İşini büyütmek isteyen KOBİ’lere 7 öneri

Son verilere göre KOBİ’ler, Türkiye’deki işletmelerin yüzde 99,8’ini, istihdamın yüzde 73’ünü, ihracatın ise yüzde 55’ini oluşturuyor. Yönetim süreçleri ve pazarlama ile ilgili sorunlar; ekonomiye ve istihdama sundukları katkılarla adeta ekonomimizin lokomotifi görevini üstlenen KOBİ’lerin büyümelerini ve sürdürülebilirliklerini doğrudan etkiliyor. Bu sorunlardan kaçınmak için KOBİ’lerin büyümesine katkıda bulunacak 7 öneriyi sizler için derledik. 

İş yapış süreçlerini standartlaştırın

KOBİ’lerin iş yapış şeklindeki tutarlılık, başarıyı doğrudan etkiler. İşletmenin iş yapış şekli standart olmalı; departmana, çalışana veya müşteriye göre değişiklik göstermemeli. Süreçleri standartlaştırmak için dijital dönüşümün sunduğu uygulama ve yazılımlardan yararlanılmalı, kontrol edilebilir ve güncellenebilir bir yapı oluşturulmalı.

İşbirliklerine ağırlık verin

KOBİ’ler iş alanlarını büyütmek için işbirliklerine açık olmalı. Farklı sektördeki diğer işletmelerle yapılacak işbirlikleri, hem işletmeye gelir sağlayacak hem de mevcut ve potansiyel müşteriler nezdinde iletişime katkı sunacaktır.

İşletmenin dijital kimliğine önem verin

Günümüzde arama motorları, işletmelerle ilgili bilgilere ulaşma konusunda kullanıcılarına tüm kolaylıkları sunuyor. Arama motorlarında KOBİ ile ilgili araştırma yapıldığında kullanıcı karşısına çıkan bilgilerin, görsellerin ve yorumların kalitesi, işletme hakkında ilk izlenimi oluşturuyor. Dijital kimlik olarak tanımlanan işletmeler ile ilgili bu bilgilerin doğruluğu, görsel kalitesi ve yorumların olumluluğu gibi konular KOBİ’ler için her zamankinden daha fazla önem taşıyor.

Sosyal medyada aktif olun

Türkiye’de toplamda 60 milyondan fazla internet kullanıcısı bulunuyor. Öte yandan ülke nüfusunun hemen hemen yüzde 70’i ise sosyal medya kullanıcısı. Dolayısıyla KOBİ’ler başta sosyal mecralar olmak üzere; iş, ürün ve hizmetleriyle uyumlu tüm platformlarda yer almalı. KOBİ’lerin sosyal medya mecralarında düşük maliyetlerle düzenli reklamlar vererek ve hedef kitlelerin bulunduğu alanlarda görünür olarak, ürün ve hizmetlerini bu mecralar üzerinden de hedef kitlelerle buluşturmaları mümkün.

Eğitimleri asla ertelemeyin

KOBİ’ler personel eğitimlerini ve personele yapılacak diğer harcamaları gider olarak değil, yatırım olarak görmeli. İşletmenin faaliyet gösterdiği alandaki yeniliklerle ilgili eğitimlerin yanı sıra yönetim, pazarlama, müşteri ilişkileri, dış ticaret, e-ticaret gibi alanlarda mevcut personelin düzenli olarak eğitimler alması, işletmenin sektöründe bir adım önde olmasını beraberinde getiriyor. 

Mobili ihmal etmeyin

Dünya ve Türkiye nüfusunun neredeyse tamamı olarak tanımlanabilecek büyük bir kitle gününün büyük bir kısmını mobil cihazlarda geçiriyor. Mobil internet trafiğiyse her geçen gün hızla artış gösteriyor. KOBİ’ler web sitelerini bu bilinçle tasarlamalı, sitenin mobil cihazlara uyumlu bir tasarıma sahip olmasını ve mobil versiyonunun bulunmasını öncelik olarak benimsemeli.

Müşteri ilişkilerini merkeze koyun

Günümüzde özellikle dijital alanın da getirdiği olanaklar dolayısıyla KOBİ’ler için müşteri ilişkilerinin yönetimi her zamankinden daha zor durumda. Her memnun müşterinin işletmeye yeni müşteriler kazandırabileceği gibi, memnun olmayan her müşterinin de potansiyel müşterileri kaybettireceği unutulmamalı. KOBİ’ler, müşteri ilişkileri yönetiminde de mümkünse online çözümlerden yararlanmalı, müşteri ile ilişki yönetimi süreçlerini de dijitalleştirmeli.

Kaynak: Generali Sigorta – “KOBİ’lerin yönetim ve pazarlama alanında önünü açacak tavsiyeler” 

İLGİLİ HABERLER