5 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Erkan Terzi: “Sosyal medyanın toplumsal kaos yaratma gücü göz ardı edilmemeli!”
Haberler

Erkan Terzi: “Sosyal medyanın toplumsal kaos yaratma gücü göz ardı edilmemeli!”

Marketing Türkiye
21 Mart 2016
3 dk okuma

 

Sosyal medya terörü

 

Ülkemiz zor bir dönemden geçiyor, bugün gazetelerde, online sitelerde ana başlıklardan biri de sosyal medya terörüydü.

Bu 2 farklı terimi bu şekilde bir araya getirmek oldukça kolay olmasa gerek en azından dün için bu terimlerin yan yana getirilemeyeceğini rahatlıkla söyleyebilirdik ama bugün için işler çok daha farklı. Sosyal medya ve terör kelimeleri bir arada kullanılıyor. Yaklaşık 16 yıldır bu dijital dünyanın içinde biri olarak bu şekilde kullanımlarla son 2 yıl hariç hiç karşılaşmamıştım. Daha sosyal medya yokken hatta bu işin babaları ataları varken hem yurt içinde hem yurt dışında danışmanlıklar veriyorduk. İlk defa bu birkaç yıl içinde Türkiye’ de bu tanımlamalara rast gelmeye başladık. İşin özeti terör saldırıları düzenlendiği zaman doğru ya da yanlış onlarca bilginin sosyal mecralar üzerinden paylaşılıyor olması ve bazı durumlarda bu bilgilerin bazı yanlış kişilerin elinde kendi çıkarları için kullanılabiliyor olması en büyük tehlikeydi. Ancak özgürce içerik paylaşmak isteyen ya da en doğru bilgiyi farklı kaynaklardan almak isteyen insanların suçu ne? Sorusu da bir yandan akılları kurcalıyordu.

Buradaki tartışma televizyon kanallarına getirilen anlık yayın yasakları değil aslında. Sosyal medya ve internetin karakter yapısı televizyon, gazete ve radyodan oldukça farklı.

Televizyoncu, gazeteci ve radyocu değil, seyircinin ta kendisi burada! Bu işe hem psikolojik hem de sosyolojik açıdan kısaca bakalım ve yeri geldiğinde şeytanın avukatlığını da yapalım.

Sosyal medyanın doğasında özgürlük ve paylaşım vardır. Facebook, twitter gibi farklı özelliklere sahip ancak benzer yapıdaki sosyal mecralardan paylaşım yapmak öncelikle insanın doğasında var. Merak ve anlık bilgi açlığı en büyük tetikleyiciler.

Psikolojik olarak terör saldırıları sonrası haber almak ya da en kısa sürede bu haberleri yakınları ile paylaşmak insanlar için vazgeçilmez.  Bundan ayrı olarak kendi kişisel görüşlerini paylaşmak ise özgürce kullanım hakkı olarak tüm yasakların karşısında olmalı; en azından bireysel olarak böyle düşünülmeli.

Sosyal medyanın doğal yapısı içinde yer alan kartopu etkisi ise sosyolojik açıdan bizleri ilgilendiriyor. Dikkat çeken bir paylaşım bir anda yüzbinlerce kişi tarafından paylaşılıyor. Sadece 1 gün içinde bir mesajın milyonlarca kişi tarafından görülebilme şansı var. Dünya tarihinde televizyon hariç hiçbir iletişim aracı bu güce sahip olmadı. Ancak buradaki sosyal farkındalık haberi yapan kişilerin bizzat seyircilerin kendileri olması yani özel bir kuruluş ya da devlet kanalı değil.

