‘Kim kimi güverteden atar?’ SALT Galata’da
Oliver Ressler’in dünya gündemini saran, geçmişin, bugünün ve uzun bir süre yarının da gündeminde olacak gibi görünen göç olgusu başta olmak üzere, sınırları, yurttaşlık meselesi, sermaye ve alternatif ekonomileri irdeleyen işlerin yer aldığı ‘Kim Kimi Güverteden Atar?’ başlıklı sergisi SALT Galata’da açıldı.
Sanatçı 12 yıllık üretimlerinden oluşan bu sergisinde, dönemin en can yakıcı meselesi göç ve yaşamın tüm alanlarına sirayet etmiş olayları, fotoğraf işleri, duvar yazıları, film ve enstalasyonlarla bir araya getiriyor. Sanatçının bu işleri, güncel meseleleri devlet politikaları açısından birbiriyle ilişkilendirmek yerine, bunların süregelen bir küresel krizin iç içe geçmiş yüzleri olarak okunabileceğine işaret ediyor.
Türkiye’de Suriyeli Mülteci Yok
Sanatçı Ressler, Türkiye’deki mültecilerin hikâyesini ‘There are no Syrian Refugees in Turkey/ Türkiye’de Suriyeli Mülteci Yok’ aldı bir video çalışmasıyla inceliyor. Sergide yine mülteci sorunlarını farklı açılardan inceleyen; ‘Emergency Turned Upside Down/Acil Durum Tepetaklak’ ve ‘Stranded/Kıyıya Vurmuş’ adlı iki çalışma daha bulunuyor.
Kıyıya vuran takım elbiseli erkekleri bir politikacı ve yönetici gibi yorumlayan sanatçı Ressler, ‘Stranded/Kıyıya Vurmuş’ adlı çalışmayla dünyayı derinden sarsan Aylan bebeğin kıyıya vuran cansız bedenine gönderme yaparak öyle bir iş çıkarmış ki; sanatçı bu fotoğraflarla adeta, mevcut ekonomik düzendeki yöneticilerin önce işten, sonra da güverteden atılmasına gönderme yapıyor.
Bunu göz ardı edemezsiniz
Sergi kapsamında dikkat çeken bir diğer çalışma ise serginin açık kalacağı 15 Ocak 2017 tarihine kadar İstanbul’un iki ayrı mekânı; Dolmabahçe ve Kızıltoprak’taki büyük reklam panolarında yer alan ‘Too big to fail/İflas için çok büyük’ adlı çalışma.
SALT Galata’nın dışında sunulan bu işle demokratik bir dönüşüm talep eden küresel hareketin düzen tarafından dikkate alınan, iktidardakilerin artık göz ardı edemediği bir noktaya gelmesine duyulan arzuya işaret ediyor.
Oliver Ressler kimdir?
Viyana’da yaşayan ve çalışan Oliver Ressler’in 2005’te Platform Garanti’deki İdeal Toplum Kendini Yaratır sunumundan bu yana İstanbul’daki ilk sergisi. Ressler ekonomi, demokrasi, küresel ısınma, direniş biçimleri ve toplumsal alternatifler gibi meseleler üzerine üretim yapıyor. İşleri yaygın olarak uluslararası kurumlarda sergilenen sanatçının filmleri, 2013’te Centre d’Art Contemporain Genève’de gösterildi. Finansal kriz konulu gezici sergi It’s the Political Economy, Stupid ‘Politik Ekonomi Bu, Aptal’ ile 2014’te Viyana’daki Secession’da düzenlenen Utopian Pulse – Flares in the Darkroom ‘Ütopik Dürtü – Karanlık Odada Alevler’ araştırma projesinin eş küratörü olan Ressler, Prix Thun Sanat ve Etik Ödülü’nün (2016) ilk sahibi.