“Markalaşmış haber kaynaklarına artan güven, koronavirüs krizi boyunca korunmalı”

Sosyal medyadan önce gazeteciler ilk influencer’lar olarak görülüyordu. Ancak verinin paylaşılması, sahte haberler ve yanlış bilgi aktarımı gibi kaygılar toplumun bir zamanlar sorgusuz güvendiği haber kaynaklarına ve gazetecileri sorgulamalarına yol açtı. Bu sorgulama koronavirüs salgını sürecinde hem okurları hem de haber kaynaklarını nasıl etkileyecek? The Drum’ın derlediği haberde bu soruların yanıtlarını buluyoruz.

Newsworks Başkanı Tracy De Groose, Pamco verilerine göre online haber mecralarının okunma oranının rekor kırarak günlük yüzde 10’luk bir artışla 34 milyona ulaştığını belirtiyor. “Yayınların dijital mecralarına bakarsak bir yıl öncesine göre 3 milyon daha fazla okurları olduğunu görüyoruz. Bu zor zamanlarda gazeteciliğe büyük bir geri dönüş var”.

Ancak De Groose aynı zamanda alışılmış, bir başka deyişle kıdemli gazetelerin okur sayısının yeni gazetelere kıyasla daha fazla olduğunun altını çiziyor. “Güven kavramı sübjektifleşiyor. İnsanlara genel olarak ‘haberlere güveniyor musunuz?’ diye sorduğunuzda alacağınız cevap farklıyken, sorunuz ‘Kendi haber sitenize güveniyor musunuz?’ olduğunda cevap bambaşka olacaktır.”

“Kendi araştırmalarımızdan aldığımız verilere ve Pamco ile Edelman verilerine göre güvenilir haber kaynaklarına güven artışta. Pamco’dan aldığımız verilere göre insanların yüzde 70’i okudukları haber sitelerine güveniyor. Edelman verileri ise haber sitelerine güvenin yüzde 25 arttığını iletirken sosyal medyaya olan güvenin yüzde 29 düştüğünü gösteriyor.”

“Salgın hem medya kanallarına hem de sosyal medyaya güvenin düşük olduğu bir zamanda geldi”

Reuters Institute for the Study of Journalism’de medya analisti olan Nic Newman güvenilen markalarla olan etkileşimin yanlış bilgi dolaşımı hakkındaki kaygının da artmasıyla tüm zamanların en yüksek oranına ulaştığını belirtiyor. “Koronavirüs salgını hem genel olarak medya kanallarına hem de sosyal medyaya olan güvenin düşük olduğu bir zamanda geldi”.

Newman, “Konumuz insanların doğru ya da yanlış olduğunu kestiremediği bir bilgi olduğunda genel kaygı yüzde 70’e kadar çıkıyor. Konvansiyonel medya kanallarının da sosyal medya mecralarının da rekor etkileşime ulaştığını görüyoruz. Bence bu erişimin nedeni sonu ne olacağı belirsiz olan şu günlerde insanların doğru bilgiye erişme isteği ve işin uzmanlarına olan güvenin azalmasıyla birlikte gelen, siyasetçiler ve gazetecilerden başka kişilerin görüşlerini okuma ihtiyacı” diyor.

De Groose, Newman’a katılıyor ve toplumun bilgiye ulaşma yolculuğunda tek bir kaynağa güvenmektense hem geleneksel hem sosyal medya kanallarına başvurduğunu iletiyor. “Haber platformları arasındaki hareketin şu şekilde olduğunu görüyoruz; insanlar sosyal medyada bir haber görüyorlar, sonrasında Reuters gibi platformlarda doğruluğunu kontrol ediyorlar ve sonrasında konu hakkında kendi fikirlerini oluşturmak üzere haber kanallarına başvuruyorlar”.

“İnsanlar haber sitelerine yöneliyor, bu reklamcılar için büyük fırsat yaratıyor”

Bunun yanı sıra De Groose haber kaynaklarına artan güvenin medya reklamcıları için heyecan verici fırsatlar doğurduğunun altını çiziyor. “İnsanların kendi fikirlerini geliştirmek üzere gittikleri yer seçtikleri haber siteleri oluyor ve bu da sağlanan erişimle reklamcılar için büyük bir fırsat yaratıyor”.

Newman birçok markanın online erişim konusunda zor günlerden geçtiğini kabullenmekle beraber e-mail ve podcast’ler gibi çok kanallı kampanya ve mesajların izleyicilerinden daha fazla ve anlamlı erişim sağlayacağını söylüyor.

Haber mecraları hakkındaki gelişmelerin süregelen koronavirüs salgını sırasında nasıl devam edeceği hakkında ise Newman insanların bu zor zamanlarda güvenilirliğiyle markalaşmış haber kanallarına döneceğinin altını çiziyor. Ortada sosyal medya veya haber sitesi seçimi olmadığını belirten Newman bu iki mecranın birlikte uyum içinde çalışması sonucunda önümüzü görebileceğimizi söylüyor.

De Groose ise sözlerine öngörülemeyen günler geçirmemize rağmen hem medya reklamcılarının hem de haber kaynaklarının değerlerini hatırlatmak için büyük bir fırsat yakaladıklarını belirterek son veriyor.

“İnsanlar ihtiyaç duydukları bilgiyi almak üzere güvendikleri, kendi haber kaynaklarına dönüyor. Bu ilgiye basın odalarından gelen yanıt ise doğru bilgi iletme konusundaki tedbirlerini arttırmak ve insanlara ihtiyaç duyduklarını vermek üzere sorumluluk almaları oldu. Habercilik sektöründe gurur duyulacak adımlar atılıyor ve biz de üstümüze düşeni yapmaya devam etmeliyiz”.

 

İLGİLİ HABERLER

 
e-Bülten üyeliği ile
son haberler size ulaşsın