Halkın yeni gözdesi: espor müsabakaları

Dünyanın dört bir yanında spor müsabakalarının 2020 yılı süresince iptal edilmesiyle birlikte online arena evinde kalan oyuncuları ve spor severleri kanatları altına aldı. Bu kapsamda gözler online gaming ve espor’lara çevrildi. 

Tokyo Olimpiyatları’ndan Euro 2020’ye, koronavirüs salgını birçok etkinliğin ertelenmesine neden olmuştu. Boş stadyumlar hastanelere dönüştürülse de, spor kanallarında efsane olarak da nitelendirebileceğimiz maçların tekrarı verilirken spor takipçileri, oyuncular ve markalar ise bir bütünün parçası olma isteklerini ve rekabetçi ruhlarını bu süreçte daha çok online gaming ve esporlara çevirdi.

28 Mart 2020 tarihinde oyun sektörü rekabeti bir kenara bırakıp birincil mesajı “nerede, ne oynuyorsan oyna, değişime neden olabilirsin” olan #PlayApartTogether (Ayrıyken Birlikte Oyna) inisiyatifini dünyaya duyurdu. Ana hedefi Dünya Sağlık Örgütü’nün insanları evde kalmaya teşvik eden mesajlarını desteklemek olan kampanya Riot Games, YouTube Gaming ve Zynga iş birliğinin ürünü. Kampanyanın bir başka ortağı olan Glu Mobile’ın CEO’suNick Earl, “oyunların insanları eğlendirmesinin yanı sıra onları zor zamanlarda bir araya getirme gücü de var” diyor.

Kampanya lansmanının gerçekleştiği gün Amazon’un online canlı yayın platformu Twitch 12 saatlik süren ve espor müsabakalarının yanı sıra müzikal gösterilerin ön planda olduğu bir canlı gerçekleştirdi. Tüm gelirlerini COVID-19’un önüne geçmek için çalışan kurumlara bağışlayacağını belirten Twitch canlı sanal etkinliklerin potansiyelini de tüm dünyaya göstermiş oldu. Enhusiast Gaming tarafından düzenlenen yayın Twitch Stream Aid aralarında Formula 1 efsanelerinden Lando Norris ve NFL’den Richard Sherman’ın da bulunduğu profesyonel atletlerin online oyunlarda boy gösterdikleri bir platform haline geldi. Etkinlik 2.7 milyon dolar değerinde bağış toplarken 100 bin izleyiciye ulaştı.

Twitch’in  2020 izlenme oranları geçen yıla göre iki kat arttı

Gaming konulu online yayınların izolasyon sürecine girdiğimizden beri arttığı sizi şaşırtmayacaktır. Twitch’in raporuna göre Şubat-Mart 2020 izlenme oranları 2019 yılıns göre iki kat arttı. Canlı yayın cihazları ve araçları geliştiren StreamElements şirketine göre YouTube Gaming’in izlenme oranları da Mart ayında yüzde 15 oranında bir artış gösterdi. Oyun platformu Steam ise 28 Mart haftasonunda 20 milyon online ve 6.2 milyon aktif oyuncuyla tüm zamanların rekorunun yüzde 11’lik bir oranla kırıldığını açıkladı.

Espor turnuvaları da diğer canlı etkinliklerin yaşadığı zorluklardan geçiyor ancak iki spor türü arasındaki fark, esporun doğasında sanal bir stadyuma kolaylıkla geçiş yapabilme yetisi olması. Gen.G Esports kurucu ortağı ve Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kent Wakeford, Washington Post’a verdiği söyleşisinde, “İptal edilen etkinlikler spor tutkunlarının deneyimini belli bir derecede etkiliyor. Ancak asıl etkinliğin tüm spor deneyimininin finansal ve ekonomik destekçisi olduğu geleneksel sporların aksine espor izleyicilerinin çoğunluğu müsabakalara online kanallardan katılıp fiziksel bir seyircinin varlığı vazgeçilebilir kılıyor” diyor.

