Pazarlama gurusu Philip Kotler: “Donald Trump egoist bir Başkan”
İstanbul Ticaret Odası’nın ev sahipliğinde düzenlenen Dünya Pazarlama Zirvesi (World Marketing Summit) kapsamında ülkemize gelen modern pazarlamanın duayeni Profesör Philip Kotler özel bir toplantıyla, aralarında Marketing Türkiye Geneler Yayın Yönetmeni Günseli Özen’in de bulunduğu ekonomi medyasının üst düzey yöneticileriyle bir araya geldi. Toplantıda Kotler pazarlamanın yanı sıra ekonomi ve politikaya ilişkin soruları da yanıtladı. Kotler’in en çarpıcı açıklamaları hiç şüphesiz Amerika Başkanı Donald Trump hakkında oldu. Kotler’e göre Trump egoist bir Başkan…
Dünya Pazarlama Zirvesi’nin kurucusu olan ve “Pazarlamanın Babası” lakabıyla da anılan Philip Kotler medya sektörünün üst düzey yöneticileriyle bir araya geldiği basın toplantısında kendisine yöneltilen sorulara çarpıcı yanıtlar verdi. Pazarlamadan çok ekonomi ve politikanın gündemi belirlediği toplantıda Kotler, ABD Başkanı Trump hakkında sert açıklamalarda bulunurken şirketlerin kriz dönemlerinde hem yapması hem de uzak durması gereken noktalara da değindi.
“Donald Trump bir egoist”
Basın toplantısında sorulan bir soru Philip Kotler’in Trump hakkındaki dikkat çekici görüşlerini ortaya çıkardı. Çin’in yumuşak bir güç olma imajıyla ülkelere girmesiyle, Trump yönetiminin “Her şey Amerika İçin” yaklaşımını değerlendirmesi istenen Kotler, Trump’ı egoist olarak tanımladı: “Trump çelişkilerle dolu egoist bir kişilik ve hiçbir şey bilmiyor. Amerika’yı böldü ve hâlâ ülkeler arasında duvarlar örmeye devam ediyor. Kendi dünyasında yaşıyor. Donald Trump Amerika için geçici…”
Philip Kotler, Amerika’yı yöneten kişinin politikadan gelmesinin ya da başarılı bir şirket yöneticisi olmasının gerekliliğine de vurgu yaparak aklındaki adayları da açıkladı: “ABD’de New York Belediye Başkanlığı yapmış Michael Bloomberg’in başkan olmasını anlamlı buluyorum ayrıca neden Starbucks’ı bu günlere getiren Howard Schultz Amarika’yı yönetmesin. Hepimiz Çin’in bir diktatör yapısı olduğunu düşünüyoruz ama Çin’de başa gelenler ülkeyi yönetmek üzere hazır geliyor. Hepsi de parlak yöneticiler. Ben her zaman demokrasiden yanayım umarım demokratlar güçlü bir aday çıkarırlar ve 2020’de ABD’nin başına demokrat bir aday geçer.”
“Start-up’lara daha fazla değer verin”
Pazarlamanın duayen ismi Kotler kriz dönemlerinde iş dünyası için tüyolar da verdi. “Krizlerde elbet düşüşler olacaktır, krizden nasıl çıktığınız şirketinizin yaklaşımıyla ilgili” diyen Kotler, “Eğer cesur olacaksanız yenilikçi olmasınız” dedi ve sözlerine şöyle devam etti: “Eğer yenilikçi olmayıp iş modelinizi değiştirmeyecekseniz yaptığınız işi herkesten iyi yapmak zorundasınız. Genç beyinlerden mutlaka faydalanmalı ve start-up’lara çok daha fazla değer vermelisiniz. Her sektör teknolojiden etkilenecek ve bu etkilenmenin hafif ve dengelenebilir olması için hükumetlerin mutlaka mağdur sektörlere ve kurumlara destek vermeleri gerekiyor.”
İstanbul bir finans merkezi olur mu?
Bu soru üzerine Kotler üç parametrenin altını çizdi; “Güven, İtibar ve İnanç… İnsanların paralarını buraya göndermesi için güven duymaları gerekiyor yani önce güven oluşmalı. Güven itibarı beraberinde getirir ve en önemlisi, insanlar yapacakları yatırımın kendilerine döneceğine dair inanca sahip olmalı…”
Kotler gazetecilerle bir araya geldiği toplantıda “İstanbul” markasıyla ilgili de şunları söyledi: “Her ülkenin bir ‘Pazarlama Bakanı’ olmalı… İstanbul ‘güçlü’, ‘gizemli’ ve ‘cazip’ özellikleri olan bir marka. Kazdıkça altından daha çok değer çıkar. Ama bunun için çok çaba sarf etmeniz gerekiyor”