İletişim sektörünün devleri salgın krizini nasıl yönetiyor?

Halka açık ve pek de açık olmayan birçok açıklamanın yapıldığı bu haftanın ardından reklam sektörünün en büyük network’lerinin harcamalarını nasıl yönettiğini sizler için derledik.

WPP

CEO Mark Read gerileme dönemi süresince dürüst ve saydam olarak iyi bir liderlik örneği sergiledi. Bu tutumunun dahilinde verdiği derinlikli söyleşiler ve ekiplerine ilettiği uzun mesajlar da yer alıyor. Ani işten çıkarmalar yerine yönetici kadrosunda maaş kesintileri, hisse geri satın almalarının ertelenmesi ve ötelenmiş prim ödemelerine başvurmak network’ün çalışanlarının iyiliğini önemsediğini gözler önüne serdi. Fishbowl’dan gelen bir yorumda, “Hiç hissedeceğimi düşünmediğim bir şeyi hissediyorum: WPP’ye saygı duyuyorum” dedi.

  • Resmi açıklamada kurumun iş kayıplarını göz ardı edemeyeceği belirtildi.
  • Ücretsiz izin uygulamaları holding kapsamında değil, spesifik ajanslar dahilinde gerçekleştiriliyor.
  • Ancak Grey’de ücretsiz izne çıkanların ve GroupM’de de işten çıkarmaların gerçekleştiği de açıklandı.
  • İşe alımlar dondu.
  • Ödül festivallerine katılım yasaklandı.
  • 2020 maaş zamları ertelendi.
  • Network liderlerinin maaşı ikinci çeyreklikte yüzde 20 kesintiye uğrayacak, maaş yapılandırması çeyrekliğin sonunda tekrar ele alınacak.
  • Salgın öncesinde cesaretlendirici olan finansal performansın Mart ayında düşmesiyle 2019’un prim ödemeleri ertelendi.
  • Geçen yılın Kantar anlaşmasıyla sağlanacak olan 950 milyon Euro değerindeki hisse geri satın alımı ertelendi.
  • Network 700-800 milyon Euro biriktirmeyi umuyor.
  • Birinci çeyrekliğin finansal güncellemesi 29 Nisan’da yapılacak.

Omnicom

Ajanslarının güçlü duruşuna rağmen Omnicom’un en sert darbeyi iş güvenliği alanında aldığını söyleyebiliriz. Dünyanın en çok ödül alan kreatiflerinden Greg Hahn’ın BBDO New York’taki CCO’luk görevinden alınması haberiyle durumun ciddiyeti netleşmiş oldu. CEO John Wren maaşının tamamından vazgeçtiğini duyursa da Business Insider’dan Patrick Coffee Wren’in gelirinin çoğunun primlerden geldiğinin altını çizdi.

  • Aralarında DDB ve BBDO da bulunan birçok ajansta ücretsiz izin ve işten çıkarmaların gerçekleştiği doğrulandı. Omnicom en çok işten çıkarma yapan networkler arasında yer alıyor.
  • BBDO New York Campaign US’in bir haberine göre neredeyse 100 kişiyi işten çıkardı.
  • Ajans liderleri kalıcı işten çıkarmalardansa ücretsiz izinlere başvurmayı istiyor.
  • Holdingin çalışanlarını Omnicom Health gibi salgın sırasında büyüyen şirketlere yönlendirme çabası devam ediyor.
  • İşe alımlar ve maaş ödemeleri durduruldu.
  • Yaratıcılık festivalleri ve sektör etkinliklerine katılımdan vazgeçildi.
  • John Wren Eylül’e kadar maaş almayacak; network ve ajans yöneticileri de dahil olmak üzere tüm yönetici kadrosunun maaşları yüzde 33’lük bir kesintiye uğrayacak.

Havas

Havas CEO’su Yannick Bolloré şimdiye kadarki en sessiz ajans liderleri arasında yer alıyor. Ancak ilginçtir Vivendi çatısı altındaki network’ün işlerinin aynı tas aynı tamam devam ettiği ortaya çıktı. Bolloré ekibiyle paylaştığı güncel bir mesajda yakın gelecekte yaşanacak karanlık günlerden bahsetmek bir yana, Havas’ın finansal anlamda sağlam bir grup olup bu süreci atlatmak için tüm kaynaklara sahip olduğunu iletti.

  • İşten çıkarma veya ücretsiz izinlere dair açıklama yapılmadı.
  • Karantina süreci boyunca işten çıkarma yapmamak adına çaba sarf ediliyor.
  • Havas Health & You şirketi yönetim kadrosuna iki isim daha eklediğini açıkladı: Başkanlığa Denise Henry gelirken Suketu Patel Global Sağlık Direktörü pozisyonunda görev yapacak.

IPG

IPG tepeden başlayan bir harcama kesme işlemindense bu aksiyonu ajans seviyesinde alacağını duyurdu. Ekiplerine yaptığı açıklamasında CEO Michael Roth, “IPG portföyüne baktığımda şirketlerimizin farklı iş modelleri vemüşteri karmaları olduğunu, farklı coğrafyalarda bulunduğunu görüyorum. Bu yüzden krizin etkisi bir şirketten diğerine oldukça fark ediyor. Bu da her şirkette alınacak tedbirlerin farklı olacağı anlamına geliyor” sözlerini kullandı. Ancak bu yaklaşım her bir ajansta ne olacağının belirsizliğini cilalar halde olduğundan kurumda gerginliğe yol açacak gibi duruyor.