İşin özü her türlü kısıtlama, engelleme, internet yavaşlatma eylemi kitlesel olarak bir engellemeyi değil tam tersi bir nefret toplumu yaratmayı başarabilir. Bununla birlikte sosyal medyanın toplumsal kaos yaratma gücü de göz ardı edilmemelidir. Bir bıçak düşünün, bununla bir doğum günü pastası kesebilir ya da güzel bir yemek hazırlayabilirsiniz. Bununla birlikte bazı durumlarda mecbur kaldığınızda bu bıçağı bir silah olarak da kullanabilirsiniz. Bu bıçak iyi insanların elinde iyilik için kullanılabileceği gibi kötü insanların elinde kötülük içinde kullanılabilir.

İşte sosyal medya da bu bıçak örneğinde olduğu gibi kimin yönetiminde kimin elinde olursa iyilik ya da kötülük için kullanılabilecek önemli bir araç. Ancak bir bireyin değil, kitlesel bir gücün elinde. Hem bir iletişim aracı olarak hem de kitlesel bir silah olarak.

Bu kapsamda devletin aldığı ya da alacağı önlemler elbette sorgulanabilir ancak salt yanlış olarak nitelendirilemez. Sosyal medya üzerinden tamamen samimi ve doğru paylaşımlar yapılabileceği gibi art niyet içeren kaos ortamına odun atmaya yönelik yangını alevlendirici paylaşımlarda yapılabilir. Burada insanları yanıltan en büyük yanlış paylaşımların arkadaşlarınız tarafından yapıldığı algısı.

Aslında sizlerde bu paylaşımları arkadaşlarınız tarafından değil de, onlarında paylaşım alınan bir yerlerden gönderim yaptığını biliyorsunuz ancak algı dünyanız ne yazık ki bu şekilde çalışmıyor; asıl tehlikede burada.

Birçok konuda olduğu gibi buradaki en büyük eksikliğimiz eğitimsizlik. Sosyal medyanın nasıl kullanılması gerektiğini öğretmemiz gerekiyor; denetleme ve kontrolün nasıl sağlanacağının eğitimini vermemiz gerekiyor. Bu konu sadece internet ve sosyal medya uzmanlarının değil, kitle iletişimi, psikoloji ve sosyoloji akademisyenlerini de ilgilendiren derin ve önemli bir konu. Umarım herkes öncelikle bunun farkına varır.

Yazan: Erkan Terzi

1 Beyaz yakalının sessiz çığlığı: "Tükenmişlik"ten kaçış var mı?
Beyaz yakalının sessiz çığlığı: “Tükenmişlik”ten kaçış var mı?
2 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
3 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
4 İkinci el otomobil pazarının Z raporu...
İkinci el otomobil pazarının Z raporu…
5 Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
Güncel Haberler
Özge Akçizmeci yazdı: "Bu yıl Cannes Lions’tan neler öğrendik?"
Özge Akçizmeci yazdı: “Bu yıl Cannes Lions’tan neler öğrendik?”
Konut talebinde bayram etkisi: Satılıkta düşüş, kiralıkta artış
Konut talebinde bayram etkisi: Satılıkta düşüş, kiralıkta artış
Yaratıcılığın rotası yeniden oluşturuluyor!
Yaratıcılığın rotası yeniden oluşturuluyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Bundle kullanıcıları Marketing Türkiye okumayı seviyor!
Haberler
Bundle kullanıcıları Marketing Türkiye okumayı seviyor!
Sena Tufan
22 Mayıs 2025
Espressolab, "boykot çağrılarına dava açtı" iddialarına karşı açıklama yaptı
Haberler
Espressolab, “boykot çağrılarına dava açtı” iddialarına karşı açıklama yaptı
Marketing Türkiye
9 Mayıs 2025
Türk popunun Minik Serçesi’nden 5 yıl sonra gelen albüm: “Paşa Gönül Şarkıları”
Haberler
Türk popunun Minik Serçesi’nden 5 yıl sonra gelen albüm: “Paşa Gönül Şarkıları”
Nafizcan Önder
1 hafta önce
Dünyanın en iyi 10 okulu arasında Türkiye'den 3 okul var!
Haberler
Dünyanın en iyi 10 okulu arasında Türkiye’den 3 okul var!
Nafizcan Önder
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.