriliyor ve 3D video, 2D video- 360 derece videolar şeklinde sunulabildiği gibi kullanıcıların sanal olarak içine girip keşfedebilecekleri gerçek VR reklam deneyimleri sağlamak da mümkün.
Yine Los Angeles merkezli Outlyer Tecnologies ise sanal gerçeklik konusuna mobil reklamcılığın mevcut yapısı üzerinden yaklaşıyor. Yaklaşık bir ay önce Outlyer tarafından piyasa sürülen Advrtas reklam platformu reklamcılara akıllı telefonlarda da kullanılan standart IAB reklam formatlarında interaktif içerik sunma imkanı veriyor. Bu reklamlar herhangi bir tarayıcı ile görüntülenebiliyor ve telefonun hareketlerini takip ederek kullanıcılara reklamın içeriğini keşfetme ve yeni alanlara girebilmek için sıcak noktalara tıklama olanağı veriyor.
Marketing Land olarak hem Outlyer CEOsu Robert Bruza ile hem de Immersv’in kurucu-CEOsu Mihir Shah ile telefonda ayrı ayrı görüştük ve sanal gerçeklik/artırılmış gerçeklik konularının reklam deneyimleri ve programatik reklamcılık üzerine etkileri hakkındaki düşüncelerini sorduk. Fakat daha önce sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik kavramlarının arasındaki farkın ne olduğunu hatırlamak için Dİgi-Capital’in sanal gerçeklik başlığı pazarı raporuna bir göz atalım: “ Sanal gerçeklik, VR, kullanıcıları sanal bir dünya içerisine koyar ve hatta o dünyanın içine çeker, öte yandan artırılmış gerçeklik, AR, kullanıcıların gerçek dünyalarına sanal nesneler yerleştirerek gerçekliğini artırır”.
Piyasadaki lider konumlarının verdiği özgüvenle olsa gerek her iki yönetici de VR/AR piyasasının yükseliş eğilimli olduğuna inanıyorlar. “ Beklediğimizden daha hızlı hareket eden bir VR pazarı olduğuna inanıyoruz “ diyen Mihir Shah, sanal gerçeklik reklamlarının daha şimdiden ciddi anlamda bir iş olduğunu hatırlatırken, tıpkı Facebook reklamlarının ilk günlerinde olduğu gibi reklamların çoğunun diğer VR uygulamalarının çapraz tanıtımlarından ibaret olduğuna da dikkati çekti.
Kullanıcı tabanı henüz bebeklik çağında olmakla beraber pazarlamacılar ve kullanıcılar bu yeni mecrayı deniyorlar, “ bir geçiş dönemindeyiz “ diyor Bruza. “ Advrtas’ın yaklaşımı daha çok kullanıcı tabanı ve hedef kitlesi gün ışığına çıkınca neler olabileceğini insanlara tanıtabilmek. İşte o zaman, reklam verenler bu yeni platforma neredeyse sorunsuz bir şekilde geçecekler ”.
Shah, sanal gerçekliğin Immersv’in tahmin ettiğinden çok daha hızlı geliştiğini söylüyor ve ekliyor “ son çeyrekte patlama yapacağına inanıyoruz”. “ Google Cardboard uzak ara en büyük oyuncu. Yoğunluk bakımından karşılaştırma yapmaya bile gerek olmadan bunu söylemek mümkün. Bazı günler yedi haneli rakamlara ulaşan günlük aktif kullanıcı sayısı görüyoruz ve Cardboard’da bu her çeyrekte (üç ayda) katlanarak artıyor ” .
Outlyer CEOsu Bruza “ önceleri VR/AR cihazı için planlar yapmaya başladık ancak kullanıcı tabanının henüz oluşmadığını görerek bugün sadece insanları heyecanlandırmayı ve bu deneyimden öğrendiklerimizle daha çok kullanıcı online olmaya başladığında diğer platformlara ulaşmayı hedefledik “ diyor. Henüz yeni bir şirket olmasına rağmen Advrtas’ın bir düzineye yakın marka ve yayıncı ile görüşmeler yaptığını ekleyen Bruza, “ bu insanlar ellerinde 360 derece videolu içeriklerle bize geliyorlar ve bu değerli varlıklarını sergileyebilecekleri pazarlarının olmadığını söylüyorlar”  diyor.