  • Yönetim kadrosu gönüllü maaş kesintileri yaşıyor.
  • Ajanslar arasında alınan tedbirler arasında şimdiye kadar işten çıkarmalar, maaş kesintileri, ücretsiz izinler, ertelenen maaş yapılandırmaları, kadrolu veya freelance çalışanların işe alımının durdurulması ve hayati olmayan harcamalarda büyük kesintiler bulunuyor.
  • Adweek’in haberine göre Mullenlowe toplu çıkarmalarda A.B.D’deki ilk ajanslardan oldu. Bu durumdan ajansın Boston ofisi etkilendi.
  • Adweek aynı zamanda Deutsch Los Angeles’taki ekibin yüzde 10’unun ya işten çıkarıldığını ya da ücretsiz izin uygulandığını belirtiyor.
  • MRM ve Hill Holliday’de de toplu işten çıkarmalar olduğu iletiliyor.
  • 60 bin dolardan yüksek maaşları olan McCann New York çalışanları maaşlarından yüzde 10’luk bir kesintiyi gönüllü bir şekilde yaşıyor.
  • Ancak buna rağmen McCann’in diğer çalışanları maaş kesintilerine, ücretsiz izinlere ve toplu işten çıkarmalara karşı dokunulmaz olmayacak.

Dentsu Aegis Network

Yeni global CEO’su Wendy Clark’ın Eylül ayına kadar ofise ayak basmayacak olmasıyla gözlerin Dentsu Aegis patronu Tim Andree’ye çevrilmesine rağmen Andree’den henüz bir açıklama gelmedi. Bunun yerine kurum hakkındaki doğrulanmış söylentiler Dentsu Aegis’in ne durumda olduğunu gözler önüne serdi.

  • Yönetim kadrosunda maaşlar yüzde 10 kesildi. AdExchanger’ın haberine göre C-Level yöneticiler daha büyük bir maaş kesintisi yaşıyor.
  • İşten çıkarmalar, ücretsiz izinler, kısıtlanan mesai saatleri ve işe alımların durması da alınan tedbirler arasında.
  • 360i ve Mcgarrybowen ücretsiz izinler, maaş kesintileri ve mesai saatlerinin kısıtlanması yaptırımlarını yaşayan ilk ajanslar arasında yer alıyor.

Publicis

Bu ay Publicis hakkında yapılan haberlerin iki kısmı vardı. Bu haberlerin ilk kısmında A.B.D’deki satışlarından ötürü motive bir Publicis ekibi imajı çizilirken ikinci kısımda grubun yıla iyi başladıklarını belirten CEO’su Arthur Sadoun hayal kırıklığıyla maaş kesintilerinin ve ertelenen prim ödemelerinin haberini verdi. Sadoun aynı zamanda YouTube üzerinden ekibini olan bitenden haberdar etmeyi atlamadı. Ancak 14 Nisan Çarşamba günü kötü haberler geldi; Publicis İngiltere toplu işten çıkarımlara başlamak durumunda kalacak.

  • 500 milyon Pound’un biriktirileceği bir harcama kısıtlama planı hayata geçirildi.
  • Campaign US’in haberine göre grubun İngiltere ajansları süreçten en çok etkilenenler olacak; toplu işten çıkarmalar ve akabinde işsizlik hakkında danışmanlık seansları önümüzdeki hafta başlayacak.
  • Evden çalışma modeline uyum sağlayamayan veya işlerinin doğası buna izin vermeyen çalışanlar ücretsiz izne çıkarıldı.
  • Freelance’lere ayrılan bütçe tamamen kesildi.
  • Network kapsamında tüm işe alımlar donduruldu.
  • Paydaşların primleri yüzde 50 kesilirken ödemeler de Eylül sonuna ertelendi.
  • Publicis’in yeni iletişim platformu Marcel’de ekiplere ajans dışında yer alabilecekleri kısa vadeli işlerin bir listesi sağlanıyor.

Bağımsız Gruplar

MDC Partners yorum yapmayı reddederken ajanslarından CPB ekibinin bir kısmını ücretsiz izne bir diğer kısmını ise işten çıkardığını açıkladı. 72andSunny’nin yönetici kadrosu ise maaş kesintileriyle karşı karşıya.

You & Mr Jones da yorum yapmayan ajanslar arasındaydı. Ancak görünen o ki ajanstan bir süre daha kimse işten çıkarılmayacak.

Sir Martin Sorrell’in ajansı S4C ise maaş kesintilerini başka çareleri kalmadığı sürece uygulayacağını iletiyor. Sorrell, “S4C’nin hiçbir borcu yok. Nakit dönüp dolaşıp bizi buluyor ve gelecek dönem boyunca bilançomuzu yakından takip ediyor olacağız” dedi.

Kaynak: The Drum

İLGİLİ HABERLER