21 Ağustos Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Influencer mı reklam yüzü mü?
Haberler

Influencer mı reklam yüzü mü?

Marketing Türkiye
22 Aralık 2020
2 dk okuma

Son dönemde e-ticaret büyük oranda sosyal medya reklamları üzerinden yürüyor. Tanınmış kişilerin ve influencerların sosyal medya hesaplarından paylaştıkları birçok ürün de tüketicinin yoğun ilgisiyle karşılanıyor. Fakat burada ince bir çizgi var. Reklam paylaşımlarında içeriklerin “tüketici algısı” verilerek ticari “ürün tanıtımı” olduğunun belirtilmemesi durumları vergi kaçakçılığı suçu sayılabilir veya reklam rekabet kanununa aykırılıktan para cezasına sebep olabilir.

2019 yılında “influencer pazarlamasının” yükselişiyle birlikte pazarlama sektöründe adeta kartlar yeniden dağıtıldı. Birçok tanınmış kişi influencer saflarında yerini alırken birçok marka da pazarlama stratejilerini bu kanala yönlendirdi. Fakat uygulamada bir takım pürüzler var. Reklam paylaşımlarının “tüketici algısı” verilerek yapılması ve vergi usul kanununa aykırılık taşıması hem markanın hem de sosyal medya ünlülerinin büyük cezai yaptırımlarla karşılaşmasına sebep olabiliyor.

Prof Hukuk Bürosu Avukatlarından Av. Emre Avşar, sosyal medya kanalları üzerinden paylaşımlarıyla reklam yapan influencer, fenomen ve ünlüleri uyardı. Bu uyarılarına reklam veren firmaları da dahil eden Avşar, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğine dikkat çekerek, hem reklam yasakları konusunda hem de vergi usul kanununa aykırılık ile ilgili sosyal medya kanallarındaki doğru olmayan uygulamaları anlattı.

Kısa süreli “story”ler aracılığıyla ünlüler, sosyal medya üzerinden açıkça reklam yerine, ürünün veya hizmetin internet sitesi uzantısı olan “link”lerin paylaşımıyla kendilerine “tüketici algısı” vererek, insanları bu linkler üzerinden alışveriş yapmaya yönlendiriyor. Bu da ünlülerin popülerliğini kullanarak bir markaya, bir hizmete veya bir ürüne popülerlik kazandırma amacı taşıdığı için “reklam”, yani dolayısıyla “ticari faaliyet” statüsünde gelir vergisine tabi oluyor. Bu kazançların vergilendirilmemiş olması durumu, hem markaların hem de sosyal medya ünlülerinin büyük cezai yaptırımlarla karşı karşıya kalmalarına yol açabiliyor. Yani aslında vergi kaçakçılığı suçunun bile oluşması kuvvetle muhtemel.

Paylaşımların reklam içerdiği belirtilmeli

Dijital dönüşümle entegre bir reklam stratejisi geliştiren markalar milyonlarca takipçisi/abonesi bulunan ünlüleri, YouTuber’ları, sporcuları ve influencer’ları kendi ürünlerinin veya hizmetlerinin reklam yüzü olarak konumluyor. Dolayısıyla bu kişiler de iletişim kanalı olarak kullanılan sosyal medya üzerinden ciddi gelirler elde ediyor.

Gelişmiş ülkelere bakıldığında reklam paylaşımında bulunan influencer’ların “reklam içeriği” olduğunu belirttiği görülürken Türkiye’de bu durum yönetmelikle hüküm altına alınsa da yapılan reklam paylaşımlarında yansıması henüz görülmüyor.

“Reklam içeriği”, “sponsorlu” ya da “ürün tanıtımı” gibi bilgilendirmelerle paylaşılması gereken reklam içeriklerinden elde edilen gelirler, 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununa göre; “ticari kazanç” olarak kabul ediliyor.

Yönetmelikte konu hakkında geçen ve özet niteliği taşıyan cümle ise; “01.01.2015 tarihli 29232 numaralı Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’ne göre, internet üzerinde yayınları yapılan paylaşımlarda reklam içeriği bulundurulduğu açıkça belirtilmelidir. Buna uyulmamasının da ciddi cezai müeyyidesi bulunmaktadır”.

 

 

 

influencer influencer pazarlama Instagram sosyal medya reklamları sponsorlu içerik tanınmış kişi youtuber
1 Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri...
Z kuşağı seçimini yaptı: İşte dünyanın en iyi şehirleri…
2 TIME, ilk kez “Yılın Kızları” listesini açıkladı: Türkiye’den Defne Özcan dünyaya ilham veriyor
TIME, ilk kez “Yılın Kızları” listesini açıkladı: Türkiye’den Defne Özcan dünyaya ilham veriyor
3 Japonya'daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
Japonya’daki Türk turist sayısı yüzde 77,3 arttı! Peki, nereden çıktı bu Japonya sevdası?
4 Haftanın marka-ajans iş birlikleri (8-14 Ağustos)
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (8-14 Ağustos)
5 İş dünyasında haftanın atamaları (9-15 Ağustos)
İş dünyasında haftanın atamaları (9-15 Ağustos)
Güncel Haberler
“Biz Varsak Herkes Tam”: Anadolu Efes’ten toplumsal eşitlik odaklı sosyal sorumluluk adımı
“Biz Varsak Herkes Tam”: Anadolu Efes’ten toplumsal eşitlik odaklı sosyal sorumluluk adımı
Zincir marketlere "Cumhur Reyonu" geliyor
Zincir marketlere “Cumhur Reyonu” geliyor
Sürpriz podyum gerçek ışıltı: Elidor Pembe Halı
Sürpriz podyum gerçek ışıltı: Elidor Pembe Halı
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

ChatGPT'den reklam hamlesi: Sohbetten alışverişe giden yol
Pazarlama
ChatGPT’den reklam hamlesi: Sohbetten alışverişe giden yol
Nafizcan Önder
3 gün önce
InStyle Türkiye yeni yayın dönemine Heepimiz’le başladı
Haberler
InStyle Türkiye yeni yayın dönemine Heepimiz’le başladı
İrem Alimoğlu
11 Temmuz 2025
Şirketlerin yüzde 90’ı üretken yapay zeka uzmanı arıyor
Haberler
Şirketlerin yüzde 90’ı üretken yapay zeka uzmanı arıyor
İrem Alimoğlu
21 Haziran 2025
C Level Club üyeleri "unutmaya istekli bir toplumun" belleğinde yolculuğa çıktı
Haberler
C Level Club üyeleri “unutmaya istekli bir toplumun” belleğinde yolculuğa çıktı
Nafizcan Önder
13 Haziran 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.