5 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Facebook boykotu nereden geldi nereye gidiyor?
Haberler

Facebook boykotu nereden geldi nereye gidiyor?

Nafizcan Önder
4 Temmuz 2020
2 dk okuma

Önce pandemi, ardından Black Lives Matter hareketi tüm dünyada sarsılmaz denen taşları yerinden oynattı. Sivil toplum kuruluşları ve aktivistler gerek sosyal medya aracılığıyla gerekse sokak aktivizmiyle bir arada durup tabiri caizse markalara hükmetme gücünü fark etti. Toplum reaksiyonunun yanında yer alan markalarla birlikte, sesler daha da yükseğe ulaştı. Yükselen bu sesler de son olarak #StopHateforProfit sloganına dönüştü ve Mark Zuckerberg’in kulaklarını çınlatmaya başladı.

Facebook boykotu nereden geldi nereye gidiyor?Nasıl başladı, nereye ulaştı?

Amerikan Başkanı Donald Trump’ın “Yağma başlarsa ateş açarız” paylaşımına Facebook’un sessiz kalması bardağı taşıran son damla oldu diyebiliriz. Geçmişte de sıklıkla nefret söylemi kapsamına giren ve şiddeti yücelten içeriklere izin vermekle suçlanan Facebook, bu paylaşımın ardından da bir reaksiyon göstermeyince Amerikalı özgürlük ve eşitlik savunucusu sivil toplum kuruluşları #StopHateforProfit boykotunu başlattı. Hareketi başlatan sivil toplum kuruluşlarının hedefinde Facebook’un kazandığı her 100 doların 98’ini oluşturan reklam gelirleri vardı.

İlk destek The North Face’ten geldi ve bu günlerde reklamlarını durduran şirketlerin sayısı 400’ü geçti! Starbucks, Pepsi, Coca-Cola, Adidas, HP, Ford gibi dev markaların yanına bir de Verizon ve Unilever’in eklenmesi Zuckerberg için geri adımı kaçınılmaz kıldı. (Bu nokta da Verizon’un sadece ABD içinde kullanılan Facebook reklamlarına 850 bin dolar, Unilever’in ise 504 bin dolar harcadığını hatırlatmakta fayda var.)

Zuckerberg’den geri adım

Geçen hafta boykot karşısında sessizliğini bozan Facebook kurucusu ve CEO’su, cuma günü boykotun daha da büyümesini engelleme çabasıyla canlı bir yayın yapmış ve bundan böyle reklamlarda nefret söyleminin yasaklandığını ve göçmenler gibi ayrımcılığa uğrayan grupları daha iyi koruyan kurallar uygulanacağını açıkladı. Zuckerberg ayrıca kurallarını ihlal eden paylaşımları etiketleyeceğini de söyledi ama bunların kaldırılmayacağını çünkü platformun bunların bilinmesinde “kamu yararı” gördüğünü söyledi.

Zuckerberg’in gözettiği “kamu yararı” ve yaptığı diğer açıklamalar görünene göre karşılık bulmadı ve o günden sonra da boykota katılan markaların sayısı bir bir arttı.

Peki, boykot Facebook’u nasıl etkiledi?

Facebook 2019 yılında gelirinin yüzde 98’ine denk gelen 69.7 milyar doları reklam gelirlerinden elde etti. Facebook’taki büyük reklam harcamaları daha çok orta ve ufak ölçekli firmalardan geliyor. Zira Facebook’ta 8 milyon reklam veren var.En çok harcama yapan ilk 100 firma ise yıl toplamında 4.2 milyar dolarlık reklam harcaması yaptı. Bu da reklam gelirinin sadece yüzde 6’sı anlamına geliyor.

Verilere bu perspektifle baktığımızda 8 milyon reklam verenden 400’ünün boykota gitmesi devede kulak gibi gözükse de, bu boykotun Facebook’un piyasa değerlerinin sadece geçen hafta yüzde 10 gerilemesine sebep olduğunu da göz ardı edemeyiz.

Facebook hisselerinin değer kaybının yanı sıra kişisel net servetinden de 7,2 milyar dolar kaybeden Zuckerberg, sessiz kalmanın pişmanlığını daha uzun süre duyacak gibi gözüküyor.

 

Kaynaklar: CNN Business, NTV, BBC

#StopHateforProfit Facebook Mark Zuckerberg
1 Beyaz yakalının sessiz çığlığı: "Tükenmişlik"ten kaçış var mı?
Beyaz yakalının sessiz çığlığı: “Tükenmişlik”ten kaçış var mı?
2 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
3 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
4 İkinci el otomobil pazarının Z raporu...
İkinci el otomobil pazarının Z raporu…
5 Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
Güncel Haberler
Spotify 18 dolarlık yeni modeli üzerinde çalışıyor
Spotify’dan Rekabet Kurulu’nun başlattığı incelemeye ilişkin ilk açıklama geldi…
Özge Akçizmeci yazdı: "Bu yıl Cannes Lions’tan neler öğrendik?"
Özge Akçizmeci yazdı: “Bu yıl Cannes Lions’tan neler öğrendik?”
Konut talebinde bayram etkisi: Satılıkta düşüş, kiralıkta artış
Konut talebinde bayram etkisi: Satılıkta düşüş, kiralıkta artış
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

İş dünyasında haftanın atamaları (10-16 Mayıs)
Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (10-16 Mayıs)
Nafizcan Önder
16 Mayıs 2025
"Çocuk oyunu" aslında hiç de çocuk oyunu değil!
Haberler
“Çocuk oyunu” aslında hiç de çocuk oyunu değil!
Sena Tufan
4 hafta önce
Dar gelirli gıda harcamalarını kıstı!
Haberler
Dar gelirli gıda harcamalarını kıstı!
Sena Tufan
3 Haziran 2025
YouTube'un zirvesine "kamp kuranlar" belli oldu
Haberler
YouTube’un zirvesine “kamp kuranlar” belli oldu
Nafizcan Önder
14 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.