Shah gibi Bruza da pazarlamacıların hangi içeriklerin iş yapacağını ve tüketicilerin neleri görebilecekleri konusunu daha iyi kavradıkları zaman çok hızlı bir adaptasyon yaşanacağını tahmin ediyor. “ İçeriği doğru oluşturma konusunda gerçekten büyük bir öğrenme eğrisi var ”  diyor Bruza, ama bu işi doğru dürüst yapabilen birkaç marka olacak ve diğerleri de zamanla anlamaya başlayacaklar diye ekliyor. “ Tıpkı programatik konusunda gördüğümüz gibi dik ve keskin bir benimseme eğrisi olacak ”. Bu yıl yavaş olsa da “ büyük firmaların çoğunun VR içeriğinde önlerde yer alabilmek için yollar arayacağı ” 2017de bir sıçrama olacağını tahmin ediyor Bruza.
Peki, VR/AR programatikçileri nasıl etkileyecek? Bir de o konuya bakalım..
Bruza’ya göre VR/AR programatiğin gelişiminde oldukça etkili olacak. “ Programatiğin tüm faydası veriye dayalıdır, bu nedenle gelişebilmesi için daha çok veriye ihtiyaç duyar. VR ile elinizde niteliksel olarak daha fazla mal bulunacağı için, ölçüm yapabileceğiniz veri noktaları ve yolları da çoğalır ve bu sayede de kullanıcıyı (başka bir reklama tıklayıp diğer sitelere geçmesini engelleyerek) 5-10 kat daha fazla ürün seçeneği ile angaje edebilirsiniz. VR, aynı zamanda etkileşimde sürekliliği sağlamanıza, yeni temas noktaları ekleyerek veri toplamaya devam etmenize ve göz takibi gibi yeni veri noktaları yaratarak hedeflemenizi ve kullanıcı deneyimini geliştirmenize de yardımcı olur” diye de ekliyor Bruza.
VR mobile reklamcılığı düzeltebilecek mi?
Asıl sorum, dijital ve özellikle de mobil reklamcılık hususunda içine düştüğümüz karışıklıktan çıkabilmemiz için VR/AR yardım edebilir mi oldu. Kötü kullanıcı deneyimleri ve reklam verenlerin, yayıncıların dolandırıcılıkları gibi konular oldukça yaygın. Yeni bir başlangıç yapabilme fırsatı varken, geçmişteki hatalarımızdan ders alacak mıyız yoksa bu şansı da mı mahvedeceğiz?
Bruza, VR/AR’ın pazara dijital reklamcılığı resetleme şansı vereceğine inanıyor. “ Dijital reklamcılık deneyimi bu kadar düşük ve değersiz kaldığı için bu hale geldik, bu aynı zamanda utanç verici. Biz bu anı artık büyük bir değişimin gelmesi gerektiği bir an olarak görüyoruz. VR klasik reklam içeriğinin getirdiği sınırları ortadan kaldırabilir. Reklam içeriğine maruz kaldığınızı bile fark edemeyeceğiniz hazır ve yaygın bir kullanım sağlayabilir. Yön olarak da bir değişim bekliyoruz, daha ileri bir kişiselleştirme ve angajman ile birlikte tüketici tarafından itilen değil çekilen olma yönünde bir değişim”.
Mihir Shah’a VR/AR mobil reklamcılığı nasıl etkileyecek diye sorunca, “ mobil reklamcılık deneyimi sıkıcı ve yıkılmış durumda” dedi ve şöyle devam etti, “ VR için söylenebilecek en güzel şey bence şudur, içeriğinizi kısa patlamalar şeklinde pazarlayabiliyorsunuz ve harika bir görüntüleme elde ediyorsunuz. An itibariyle %80 gibi bir görüntülenebilirlik oranımız var”. Shah, Immerv’in VR/AR hareketlerinin ve reklam maliyetlerinin mobil reklamcılığı öldürebileceğine inandığını belirtti.
Google’ın bu hafta San Francisco’da gerçekleştireceği yıllık geliştiriciler toplantısı Google I/O’da yapacağı yeni VR/AR duyuruları etrafında önemli bir dönem noktası olabilir. Fısıltı halinde dolaşan söylentilere göre beklenen yeniliklerin en önemlileri Android tabanlı bir VR işletim sistemi, Google Cardboard’dan daha gelişmiş bir görüntüleme cihazı ve Google’ın 3D haritalama, VR ve AR görüntüleme aracı Project Tango’da bir güncelleme olarak görünüyor. Bunların her biri için VR/AR reklamcılığın yörüngesini ciddi biçimde etkileyebilecek yenilikler dersek abartmış olmayız.
Shah diyor ki, “ kariyerimde ilk defa, reklamcılığın gerçekten hoş bir alan olduğunu görüyorum. Sonunda tüketicilerin reklamları hissederek deneyebilecekleri bir döneme yaklaşıyoruz” .

 

İLGİLİ HABERLER