Online ortamda mahremiyet endişemiz artıyor
Ipsos’un Kanadalı düşünce kuruluşu CIGI ile birlikte gerçekleştirdiği, Türkiye dahil 25 ülkeyi kapsayan araştırma; internet kullanıcılarının endişelerini, tutumlarını, sosyal medyaya, arama motorlarına, online reklam ve uygulamalara mahremiyet açısından bakışlarını değerlendirdi.
Online ortamda mahremiyet konusunda bir önceki yıla göre daha endişeliyiz
Buna göre internet kullanıcılarının yarısından biraz fazlası online ortamda mahremiyetleri konusunda bir yıl öncesine göre daha fazla endişeliler. Ek olarak, katılımcıların yüzde 63’ü sosyal medyanın, yüzde 57’si ise arama motorlarının çok fazla güce sahip olduğunu düşünüyorlar. Yakın dönemde medyanın da veri sahipliği ve veri ihlalleri konusuna odaklanmasının da muhtemel etkisiyle, araştırmaya katılanların yüzde 52’si bir yıl önceye kıyasla online mahremiyetleri konusunda daha endişeliler. Bu konuda ortalamanın üzerinde endişe duyan bölgeler Latin Amerika Ülkeleri (yüzde 63) ve Orta Doğu ve Afrika Ülkeleri (yüzde 61) olarak araştırmada öne çıkıyor. Araştırmaya Türkiye’den katılan bireylerin tam olarak yarısı geçtiğimiz yıla oranla bu konuda daha endişeli olduğunu iletiyor.
Online mahremiyetleri konusunda bir önceki yıla göre daha endişeli olanlar; bu endişelerinin artmasındaki sebepler olarak şunları sıralıyorlar:
yüzde 81 – siber suçlar
yüzde 74 – internet şirketleri
yüzde 66 – diğer internet kullanıcıları
yüzde 63 – hükümet
yüzde 61 – genel olarak şirketler
yüzde 58 – yabancı hükümetler
Sosyal Medya ve Arama Motorları Çok Güçlü
Araştırmaya göre; her ne kadar hayatı kolaylaştırsalar da çoğunluğun inancı, sosyal medya ve arama motorlarının çok fazla güce sahip oldukları yönünde… Araştırmaya Türkiye’den katılan bireylerin yüzde 75’i de bu konuda hem fikir ve Türkiye; Nijerya (yüzde 84), Mısır (yüzde 81) ve Kenya (yüzde 79)’dan sonra bu konudaki inanca en çok katılım gösteren ülkeler arasında yer alıyor.
Her on kişiden üçü ise sosyal medyanın hayatlarını daha kötü hale getirdiğini düşünüyor.
Arama Motorları, Online Alışveriş ve Ziyaret Edilecek Web sitesi Kararlarını Etkiliyor
Diğer platformlarla kıyaslandığında arama motorları; bireylerin online alışverişlerini ve ziyaret ettikleri web sitelerini en çok etkileyen platform olarak öne çıkıyor.
Sosyal Medya Politik Görüşleri Etkiliyor
Arama motorları, online uygulamalar ve online reklamlara kıyasla sosyal medyanın bireylerin politik görüşlerinde daha etkili olduğu da araştırma kapsamında ortaya çıkan sonuçlar arasında yer alıyor. Katılımcıların tamamının yüzde 42’si, Türkiye’den katılanların da yüzde 40’ı sosyal medyanın politik görüşlerini etkilediğini belirtiyor.
İnternette mahremiyet konusunda endişenin artmasıyla birlikte önleyici davranışlar da görülüyor
Araştırmaya katılanların,
yüzde 43’ü bilmedikleri bir adresten gelen e-mailleri açmadıklarını,
yüzde 36’sı anti virüs yazılımı kullandığını,
yüzde 36’sı bazı web sitelerine özellikle girmediklerini,
yüzde 31’i şifrelerini düzenli değiştirdiklerini,
yüzde 30’u ise bazı web uygulamalarını özellikle indirmelerini belirtiyor.