Facebook mu yoksa Twitter mı?
Hem dünyada hem de Türkiye’de en fazla kullanılan sosyal mecralardan olan facebook ve twitter’dan hangisinin biz dijital pazarlamacılar için daha efektif ve daha interaktif olduğunu sorgulamaya ne dersiniz? Hemen aklınıza gelen soru işaretlerini görür gibi oldum. Elbet sektöre göre, içeriğin kalitesi ve renkliliğine bağlı olarak kullanıcıların size olan geri dönüşleri farklı olacaktır. Ancak buradaki çalışmayı genel bilgiler kapsamında ve sadece organik istatistiklere göre değerlendirelim.
Analiz kapsamında 2 hesap üzerinden ilerleyeceğiz; 10 gönderimin sonuçlarını değerlendireceğiz. Bu değerlendirme marka kapsamında tamamen aynı metin ve görsel kullanımı yapılarak gerçekleştirilmiş bir analizdir. İlgili facebook ve twitter hesaplarının takipçileri like counter, yumurta twitter hesapları gibi anlamsız kullanıcılardan oluşmuyor; markaya ilgili, takip etmek isteyen kullanıcılardan oluşuyor. Post gönderimleri, ilgili markanın farklı kategorileri dahil edilerek ve tamamen reklamsız – organik paylaşımlar dikkate alınarak hazırlandı.
Algoritma Analizi
İlk olarak 10 gönderimin toplam takipçi sayısına göre sadece organikte elde ettiği görünürlülük oranına bakalım. Burada kullandığımız formülasyon: Gönderimin Görüntülenme Sayısı / Toplam Takipçi Sayısı
Bu veriler açıkca gösteriyor ki, özellikle facebook’un son algoritma ayarlarından sonra organikte post görünüm oranı oldukça düştü. Twitter görünürlülük oranı, facebook görünürlülük oranından yüzdesel olarak daha fazla. Bu da twitter üzerinden yaptığınız işin daha efektif olduğunu gösteriyor. En azından organik tarafta değerler twitter için daha iyi; reklam tarafı ile ilgili kısımlar buradaki değerlendirmede yer almıyor. Her 2 mecra içinde şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki, facebook şu an için reklam kullanım gücü ile daha önde ancak organik taraf için aynı şeyi söyleyemeyeceğim.
Etkileşim Analizi
Bir diğer analiz, mecraların 10 gönderim için elde ettikleri etkileşim oranı ile ilgili. Burada kullandığımız formülasyon: Etkileşim Sayısı / Gönderimin Görüntülenme Sayısı
Burada görüldüğü gibi twitter açık ara önde. Etkileşim oranının bu şekilde çıkması sizi şaşırtmasın. Burada twitter etkileşim oranı genel olarak %10 – 15 arasında değişiyor. Facebook tarafında ise bu oran %1 – 5 arasında değişkenlik gösteriyor.
Özellikle burda belirtmek istediğim diğer bir konu bu 10 gönderimden sadece 3 numaralı gönderim Bayram Tebrik gönderimi; diğerleri ise farklı ürün kategorileri için yapılmış gönderimler. Özellikle twitter tarafının bu gönderime vermiş olduğu tepkiye bakın! Facebook tarafı içinde aynı şeyi söyleyemeyeceğim.
Tıklama Sayıları
Bir diğer değerlendirmemiz, gönderimlerimizde internet sitemize ya da farklı sitelere vermiş olduğumuz yönlendirme linklerinin ne kadar tıklandığı. Yeniden 10 gönderimin sonuçlarını değerlendirmeye alıyoruz; ancak burada toplam olarak rakamları aldım, çünkü bazı gönderimlerde bayram tebrikleri gibi bir tıklama linki vermiyoruz.
Kullandığımız formülasyon: (Toplam Tıklanma Sayısı / Toplam Gönderimin Görüntülenme Sayısı) * 100
Sonuçlara göre twitter yine galip geldi; hem de 2 katlık bir oran ile. Şimdi şunu açıkca söyleyelim, facebook’un eski algoritması döneminde yatırımın çok büyük bir kesimini bu alana yaptık. Twitter tarafını da unutmadık ancak facebook bizim için daha öncelikliydi. Ancak facebook algoritmasının değişmesi ile birlikte işler değişti. Tabi ülkemizde sosyal medyanın yapılanması, içerik paylaşımları, kullanıcı tepkileri zamanla farklı nedenlerden dolayı değişkenlik gösterdi ancak bugün gelinen nokta özetle bu kısa analizimizde belirttiğimiz gibi.
İşin diğer bir önemli noktası Türkiye’de facebook kullanıcı sayısı Twitter’dan daha fazla olduğu için 2 kanal üzerinden ulaşılabilecek müşteri sayısı facebookta daha fazla gözüküyor. Ancak çok yüksek bir bütçeniz yoksa, her 2 mecra kullanımında ulaşılacak kullanıcı sayısı bir önem taşımıyor. Ondan ayrı olarak bir kullanıcı elde etme reklam maliyeti şu an için facebook tarafından daha uygun maliyetli, bu da yeni belirleyeceğiniz stratejilerinizde önemli bir etken olmalı.
Şimdi bu yazdıklarımızın hepsini bir kenara bırakın. Size farklı bir veri sunuyor olacağım. Bakalım GetApp’in yaptığı bu çalışma bize ne anlatıyor; sizce de Twitter mı?
Erkan Terzi kimdir?
İstanbul Üniversitesi, W.Rice University ve University California – Berkeley’de İşletme Yönetimi, Fotoğrafçılık ve Pazarlama eğitimleri aldı. Koç Allianz, Aksigorta, Comcast Spotlight, Simfer, Ziylan Grup markalarında klasik pazarlama ve dijital pazarlama alanlarında uzmanlık ve yöneticilik görevlerinde bulundu. Aynı zamanda farklı şirket ve ajanslara danışmanlık yaptı. Şu an LG Electronics şirketinde Dijital Pazarlama Müdür Yardımcılığı pozisyonunda çalışmaktadır.