Fiziksel turnuvalar online mecralara taşınıyor

Seyircisiz oyun gibi aksiyonlar salgının dışında da gerçekleşmeye başlamıştı. Çin merkezli King Pro League 18 Şubat’ta Global Tur’unu sadece online olarak gerçekleştireceğini açıkladı. Amerika merkezli oyun şirketi Electronic Arts ise Stay&Play (Kal&Oyna) adlı inisiyatifini fiziksel turnuvaları online mecralara taşımak ve online kanalları tercih edenleri ödüllendirmek üzere başlattığını duyurdu.

COVID-19 salgınından önce de oyun sektörünün global popülaritesi net bir artış gösteriyordu. GlobalData araştırma şirketi sektörün net değerinin 2025 yılına kadar 300 milyar dolara ulaşacağını öngörüyordu. Çeşitli sektörlerin liderleri “game-fluencerlarla” ve espor turnuvalarıyla kurulabilecek iş birliklerinin yaratacağı fırsatları görmeye başlamıştı.

Moda sektörünün değişmeyen devlerinden Louis Vuitton 2019 yılında Riot Games iş birliğiyle League of Legends Dünya Şampiyonası için eşsiz bir kupa tasarladı. Marka aynı zamanda Louis Vuitton’un kadın giyim koleksiyonunun sanat yönetmeni Nicolas Ghesquiere’in tasarladığı oyun içi prestij kişiselleştirmeleri de (skin) oyuncuların beğenisine sundu.

Amerikan mobilya üreticisi Herman Miller oyun aksesuarı şirketi Logitech G ile “oyuncular için yüksek performanslı mobilya çözümleri” üretmek üzere bir araya geldi. Serinin lansmanı 2020 ilkbaharında gerçekleşecek. Son olarak Ocak ayında Nike espora yatırımlarının devam edeceğini açıkladı. Spor giyim devi, Güney Kore merkezli T1 Entertainment & Sports organizasyonunun oyuncularına ve takımlarına özel hazırlayacağı kıyafet ve eğitim programlarıyla sponsor olacak.

Gaming müsabakaları ve online oyunlar ilgi topluyor

Rekabete dayalı gaming müsabakalarının yanı sıra online oyunlar da karantina sırasında ilgi toplamaya devam ediyor. Telefonica’nın verilerine göre yeni ve beklenmedik bir gelişme olarak, Avrupa’daki gaming aktivitesi ikiye katlanmanın da ötesine geçti. Verizon ise A.B.D’deki video oyun trafiğinin yüzde 75 arttığını açıkladı. Artan talep nedeniyle belli oyun konsollarını edinmek bile artık zorlaştı. Mart’ın ortasından bu yana Nintendo Switch çok talep alan bir ürün haline geldi; aralarında Best Buy, Target ve GameStop da bulunan birçok perakende merkezinde stokların sonu hızlıca gelirken Amazon üzerinden satış yapan üçüncü parti tedarikçiler konsolu fiyatının iki katından satışa sundu.

İnsanlar evde kalmaya devam ettikçe oyun oynamak ve canlı online yayınlarda oynanan oyun izleyiciliği kara günlerde bir ışık olarak var olmaya devam edecek. Toronto’da bulunan Ryerson Üniversitesi video oyun, tasarım, yayın ve esport altyapı profesörü Kristopher Alexander, “kendimizi izole ettiğimiz bu zamanlarda video oyunların daha önce bu zengin kanalda vakit geçiremeyen kitlelerin dahi uğrak yeri haline geldiğini görüyoruz” diyor.

Canlı spor müsabakaları COVID-19 nedeniyle sineye çekilmiş olsa da online oyunların dokunulmazlığı hepimizin ihtiyaç duyduğu o soluğu bize aldırıyor. Bu solukla beraber oyun sektörünün salgından olumsuz etkilenmeyip, aksine, karantina sürecinde giderek yaygınlaşacağını öngörebiliriz.

 

Kaynak: Wunderman Thompson – Intelligence

İLGİLİ HABERLER